Bygelnosgrimma

Septicemia

Trådstartare
Vad tycker ni om dessa? det är (väl??) en remont med byglar för att minska risken för skav, men funkar den bra/bättre? Är den i vägen när den sitter så "högt" i översta bygeln?
Det ser ju ut som ett bra alternativ om man vill få bettet fritt från tryck...

bygel%20top%20vit.jpg

Sv: Bygelnosgrimma

Det är en korrigeringsnosgrimma som använda på hästar som för käken i sidled och ska därför bara anvadas som korrigering under kort tid.

Sara

Det står i den senaste, tryckta Hööks-katalogen har jag för mig. Och i så fall är det nog Freyr här på forumet som faktiskt påtalat det för dem, om jag minns rätt.

Det står i senaste höös-katalogen men inte på deras hemsida.

Sara

TonicWater skrev:
Det är en korrigeringsnosgrimma som använda på hästar som för käken i sidled och ska därför bara anvadas som korrigering under kort tid.

Sara
Kära nån då, sån nosgrimma är ganska vanlig i tyskland bland hoppryttare, och inte tävlar väl alla hoppryttare hästar som behöver korrigeras jämt?

TonicWater skrev:
ska därför bara anvadas som korrigering under kort tid.

Sara

Varför ska den bara användas under kortare tid? Vad gör den som icke är lämpligt?

Måste bara undra, vad gör den för "skada" om man använder den på en häst som INTE för käken i sidled då?
Den borde fungera precis som en vanlig nosgrimma i det fallet?

Jag tycker den verkar smart eftersom remontnosgrimmor faktiskt har en tendens att komma mot bettet.

Magnum skrev:
Jag tycker den verkar smart eftersom remontnosgrimmor faktiskt har en tendens att komma mot bettet.

Min tanke också....då jag får hem en häst som ev. kan behöva remont i början (joxar med bettet och vill inte koncentrera sig, ska självklart kolla upp munnen först!) och då tyckte jag att det var en ganska så smrt lösning...

*puttar*
intresserad av att vad händer om man använder nosgrimman en längre tid/ jämt.

TonicWater skrev:
Det står i senaste höös-katalogen men inte på deras hemsida.

Sara
Är det inte en sådan som finns på islandsavdelningen på hemsidan??? Jag kanske fattar er fel men jag tycker att det ser ut som en sådan....

Är den för att dom inte ska tugga i sidled :confused: Jag tänkte att det var som det stod så att det inte ska trycka på bettet :confused:

Tur att jag inte behöver någon nosgrimma så slipper jag fundera över vilken sort :D

Enligt Karlslund, som också säljer sådana, har man den för att nosgrimman inte ska ligga emot bettet. Kan tänka mig att den kan användas för att korrigera hästar som för käken i sidled också... men om hästen inte har sådana problem så borde den väl knappast kunna göra någon skada?

skuggi skrev:
Enligt Karlslund, som också säljer sådana, har man den för att nosgrimman inte ska ligga emot bettet. Kan tänka mig att den kan användas för att korrigera hästar som för käken i sidled också... men om hästen inte har sådana problem så borde den väl knappast kunna göra någon skada?

Precis min tanke, nästan som en martingal :)

eftersom bettet sitter framför stängarna, så blir det ett hårt tryck på nosryggen om man drar i tyglarna... :crazy: Kallas kineton på engelska, och i ett reportage om nosgrimmar i Horse&Rider för ett tag sen så benämndes denna nosgrimma som "severe". Inget jag skulle ha på min häst.... :mad:

Stopp och belägg!
Bettet sitter INTE framför stängerna, Kinetongrimma är en helt annan sak!
Bygelnosgrimman fungerar som en remontgrimma, används på kontinenten en hel del och är ingen speciell Islandsnosgrimma om någon skulle tro det. Däremot var det tyska islandsryttare som använde sån nosgrimma på tävlingar i södra sverige för många år sen och det gjorde svenskarna nyfikna på dom.

Bettet sitter INTE framför stängerna.

Vad jag vet så används bygelnosgrimman som en "vanlig" nosgrimma men byglarna gör att bettet ligger mer fritt.

bygelnosgrimma.jpg

Näe, nu har du fått det om bakfoten, kinetonnosgrimman kan omöjligt vara så skarp. Det finns inga hävstänger och nosplattan är rätt bred och fodrad. Har ridit med en sådan ibland och tycker den fungerar utmärkt! hästen verkar snarare föredra att trycket kommer både på laner, tunga och nosrygg när man tar en förhållning, än bara tryck i munnen. Den kommer från galoppbanorna ursprungligen och fungerar jättebra på hästar som pullar.
js_nbk-300x300.jpg

Men angående bygelnosgrimman kan jag tyvärr inte bidra med så mycket, har noll erfarenhet av den.

Senast ändrad av en moderator:

popeye skrev:
Näe, nu har du fått det om bakfoten, kinetonnosgrimman kan omöjligt vara så skarp. Det finns inga hävstänger och nosplattan är rätt bred och fodrad. Har ridit med en sådan ibland och tycker den fungerar utmärkt! hästen verkar snarare föredra att trycket kommer både på laner, tunga och nosrygg när man tar en förhållning, än bara tryck i munnen. Den kommer från galoppbanorna ursprungligen och fungerar jättebra på hästar som pullar.

Jag håller med, har bara goda erfarenheter av Kineton. Den delar ju upp trycket, så att säga, och ger hästen väldigt tydliga signaler utan att göra ont (kanske är det för att den är så tydlig som man tror att den är skarp?). Min känsliga medryttarhäst trivs ypperligt med den (förutom att han tycker att den kliar lite när det är varmt :p ).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
855
Senast: Guldaskig
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: cili
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 241
Senast: Majjijann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka