Busigt föl....

lillamy73

Trådstartare
Mitt föl är leksugen ibland i hagen. kommer springande stegrandes och bockandes.

Funderar på hur man ska göra när hon vänder rumpan till och sparkar bakut.
hon menar inget ialla utan är lekfull.

Men hur ska jag göra när hon gör så? För så kan hon inte göra när hon blir äldre.

Det är mitt första föl....
 
Sv: Busigt föl....

Jag hoppas att du inte har hennes själv utan att hon har jämnåriga lekkamrater? Om inte, se till att skaffa det omgående, ett föl ska inte gå själv utan ha andra föl att utvecklas med. :idea:
 
Sv: Busigt föl....

För tillfället är hon ensam men hon kommer att få lekkompisar när det är dags för bete.

Någon som har ett råd tills dess?
 
Sv: Busigt föl....

Är hon nyfödd nu på våren eftersom hon inte har andra föl att gå med, varför har du inte ordnat sällskap åt henne redan nu? :confused: Föl som inte har andra att leka med blir lätt odrägliga, får hon en kompis kommer fasonerna att försvinna "över natten". :idea:

När min lillpojk var instängd på Ultuna då hans mor var svårt sjuk kunde han vara ganska odräglig, jag sa skarpt nej om han försökte slå, stampade med foten och till slut fick han en liten tåfjutt på rumpan tillbaka. Man vill ju inte skrämma dem även om man säger ifrån. :o Tyvärr dog stoet och han fick gå med en fostermor istället och nappades upp, första tiden när de gick själva för att knyta an var han även då ganska odräglig men när de sedan fick komma ut i hagen till de andra fölstona och fölen slutade han direkt att försöka leka med folk utan var enbart trevlg att hantera. Utan andra lekkamrater så hade han garanterat fortsatt att dumma sig, så jag anser att man ska öht inte ha föl själva utan planera så de kan gå med andra föl redan innan bete om de är tidigt födda. :)

Föl behöver andra föl.
 
Sv: Busigt föl....

det låter på svaren som om det är KATASTROF att fölet inte har kompisar så fort det kommer ut!!!

om fölet får kompisar till sommaren så kan du nog vara lugn, då blir han ju fostrad, jag hade nog inte gjort så stor sak av det fram tills dess, putta bort honom om han vänder rumpan till, det hade jag gjort:)
 
Sv: Busigt föl....

Tro mig jag vet att föl behöver andra föl och ja mitt föl är född för en månad sedan. Inte många som fått föl just nu.;)

Hon kommer att få en eller fler föl kompisar till betet. Men det dröjer ju tyvärr minst en månad till.....

På ett sätt förlorade mitt föl sin mamma med vid födseln då mamman inte ville veta av henne. Hon var flask matad i tre dygn innan vi hittade en amma till henne.

Men som sagt jag har snart möjlighet att få kompisar till henne...
Får ta henne som hon är fram tills dess....

Ville bara få tips och råd under tiden.
 
Sv: Busigt föl....

Hej

Jag puttar bort henne och säger NEJ!!! när hon börjar busa.

Tack för ditt svar...:love:
Då kan jag känna mig lugn fram tills betet...
 
Sv: Busigt föl....

Ett vanligt fenomen på föl som hanteras "för mycket" i början, i ert fall genom flaskmatningen. De blir förmänskligade och tror att vi är av samma sort samt lite mer oblyga än föl som får en normal start i livet. Mitt förslag är att du ska umgås med henne så lite som möjligt. Ta ut och in, men var inte i hagen i onödan. Det ger sig när hon får andra hästar att umgås med.
 
Sv: Busigt föl....

Jag har tyvärr själv erfarenhet av föl utan mamma (tre stycken) och det viktigaste för ditt föl är faktiskt inte andra föl just nu utan att hon får gå med andra hästar. Hon måste få lära sig att hon är en häst och hur hästar kommunicerar med varandra. Det viktigaste för er är att ni hanterar henne så lite som möjligt mellan matningarna och under dem. Så att hon inte blir "för" van vid människor. Precis som Jarrah skriver. Just de här fölen ska hanteras så lite som möjligt av människor för att få en chans att bli hästar som vuxna.
 

Liknande trådar

Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 443
Senast: sorbifolia
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp