Bygga boxar och spilta?

J

Jozzi

Hej!

Jag ska bygga fyra boxar och en spilta. Jag skulle väldigt gärna ha lita tips av er innan vi börjar bygga.
Det ska bli till islandshästar :)
För er som undrar varför jag vill ha en spilta är för att jag har en exemhäst som jag gärna vill ta in när knotten är som värst. Och om hon ska stå på box kommer hon att klia sönder sig..

Ang spilta.. är det verkligen sant (har försökt söka lite om det) att det ska bli förbjudet att låta hästar så i spilta :confused:

Vilket trä slag är bäst att bygga med?
Vi vill inte köpa boxarna färdiga med galler osv. Det blir för dyrt tycker vi.

Hur tjock tycker ni att plankorna ska vara?

Visa mig gärna bilder på Era egenbyggda boxar :D

//Jozzi

Sv: Bygga boxar och spilta?

Ett tips här är ett kolla upp eu reglerna, så att man gör exakt efter dem.
För det finns ju en person som kollar upp att man följer dem och att hästarna har det bra (men jag minns inte vad de heter nu ;) )
Stämmer inte måtten och liknande så är det typ bara göra om allt.

Men det kanske du redan hade tänkt på :)

Jag tycker INTE att en häst skall behöva stå i spilta för att inte klia sig. Det är ju en reaktion på ett obehag, och att binda upp hästen tror inte jag kommer att ha en positiv effekt (och det känns ganska grymt!). Utforma hellre boxen så att det inte finns så mycket att klia på: saltstenen kan sättas i knähöjd vid vattnet, krubba kan uteslutas osv. Trots allt så tillbringar ofta eksemhästar många av dygnets timmar inomhus.

Bygger du 5 platser eller fler skall allt förprövas av Länsstyrelsen. Tror att du också måste ha koll på hur du gör med gödslet, har för mig att Gävle har ganska hårda restriktioner med tanke på alla vattentäkter etc runt om.

http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm
Börja med att införskaffa boken, eller låna på biblioteket. Bra stycken om materialval, planering etc. Dessutom finns gällande regler etc på www.djurskyddsmyndigheten.se

Tänk på att många mått är minimimått - dvs MINSTA tillåtna, inte alls kanske samma som det rekommenderade. Vissa mått är också bara rekommenderade och inte lagstadgade.

ang skrev:
Jag tycker INTE att en häst skall behöva stå i spilta för att inte klia sig. Det är ju en reaktion på ett obehag, och att binda upp hästen tror inte jag kommer att ha en positiv effekt (och det känns ganska grymt!). Utforma hellre boxen så att det inte finns så mycket att klia på: saltstenen kan sättas i knähöjd vid vattnet, krubba kan uteslutas osv. Trots allt så tillbringar ofta eksemhästar många av dygnets timmar inomhus.

Bygger du 5 platser eller fler skall allt förprövas av Länsstyrelsen. Tror att du också måste ha koll på hur du gör med gödslet, har för mig att Gävle har ganska hårda restriktioner med tanke på alla vattentäkter etc runt om.

http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm
Börja med att införskaffa boken, eller låna på biblioteket. Bra stycken om materialval, planering etc. Dessutom finns gällande regler etc på www.djurskyddsmyndigheten.se

Tänk på att många mått är minimimått - dvs MINSTA tillåtna, inte alls kanske samma som det rekommenderade. Vissa mått är också bara rekommenderade och inte lagstadgade.

Instämmer fullständigt.
Skaffa dig mer kunskap om hur man sköter en eksemhäst istället.
Jag tycker precis tvärtom, nämnligen att man ska ha eksemhästar på lösdrift istället.
Om lösdriften är bra utformad och flocken trivs med varann, kommer hästen självmant att söka det skydd den behöver.

jag håller med om att man inte ska ha spiltor till hästar som ska stå inomhus under större delen av dygnet.

däremot anser jag att spiltor är överlägset bäst när man som jag har hästarna ute största delen av dygnet och bara tar in dem för fodring o vård.

jag byggde mitt stall med två spiltor alternativt en stor fölbox. d.v.s. spiltorna har en mellanvägg som enkelt kan tas bort, ena spiltan har dessutom en dörr (som står öppen när det är en spilta) o en extravägg som kan sättas för den andra spiltans bakre kortsida.
lite krångligt att förklara. hoppas att du förstår.
det har i alla fall fungerat jättebra. den ena spiltan kan även fungera som tillfälling box för föl o unghäst när man ska skilja av från stoet.

ang: Så du tycker alltså att det är mkt bättre att hästen står och kliar sönder sig? Idags läget har jag en box, men det funkar inte att ha henne inne. Så hon har inte ståt på box på över 2 år nu. Har haft henne ute hela året runt.

Jag får ringa till dem som har gjort reglerna så får jag dom exakta rätta svaren istället.

Själv klart kommer hästen INTE att få stå inne många timmar. Som jag skrev så ska hon enbart få stå inne när knotten är som värst och det brukar INTE vara många timmar!

Förprövning, Gödsel, Storlekarna på boxarna osv är redan fixade!

Nicke: Jag tycker att jag gör allt för min eksemhäst och jag tycker det är lite elakt att säga att jag ska skaffa mig mera kunskaper. Visst man är aldrig färdiglärd! Men jag är verkligen INTE ny på exemhästar.
Jag har idag min på lösdrift och jag tycker inte det funkar. Jag vill ha möjlighet att ställa in henne när det är som värst för henne. Att låta henne stå inne i ett svalt stall och njuta av att slippa alla knott osv.

Det jag undrade över HUR ni har gjort när NI har byggt era boxar. Jag ville bara veta hur tjocka väggar och hur ni har gjort. Ville se bilder på hemma byggda boxar osv. :)

//Jozzi

Nej, jag tycker inte alls det är bra att hästarna kliar sig och det finns åtskilliga preventiva metoder för detta som inte innefattar att binda upp hästen. Och just att binda upp hästen uppfattar jag som en stor risk för ett extra stressmoment.

Skulle det vara så att hästen lider alldeles överjävligt tycker jag att man kan överväga slakt. Döda hästar lider inte.

Hej du,
För det första ska ju just islandshästar stå ute om de ska må som bäst. Alltså natruligtvis skall det finnas vindskydd och bra tak samt möjlighet att lägga sig ner. Men en kompis till mej tränar mycket med sina två och alla islänningar hon tränar för tycker det är emot deras natur att ställas in över huvudtaget. Bra hö/ensilage och stadigt vindskydd är vad de mår bäst av!

Sen är det så att har man fler än (8 tror jag det är) hästar i ett stall räknas det som företag eller liknande och beskattas mer. Och 5 eller mer som någon annan sa, kräver att du cementerar gödselhögen samt att den har en tydlig "kant" så det inte ramlar över... Den skall även tömmas ett visst antal gånger om året.. Djurskyddsinspektionen heter dom som kollar.

Okej. Intresant att höra.

Själv håller jag inte med i detta fall eftersom jag känner min häst. Jag tycker tvärt om att spiltan kommer att göra henne lugnare. Men det blir att se. För det blir en spilta. Jag hör av mig när det är klart så får jag berätta om det är så att jag hade rätt eller om du hade rätt :) (Bygget börjar i sommar)

//Jozzi

Hej,

Helt klar! Håller med om att alla hästar ska få vara ute så mycket som möjligt.

Nu är detta bara under sommaren som jag vill ha möjlighet att ställa in mitt sto. Resten av boxarna kommer att finnas där OM det skulle behövas när dom kanske är sjuka eller nått annat.

Det där med antal behöver jag inte veta. Jag har redan tagit reda på det (som jag skrev förut).
Gödselstacken (som jag också skrev förut) har jag redan fixat.

Och själv klart vet jag att dom heter Djurskyddsinspektionen, men jag orka inte skriva hela ordet. Därför skrev jag "snubbar" ;)

//Jozzi

Snälla ni. Jag vill INTE ha svar på hur STORA boxarna ska vara, eller hur många hästar så blir det si och så. Eller hur gödselstacken ska vara eller hur dumt det är med spilta.

Jag ville bara veta om ni hade några bilder på hur era HEMMA byggda boxar ser ut. Och vad NI har för TJOCKLEK på väggarna/brädorna/plankor eller vad ni vill kalla det för :)

Och om det skulle bli ett förbud att ha spiltor, men jag kommer att ringa till dem själv och fråga. (så denna fråga kan ni strunta i)

//Jozzi

Jozzi skrev:
ang: Så du tycker alltså att det är mkt bättre att hästen står och kliar sönder sig? Idags läget har jag en box, men det funkar inte att ha henne inne. Så hon har inte ståt på box på över 2 år nu. Har haft henne ute hela året runt.

Jag får ringa till dem som har gjort reglerna så får jag dom exakta rätta svaren istället.

Själv klart kommer hästen INTE att få stå inne många timmar. Som jag skrev så ska hon enbart få stå inne när knotten är som värst och det brukar INTE vara många timmar!

Förprövning, Gödsel, Storlekarna på boxarna osv är redan fixade!

Nicke: Jag tycker att jag gör allt för min eksemhäst och jag tycker det är lite elakt att säga att jag ska skaffa mig mera kunskaper. Visst man är aldrig färdiglärd! Men jag är verkligen INTE ny på exemhästar.
Jag har idag min på lösdrift och jag tycker inte det funkar. Jag vill ha möjlighet att ställa in henne när det är som värst för henne. Att låta henne stå inne i ett svalt stall och njuta av att slippa alla knott osv.

Det jag undrade över HUR ni har gjort när NI har byggt era boxar. Jag ville bara veta hur tjocka väggar och hur ni har gjort. Ville se bilder på hemma byggda boxar osv. :)

Det var verkligen INTE min mening att vara elak på något sätt. Ursäkta i såfall om det lät knasigt.

Vi har byggt vårt stall efter eget huvud, och det står stolpar på rad, som är fasade i kanterna i massivt virke, 15 cm tjocka.
I dessa har vi fräst ett spår i de sidor virket till boxarna ska vara.
3,5 cm tjocka hyvlade brädor liggande, "pluppades" ner i spåren, och på så vis byggdes boxsidorna upp.
Det innebär att man kan ta ur och lägga till brädor och variera den höjd på boxväggen man vill ha beroende på vilken häst man ska ha där.
Boxdörrar byggde vi själva, samma virkestjocklek, med ett stort infällt kryss på insidan varje dörr. Enorma galvade gångjärn fastskruvade i stolparna. Skönt med gnissel och slammerfria dörrar.
Boxarna är mellan 12 och 15 m2. Eftersom väggarna är nerplockningsbara kan man snabbt förvandla 2 st till en stor om man vill, tex fölningsbox.
Boxväggarna mellan boxarna har fått en U-balk fastklämd på sig, för att undvika ev. knag på träet.
Det blev väldigt många dörrar, eftersom varje box har en dörr ut i hagen också, de är dessutom delade.

Om du kan koppla bort att ta illa upp, vill jag gärna hjälpa till med att höra om det finns något ytterligare man kan tillägga i eksemhanteringen. Man lär av varann. Jag med. Jag suger åt mig av alla tips och goda råd som ramlar in här.
Så, jag undrar om hon är ett av de där totalt hopplösa eksemfallen som inget hjälper på, eller om det finns något man kan förändra?
Kom gärna med råd till mig också för den delen.

attans att jag inte har bilderna på polarens föräldrars hemmabyggda islandsboxar.. men iallafall är det 3,5 cm tjockt virke och boxarna är minimibredd med extra djup och ett halvt fönster vardera, friskluftsintag över varje box..
det enda som är dåligt där är att alla boxdörrar öppnas åt samma håll, men dörrarna står i 2 par (dvs box 1 & 2 har dörren mot samma skiljevägg) så när man mockar box 1 & 2 samtidigt måste man ändå ha 2 skottkärror eftersom att det kommer en dörr emellan..

Vart ska ni bygga stall nånstans? nyfiken gävlebo som jag är :D

ang spiltan så tycker jag att du ska bygga den, kommer det ett förbud (vilket jag inte tror att det kommer) så har du iallafall bra med plats för att ta in strö och värma på vintern, nånstans att förvara skottkärra och grepar osv.. bara att sätta på en planka som "dörr" så att hästarna inte kan gå in där hursomhelst.. :)

Hej,

Det är lugnt! :)

Tackar för tipsen om bygge. Bra förklarat :) Men vilket trä slag anväde ni er av? Varför tog ni just det träslaget?

Jag ska försöka att inte ta illa upp ;) Ang min häst exem. Hon är inte en av de värsta. Det "enda" som blir på henne på sommaren är att det kliar i hennes man och svans. Manen kliar hon ofta bort och manen sväller upp när det är väldigt varmt. :( MEN hon har än så länge aldrig fått sår i manen eller i svansen. På öronen kan knotten komma in under flughuvan ibland och äta upp henne ganska mycket. Men det fixas bort med "Superbra hästsalva" och "Alovera kräm"

Förra sommaren körde jag med probemin, men det hjälpte henne inte alls. I år kör jag med vanlig vitlök som man kan köpa i mataffären, Sedan ett pullver som jag nu inte kommer ihåg, ska ta reda på det, men som ska vara bra för pällsen osv. Jag ger även henne alger,kalk och fodergäst, B-vitaminer. I år ska jag testa med PROB champo osv. Har annars kört med gul såpa. Algerna osv har jag börjat med för länge sedan för att "bygga upp" henne till sommaren. Fodret som hon får är helt utan havre. Dels för exemen och sen blir hon så prillig :)

Jag kan lägga ut en bild så får du se hur hon ser ut på sommaren.

//Jozzi

Hej,

Jag tror facktist att jag har sett det stallet förut på bild för du har visat sånna bilder förut vah? Gult tror jag det var?

Smart med det där med spilt lösningen! :)

Jag flyttar mina hästar från Trödje och byter komun till Uppsala, men det är ca 20 min till Gävle så det kommer inte att kännas att man byter :P Marma heter det föresten jag ska flytta till :)

//Jozzi

Är det ok att höra lite om henne?
Har hon eksemtäcke? Är hon utan täcke ibland, eller har hon det på sig hela tiden? Går hon på grönt på sommaren?
Jag har en islandshäst som har eksem i man och svans som du beskriver, med honom räcker det att vi har sk."halvtäcke " på från Boett. Den andra med svåra problem, måste ha heltäcke med maglapp, och aldrig någonsin vara utan täcket utom när vi rider honom. Inte ens en minut. Då är allt kliande igång igen, och det blir stora köttsår på nolltid.
Får vi snabbt på täcket slutar han, det blir liksom en psykisk grej också.
När på året börjar du med täcket?

Ursäkta alla frågor, du behöver inte svara om du inte vill och tycker det är tjatigt och ovidkommande.

Virket vi använt är fur i dörrarna och gran i boxväggarna. Gran är ju ganska vackert, om man vill att träfärgen ska synas nånstans, för det är mycket ljusare och mörknar inte på samma sätt som furu.
Tänk på att virket behöver vara superfärdigtorkat när ni ska använda det, för det vrider sig och rör sig åt alla håll i torkningen.

Mamma har islandsboxar, där är plankorna 3,5 centimeter. Dock duger inte det riktigt iaf inte i boxdörren för där har vi fått nerslag på att det bör göras om (fast hästarna är typ aldrig inne i boxarna normat dom står på lösdrift med ettdjupt vinskydd).

Det är avlånga boxar där skulle passa som spilta om man tog bort den ena korsidan (dock väldigt långa spiltor med minimum mått på kortsiddan).

Mamma å pappa gjorde som så att dom inte satt upp galler utan tog ett lätt böjligt stäl material å böjde över kanterna å nitade fast dom, så att hästarna inte kunnde gnaga på kanterna (hästar älskar att gnaga på färskt trä).

Dock byggdes vårat luftintag på fel sätt så stallet blir lätt fuktigt om det inte är tillräckligt varmt i det så vi fick sätta in en stor värmefläckt i stallet (pappa ville absolut inte, all energi som går åt tyckte han, fast det är skönt att slippa göra iordning hästarna i samma temperatur som det är ute.

Det är lungt! :)

Jag har tre exemtäcken till henne. Köppta från H**ks. Jag sätter på henne det täcket så fort jag ser teken på mygg/knott eller att solen blir varmare. Hon går med täcke hela sommaren som täcker hela hennes kropp. Jag hade även täcke på henne innan hon fick exem. Eftersom jag tycker täckena skyddar bättre och sedan blir det myggmedel. Hon gick på bete förra sommaren i ca 1 månad. Sedan gick hon vid stallet med magert bete. Ett tipps jag har fått är att INTE ställa en isis på bete där det är klöver pga det fanns nått i det som inte är bra för isisar med exem. Vi har tuvär mycket bete med klöver.. Men den månaden hon gick var det bara gräs :)

Tackar för mera tipps om olika träslag!

//Jozzi

Okej. Ni fick alltså nerslag pga dörren var för smal? Om jag förstår rätt.

Smart med kanten så att dom inte kan bita! Själv kommer jag också göra så för jag vill nog inte ha galler.

Har du några bilder man kan få se?

Ni andra. Har ni några bilder som man kan få se på era egenbyggda stall?? :)

//Jozzi som tackar för alla ideér!

Jag kan gå ut å ta några bilder nu, fast vi får se om jag får in dom nu eller när jag kommer hem i helgen. Vet inte om jag har en sladd så jag kan koppla ihop datorn å kameran med varandra.

Nja vi skulle ha haft tjockare brädor (helst överalt och så borde vi haft något som stadgar upp i mitten på långsidan, för nu svänger sig brädorna när hästarna kliar sig). Nu är brädorna för smala så hästen kan sparka sönder brädorna å dören blir därför inte så pass stabil som den borde ha varit.

Nä galler är helt onödigt om man inte har en häst i stallet som biter efter dom andra. Mycket snyggare å ljusare utan galler.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 999
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 466
Senast: Mia_R
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
5 907
Senast: pews1972
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka