Bygga boxar - gipsskivor?

nexxa

Trådstartare
Hur bra håller gipsskivor? Ska bygga om stall tillfälligt och ska göra tre boxar, funderar på gipsskivor men de håller kanske inte så bra för en hästspark? :crazy:

Sv: Bygga boxar - gipsskivor?

Gipsskivor tror jag INTE på! En spark eller en rumpklining för mkt så riskerar du tre lösa hästar...:crazy:

Min ena häst förstör t.o.m 2"plank när det kliar ngt stans eller hon vill ut... :eek:

De håller inte ens om en häst nyser! Så glöm gipsskivor. Plywood är inte heller bra om den inte är tillräckligt tjock, det kan bli livsfarligt om de sparkar igenom en hov och fastnar.

Försök använda så rejäla grejer som möjligt, annars blir det bara skador. Om du har snälla hästar som gillar varandra och ska göra provisoriska billiga boxar för en kort tid kanske det räcker att sätta ett par brädor på tvären (som ett trästaket i en paddock), med så glest mellanrum att de inte kan fastna med ben eller huvud.

Gipsskivor är ingen bra ide i ett stall. Tål varken sparkar eller fukt.

Vill du något skivmaterial så satsa på OSB-board, en slags spånskiva.
Billigare än plywood men tillräckligt stark för en tillfällig box. Ju tunnare skiva desto tätare mellan bakomliggande reglar.

Senioren

jag hittade begagnat plank från grisboxar till mina två boxar och det håller otroligt bra! Har en studsig 8 månader hingst här hemma så då kan du ju tänka dej, när han är på bushumör*

Knapplån.

Håller med dom andra, använd inte gipsskivor. Tål som sagt varken fukt eller sparkar. Vi har gjort två tillfälliga boxar med rejäla plank, som ett staket. Fungerar ypperligt som så-länge-boxar om det är det du ska ha.

Vi har OSB-skivor till shettisarna och tjocka plankor till de stora. OSB-skivorna är inte dyra, 138 kr styck (2440*1197*11) på cheapy och ByggMax.

Kanske ska ta OSB skivorna då :)
Var lite tveksam till gipsskivor men ville höra först. Mina hästar funkar bra ihop allesammans, dock vill jag ändå ha 'hela' boxar och inte som ett staket då de kanske ska stå så 2 månader innan betessläppet.
Tack för alla svar :)

Gips-skivor går att limma ihop i flera lager och med extra tätt mellan reglarna för att dom ska bli starkare... det största problemet är fukten !
Fuktskadade gipskivor blir som snor ungefär...

Använder du 11mm OSB-skiva så måste du sätta dubbla skivor, gärna på olika ledd (ett lager stånde - ett lager liggande) och med extra tätt regelverk om dom ska klara en spark.

Även med dubbla lager OSB så blir det billigare än karosseriplywood på 21 mm.

FAST... är det en box som ska användas kontinuerligt under flera år så rekomenderar jag ändå plyfan eftersom en ströbädd väldigt lätt får en OSB skiva att murkna.

Lycka till med byggandet !

Varför inte spontade plankor?

Inga reglar annat än i ändarna.
Lätt och snabbt att montera.
Går lätt att ta bort och återanvända.
Håller kanon.

LIA

Min snickargubbe röstar på råspont. Funkar jättebra, kräver regling bakom men det tror jag du behöver även får spontad plan för annars bli det gärna instabilt på lite längder.

Beror på vikets tjocklek bl a. Ska mäta vårt imorgon.
Våra plank är 4,5 m långa och total höjd c:a 160 cm- lite osäker här- och det är garanterat inte instabilt.

LIA

*stjäl sista knappen*
Har haft stall med OSB-skivor i ytterväggarna och de höll inte för en spark. Nu var det iofs vanligt regelavstånd dvs cc 60 och enkla skivor. Vi tog bort skivorna och "fodrade" väggarna med liggande 2 tums plank, det höll! I nuvarande och blivande stall har/kommer allt att byggas i 2 tums liggande förutom ytterväggarna som består av liggande ca 30 cm tjocka timmerstockar. . .
//marti

Är det gispskivor över huvudtaget som drar till sig fukt? Detta är alltså inte lämpligt att använda om man bygger sadelkammare eller vill använda på väggar och andra förrådsutrymme i stallet (dock ej boxar) ?

Tack! Jag tänkte ge mig ut i veckan, kolla lite olika material och höra vad de säger i butiken. Även om det ska vara tillfälligt vill jag inte ha en häst som sparkar igenom och skadar sig.

Gipsskivor + fukt = Illa!

Sätt bara upp gipsskivor inomhus i väl uppvärmda utrymmen.
I badrum etc måste man använda våtrumssystem enligt alla konstens regler.

Har man stenväggar, tex gammalt mjölkrum, så rekommenderar jag inte gipsskivor.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 509
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 706
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 031
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
12
· Visningar
714
Senast: dream
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka