Butet eller Amerigo??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hotstuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 636
H

hotstuff

vilken av dessa två sadlar är bäst? Glider man i buten? i vilken av dessa sadlar kommer man närmast hästen? Hjälp mig snälla:smirk:

Sv: Butet eller Amerigo??

Håller med, ungefär som att rida barbacka. Inte så bra på min bus-häst..... Men man kommer självklart väldigt nära hästen.

bäst och bäst, det beror väl på vad du är ute efter och vilken sadel man trivs med.
Tror inte att det finns någon sadel som du komer så nära i som en butet, har ridit i amerigon och den är onekligen mer uppbyggd både i säte och benstöd.
Men som sagt, i buteten får du inte mycket hjälp och stöd ifall du har en häst som är lite.. rund i galoppen :D

Har inte ridit i Amerigo, men kan tänka mig att den liknar Butet i utformningen.

Bara älskar min Butet:love: skönare sadel får du leta efter, man sitter som gjutet i den och kommer verkligen nära hästen. Ligger dessutom bra på de flesta hästarna.:)

Jag har provsuttit några Amerigo hopp, och jag tycker dom är mer uppbyggda än vad Butet ser ut att vara (som jag inte har provsuttit)

Amerigo så klart....kostar ju en del, men va otroligt bra stöd man får i en sånn sadel..!!. .Rekomenderar jag varmt..:D

Funderar också på dessa sadlar.

Trots att man kommer väldigt nära hästen i en butet så sitter man stadigt i den och den ger bra stöd tycker jag.

Har inte ridit i en amerigo men tycker att det verkar vara en trevlig sadel.
Fördelen är ju att den är omstoppningsbar och finns i många olika modeller.

Min häst är lite brallig men tycker att det är en fördel om man kommer närmare.
Dessutom känner man ju minsta laddning för ett bocksprång ;)

jag sitter som limmad i min butet. det är nåt speciellt skinn (det kan vara kalvskinn...) som känns som gummi som gör att man inte rör sig många millimimeter:)
har man en gång lärt sig rida i en sadel som butet (för det tar lite tid att vänja sig vid att rida i en sån sadel) o lärt sig hålla skänkeln still i den så har man också skaffat sig en bra sits!

Loviza skrev:
Någon annan än jag som rider i hervé godignon flatback?
Väldigt flat och mkt lik butet. Kalasbra sadel!

Som du säkert köpt av mig :angel: om det var du som hämtade den i Flyinge :D
Kul iså fall att den passade och du är nöjd med den, har aldrig sett någon annan ha den än, så det är nog enda exet som hittat till Sverige hittills.

Jag har haft båda och Amerigos CC påminner mkt om Butet, lika nära kontakt i vilken som, aningen mer stöd i knäregionen i Amerigon. Amerigon är "trögare" i skinnet och man glider mindre i den.

Amerigo DJ är däremot mkt mer uppbyggd än CC (och Butet).

Amerigon har ju fördelen att finnas i fler bomvidder än Butet som tyvärr är något begränsad vilka hästar den passar iom att det inte finns riktigt vida bommar som Amerigon har.

Sedan är bommen lite olika böjd på dem, Amerigo CC är rakast, Buten är aningen mer böjd och Amerigo DJ är riktigt böjd. Så hur hästen ser ut i ryggen kan ju också påverka vilken som är lämpligast

Har nyss köpt mig en Amerigo Vega med enkel kåpa.Den är superskön och man kommer jättenära hästen.Kan verkligen rek den!!

Butet kommer du väl närmare i än i Amierigon?
Jag har ridit i både hopp o dressyr i båda sadlarna o är störtförälskad i Butet, alla gånger. Och dom blir bara snyggare med åren!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka