Busktomater, särskild talang?

tanten

Trådstartare
I år har jag odlat fram ett gäng busktomater efte att ha fått frö från en bekant.

Jag tror jag är helt inkompetent på just dem?

"Normala" tomater tjuvar jag och binder upp och det funkar strålande.

Busktomaterna ska ju inte tjuvas och det har fått till följd att mina busktomater blivit en härva av långa grenar som trasslar in sig i varann och plantan lägger sig på marken......

Hur gör man??? :arghh:

Nu har jag bundit upp grenar och försökt klippa bort skuggande blad men det är fortfarande en enda stor härva.
De står i tunnel, får gott om vatten och har fet jord (hälften välbrunnen stallgödsel)

Hur får ni lyckade busktomater, hur ser plantorna ut och var står de? Tjuvar ni dem ändå, fast man inte ska?
 
Följer, köpte en busktomat. Den växer åt alla håll och det är baske mig inte mycket tomater. Ska dom ha magrare jord tro?
 
Följer, köpte en busktomat. Den växer åt alla håll och det är baske mig inte mycket tomater. Ska dom ha magrare jord tro?
Ja kanske det? Eller så passar de inte alls i växthus eller tunnel.

Mina har i alla fall massor av kart. Men något mer händer liksom inte.
 
Också intresserad. Jag har en i miniväxthuset, den är rund som en boll och helt överlastad med gröna små tomater... mina långrangliga tomaters tomater har börjat mogna och de står ute. Men den här busktomaten är helt genomgrön.

Jag har till och med lagt in en liten locktomat på den för att visa tomaterna vilken färg de borde ha :D men det verkar då inte fungera.
 
Jag har busktomater i trädgården i söderläge mot en vägg. Det brukar alltid bli mycket tomater (lite mindre i år än tidigare år, förra året var rekord). Brukar slarva med gödningen. Jag stöttar upp med en pinne ibland. Förra året låg alla plantor ner i en enda stor gräslig härva men det var vansinniga mängder tomater! Inte vackert med väldigt gott!
 
Min står på glasverandan. Förra året ställde jag ut tomatplantan (inte busktomat) när den växt sig stadig och hade den bakom glas i en gammal rabatt.
Då stannade det av i flera veckor på grund av kallt på natten så i år tänkte jag den skulle få vara kvar inne.
 
I år har jag odlat fram ett gäng busktomater efte att ha fått frö från en bekant.

Jag tror jag är helt inkompetent på just dem?

"Normala" tomater tjuvar jag och binder upp och det funkar strålande.

Busktomaterna ska ju inte tjuvas och det har fått till följd att mina busktomater blivit en härva av långa grenar som trasslar in sig i varann och plantan lägger sig på marken......

Hur gör man??? :arghh:

Nu har jag bundit upp grenar och försökt klippa bort skuggande blad men det är fortfarande en enda stor härva.
De står i tunnel, får gott om vatten och har fet jord (hälften välbrunnen stallgödsel)

Hur får ni lyckade busktomater, hur ser plantorna ut och var står de? Tjuvar ni dem ändå, fast man inte ska?
Har alla tomater (busk- såväl som högväxande) i odlingstunnel. Alla har kommit lika långt, dvs fullt med gröna tomater men bara enstaka som börjat mogna. Har skördat 4-5 stycken från busktomaterna.

Gillar ordning och reda :p så fast det inte behövs så binder jag upp huvudstammen på samma sätt som övriga, med snöre lindat runt och fäst ovanför i tunnelstommen. Sidoskotten binds dock inte upp men har kortat in några på längden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp