Bygga eget träns, material osv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bygga eget träns, material osv

Det blir nog riktigt bra! Jag ska mjukstarta med min naturfärgade nackem med hakar i sidorna och bara ett spännen i nacken, sedan ska jag ta mig an tränset bit för bit. Hittar INGET snyggt träns att ha som dressyrträns...

Nu förstår jag äntligen vad man ska ha nosgrimman till....Dekoration - att jag inte insett det tidigare...

Det kan nog bli snyggt!

V-format pannband skulle jag gärna ha ett själv...Bara det vore lite lättare (och gärna billigare) att få tag på material och kurser!

Snygga dressyrträns nä, det finns nästan inga! :( Jag är i och för sig väldigt nöjd med det jag har nu men det är så himla mainstream! (=tråkigt) Man vill ju ha nåt snyggt som sticker ut sådär lagom mkt.

Exakt, snyggt, men stilrent! Det jag har nu är snyggt tills man tittar närmar epå det och inser att nosgrimman är för stor med massa extrahål och avklippt flärp, sidstyckena är inte snygga och pannbandet är det nyaste på hela tränset. Nää jag vete xakt hur jag vill ha men att betala 900 för ett pannband (V-modellen vitfodrad) känns fan inte seriöst... jag ska lyckas lösa det här ändå...

Ainon skrev:
fyfasiken vad snyggt, undra vars man får tag på ett sådant. Någon som vet?

Jag köpte det på Euro-Horse förra året, det var nån tysk firma som hade en hel del fina träns. Minns tyvärr inte namnet.

Jag puttar tråden lite och kollar av läget?

Jag har byggt om en remontgrimma till en kapson med hjälp av ett köpt nosjärn, fodrat med älgskinn dessutom.

Jag har hittat spännen till det tränset jag ska sy, och läder och även skinnfodringen så nu ska jag bara spara ihop pengar och köpa det jag räknar kommer gå åt. Nu funderar jag bara på hur jag ska lösa spännena vid bettet snyggast, det är ju dubbelt läder där i köpta träns, men det måste väl finnas ett smidigare och snyggare sätt att gör adet på?

Hej!

Ni som syr egna träns... Är det svårt?
Är det något vem som helst klarar av?

Jag är sugen på att prova men jag vet varken vilka redskap som krävs eller hur man hittar bra material.

Väcker gammal tråd till liv!

Vilka grejer kan ni rekomendera att köpa om man vill sy lite grejer i läder - träns, grimma, tyglar etc.

Gör gärna en lista vad ni anser oumbärligt och vad ni tycker man kan skippa. Här är lite exempel

Vaxad lintråd
Gaffelmejsel (sneddad eller rak, när används de olika?)
Syl
Huggpipesats eller Håltång (vilket är bäst?)
Skärflingskniv (att tunna ut tjockare läder med vid infästning av spännen)
Lädersax
Remskärare (För att göra remmarna)
Kantjärn (för att göra vina avrundningar på remmar)
Nålar (storlek 1, 2 eller 3?) eller handsymaskin?

Har jag glömt nåt viktigt?

Sen har jag sett någonstans att det går att köpa spanska tränsspännen någonstans men tappat länken. Om någon har den, PM:a gärna :)

Ja är det någon som vet om något ställe där man kan köpa spanska spännen. Skulle bli jätte glad om denne kunde säga vart:bow:.
Har själv letat jätte länge men inte funnit något, hjälper ju inte direkt att man inte kan ett ord spanska.....

ja man behöver en hel del för att göra ett träns.

tror du fick med det mesta. Huggpipor är att rekomendera och även avlånga för att hugga ut vid söljan.
Tror det även kan vara bra att ha något att fästa lädret i medans du syr, typ en syross eller liknande.

Sv: Väcker gammal tråd till liv!

Uppdaterar listan lite :angel:

Vaxad lintråd eller köp ovaxad + en bit bivax och vaxa när du ska använda
Gaffelmejsel (sneddad eller rak, när används de olika?) BORT
Syl skärsyl, när du sticker i lädret ska hålen bli ca 45 grader vinklade
Huggpipesats eller Håltång (vilket är bäst?) huggpipor är bäst, men f*n så mycket dyrare. till dessa behövs dessutom ett litet städ eller liknande, plus en speciell "råhudshammare" = dyr..
Skärflingskniv (att tunna ut tjockare läder med vid infästning av spännen)
Lädersax BORT - en bra kniv är bättre om du ska göra träns, sax kan man använda till tunnare..
Remskärare (För att göra remmarna) eller så kör du på linjal och kniv
Kantjärn (för att göra vina avrundningar på remmar) strl. 1 på narvsidan, 2 på köttsidan är det vanligaste
Nålar (storlek 1, 2 eller 3?) eller handsymaskin? nålar. strl 1 är det jag använder mest.
Syhäst/syklämma att fästa arbetet i för att kunna sy ordentligt

hoppas att jag inte låter som en besserwisser...

Sv: Väcker gammal tråd till liv!

KL

Var det någon som visste var man kan köpa spanska spännen? Och/eller andra snygga spännen, gärna lite ovanligare.

Har inte sytt något eget ännu, men funderar på det samt att fixa till min loksele. Beställde katalog från dem du nämnde och där finns s.k. rullsöljor varav den minsta är b:13mm l:20mm och tjocklek: 2.75mm, skulle väl kunna passa, beroende på hur breda remmar du vill ha:)

Affären måste så¨klart ligga i sverige annars blir de ju sjukt dyrt nu när kronan är så låg=( 79 kronor metern i danska kronor är ju flera 100 kronor metern i svenska:crazy:

Så nu är jag ute efter billiga läderremmar i olika färger vitt natur brunt svart.. har kikat på tjärnaläder eller vad dom nu hette. panduro, slöjd-detaljer,

Men finns det andra ställen som säljer läderremmad flata sånna?

Spännen hittade jag på ett träns med mässingsspännen som var superfina för.. håll i er.. 40 spänn hehe helt oki=)

Då det är en viss glädje att göra saker själv, så undrar jag om det då är någon som har en ritning på en syhäst!

Sen saknar jag skärflingskniv, har en gång sett en använda en bredbladig kniv med egg endast i den tvära toppen, är det en variant! Sen finns förståss osthyvelen också.
Det går väl att använda hobbyhyvel med om man sätter bladet ddär fram, men var sjöen jag lagt den vet jag ej.

Mvh
Ptr

Vad kul det ska bli att föja detta projekt, ska själv göra ett spanskt träns att hänga på väggen eller sälja (har ingen egen häst :( ) och ett halsband till min skötget :)
Hittade en kul sida med en medeltidsentusiast som gör jättefina träns och visar hur, samt verktyg och material: http://ilaria.veltri.tripod.com/bridle.html

Det är kul att titta på, det var min inspirationskälla i alla fall, efter att ha kollat på alla träns man kan köpa och kommit underfund med att det egentligen inte finns några fina alls om man inte vill betala multum :/ men men... Det är därför man kan göra själv ju >:D

mvh

Laskolina :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka