L
linnéa
Ny häst ny sadel jippy
Val av hoppsadel står mellan en Jaguar och Butet, nu vill jag höra era åsikter!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
popeye skrev:Först så beror det lite på hästen, de har inte riktigt samma bomform. Jaguaren är mer böjd och butet är rakare. Jag hade båda sadlarna till min häst, men buteten låg inte helt 100, den kunde brygga om mn t.ex. var ute och skrittare och hästen inte bar sig riktigt. Jag kan radda upp några punkter som visar skillnaden mellan dem
* Butet går ej att stoppa om, den har latexpaneler/ Jaguar har ullstoppning (kan får med paneler men säljs nästan jämt med ull)
* Butet kan man inte ställa om bommen på, det kan man på jaguar
* Butet har ett flatare säte och panelerna gör att man kommer närmare hästen. Du får en otroligt bra kontakt! Jaguar är tunn på sidorna men eftersom ullbossorna är högre så sitter du mer ovanpå hästen, dock närmare än många andra sadlar.
* Jaguaren är djupare i sätet och man får med stöd, men har du väl lärt dig att sitta bra i en butet så sitter du bra i vilken sadel som helst. Du får bra balans!
Läderkvalitén är mycket bra på båda, butets kalvskinn får man riktigt bra fäste i. Jaguaren är något halare är butet, men ger ändå bra fäste.
Jag var jättenöjd med båda, men skulle jag köpa en ny sadel så skulle jag köpa jaguars singleflap hoppsadel, det blir som en korsning av de båda märkena och det bästa av två världar
Jaguaren tror jag kostar 22 och buteten 25, om jag minns rätt. Om du vill kan jag se om jag hittar en ryggprofil på häste som jag hade dem till.
popeye skrev:sålde just min butetsadel för 1000 kr under nypriset. Inte många sadlar som har det andrahandsvärdenköparen ville ha just "mina" mått och ville inte vänta 6 månader på att den skulle sys upp
Ickiz skrev:Butet är härliga![]()
Atlanta skrev:Det står under kåpan, har för mig att det är siffran i början. Är det tex 2,5 står 5:an under tvåan. Står även tillverkningsår osv...
linnéa skrev:Ny häst ny sadel jippyVal av hoppsadel står mellan en Jaguar och Butet, nu vill jag höra era åsikter!!!
Atlanta skrev:Då är det nog såhär: kåpstorlek 3 (stort) sadelns nummer 827 och tillverkningsår 94! Det är så om de står på en rad med mellanrum mellan de olika "områdena" som jag nämde ovan.![]()
Alltså 3 827 94