Bygga hage!

Gullan86

Trådstartare
detta finns säkert miljoner trådar om men jag behöver lite "special" hjälp.

det är så att i mina hagar skall det gå en nordsvensk travare på ca 155cm i mkh(blir störtsa hästen) och den minst är en minishettis hingst på 83cm.

sen skall det även gå en islandshäst hingst på beräknad sluthöjd 143cm i mkh, så det gäller ju att staketet håller både på höjden och vid marknivå:rofl:

jag har börjat med den första hagen och dragit elrep på de första 2 höjderna som jag satt på 140cm, 80cm ovan marken.
den lägsta skall sitta på 30cm vad tror ni om det?.

men den lägsta hade jag tänkt använda sån "vajer" istället så att den leder elen bra även om några gräs strån skulle råka ligga emot.
vad tycker ni?

sen måste jag fråga, om det är så att man skall ha en grind i tex en passage, vad använder man för isolator då? ska man ha en grind isolator? den har ju bara 2 "vägar" hoppas ni förstår?

sen viktigast av allt AGGREGATET, eftersom jag skall hålla hingstar måste elen vara av topp.

VART skall man sätta aggregatet? kan det börja brinna?

hur är det med eltråd på en stallvägg?, jag behöver låta elrepet löpa i isolatorer över lösdrifs öppningen annars går inte elen runt, är den en brand fara?

hur långt ifrån aggregatet skall man jorda?

hur har ni gjort med den vajern? köpte ni såna små "clips" och spände vajern till max eller har ni bara lindad vajern runt sig själv och så är den inte helt spänd men endå stel om ni förstår hur jag menar?

sen undrar jag med, hur har ni kopplat samman alla 3 trådarna emellan varann så det blir el i alla trådarna för jag antar att man bara kopplar på aggregatet i den översta tråden? likastå jordningen eller?

synd man inte var helt med på fysik lektionerna:angel:det var ju inte direkt det roligaste ämnet.

hjälp snälla...
 
Sv: Bygga hage!

Mycket av det du frågar om finns redan diskuterat här på bukefalos. Sök på diverse söktermer så kommer du finna mängder att läsa om. Sen kan man också googla sig till massor och även rådfråga försäljare. De kommer givetvis trycka på sina produkter, men man får iaf lite info.

Regler som är bra att läsa igenom innan du smäller upp staketet!
http://www.lundex.se/acrobat/Regler%20f%F6r...pdf

Tips från tillverkare:
http://www.delaval.se/Products/Hast...r+man.htm?wbc_purpose=Basic&WBCMODE=Presentat
http://www.delaval.se/Products/Hast...+tips.htm?wbc_purpose=Basic&WBCMODE=Presentat

Ang. att sätta elstängsel utmed/på en stallbyggnad. Tänk på att häsatar älskar att äta upp väggarna så om du vill skona din byggnad kan du dra tråden en bit ifrån så de ej kommer åt.

För grindar tycker jag grindisolatorer är bäst, vet inte vad du menar riktigt dock med passage och bara två vägar...

Vilket aggregat du ska köpa beror på hur stora hagar/hur många meter/kilometer tråd du har och vilken vegetation du har. Försök röja under tråden så ofta du mäktar med för bästa resultat.
Välj hellre ett för kraftigt aggregat än ett för klent!

Rek. är minst ett jordspett per joule så har du tex ett 7 joules aggreagat ska du ha 7 jordspett, men har man "bra mark" kan det räcka med färre. Själv ska jag testa med tre spett först och sen komplettera med ett riktigt långt spett så det blir totalt fyra (tre "normala" och ett rejält) jordspett. Räcker inte ens det får man komplettera upp det till rätt antal (sju).

Glöm ej åskskydda ditt aggregat!
Mer om aggregat hittar du om du söker på forumet.
 
Sv: Bygga hage!

okej tack för infon.

vad menar du med åsk skydda?

hur vet jag vad ett kraftigt aggregat är då?

det jag har är ett sånt här:

Foga 1000 B
driftspänning 12V
Spänning vid 500 ohm: 4000V
Stängsel längd: upp till 4km
Laddenergi: 1,5 J

duger det?
räknade ut att det är ungefär 600meter runt hela hagen räknar man ett varv runt eller räknar man att elen skall gå i varje tråd jag har 3 trådar blir det då 600*3?
om det är så så blir det ju endå inte 4km.

är detta för svagt aggregat?

sen ska jag fråga med, jag har 3 grindar och alltså 3 trådar, de 2 översta är elrep. och den understa är vajer.
skall man vid varje grind(varje sida) sätta ihop alla 3 trådarna med varandra eller behövs det bara på en grind? är det bättre på ju fler ställen man kopplar ihop dem eller?

kan aggregatet börja brinna? händer det ofta?
om det händer kan man väl inte ha ett aggregat inomhus i ett stall/gammal lada?

VART är bäst att sätta det?

är det bra att ha det ute i en plast låda typ hammar plast med lock uppsatt på väggen så det inte kan regna in? men börjar det brinna så brinner ju endå ladugården upp?!

ska man ha en järn platta bakom aggregatet? hjälper det nåt?

finns det aggregat som man kan koppa både till el uttag och till bil batteri???

hur sätter man på bästa sätt el på en hage som är för långt ifrån ett el uttag???

är det bra att ha en sån vajer längst ner på staketet leder den elen bättre om något gräs skulle ligga på?

hur är det med jordningen? om man skall ha 1 spett för varje joule då behöver jag bara 1,5 spett alltså?

hur långt ifrån aggregat påkopplings sladden skall jordningens sladd sitta? kan det sitta för nära varandra? får det vara en grind emellan?
och när man fäster aggregatets sladd på staketet och jordningens sladd skall det fästas på översta/samma tråd då?

om man har fler än ett jordspett hur kopplar man ihop dem?

jag har satt eltråden ovanför lösdriften med hjälp av vanliga isolatorrer så tråden inte ligger emot, är det stor brand fara?

sen så ska det ju vara en lösdrift i den hagen så jag kan ju inte skydda byggnaden på så sätt eftersom de skall få gå i lösdriften.

jo jag menar att tänk dig att om hagen är en smal passage då har du alltså vanliga isolatorer på stolparna.
men om man vill göra en grind mitt i passagen och använder grind isolatorer så kommer det ju lixom fattas ett fäste för en tråd.
alltså det blir ju en tråd på varje sida om grind stolpen men sen behövs ju en tråd rakt igeom passagen för att skapa en öppning. förstår du, då blir det ju som en 3 väg.
äsch gud va svårt o förklara.

det är röjt under tråden nu iaf. underlättar sån stålvajer?

hur kopplar man ihop flera hagar till samma aggregat?
då behöver jag väl troligen ett starkare aggregat? men hur gör man? sätter man bara de kablarna ovanpå varann i samma "skruv" på aggregatet eller i plus och minus grejen...haha jag e kass på detta.


vore tacksam om någon ville svara på frågorna rakt av.
 
Sv: Bygga hage!

Jag skulle nog i ditt fall satt fyra trådar, med tanke på att du ska ha hingstar. Viktigt atttänka på är att man inte sätter den understa tråden för lågt, så att du kommer åt att trimma eller röja undertill.

Vi har tagit lite extra vajer vid ändarna, och lindat dem runt den övre och understa tråden, så att de får kontakt. Detta har vi gjort på båda sidor om grinden om jag inte missminner mig.
Jag har tyvärr inte koll på aggregat och ström.
 
Sv: Bygga hage!

Hejsan,

TIPS
Här kan du hitta ganska mkt svar på dina frågor. Länk

ÅSKSKYDD
Ang åskskyddet finns det olika, men jag skulle rekomendera denna:
910257.jpg


Både Agregatet, Åskydd och vissa isolatorer skulle jag ha handlat hos B*rjes. Bra priser!

AGREGAT
Jag hade nog valt ett starkare agregat, men jag är bra på att överdriva. När jag tittar på agregat så tittar jag på Joul:en. På din är det 1,5J.. Jag skulle då rekomendera denna: Rutland ESM 4400 med 16,9J. Den har jag själv och är mycket nöjd, men eftersom det är många J så måste du ha många jordspett. Agregatet har en fiffig lampa som talar om när man har för några spett. Jag tror jag har åtta eller tio styckna. Jag har även långt till hagen så jag har en förlängningskabel på cirka 200 meter.

Hur långt är det till din hage?

Jag har satt mitt agregat vid staketet och satt en påse över den, men ska göra en låda så den får skydd från regn och snö.
Brinna kan väll allt göra, men jag tror risken är mkt liten.

ELTRÅDEN/REP/VAJER
Jag kan inget om ståltråden/vajer, men ang eltråden så se till att den har så liten Ohm som möjligt!! Mitt rep finns inte kvar, men den var snarlik dessa: Länk
Jag tror det är ganska bra att ha vajern längst nere om det är mkt gräs. Men kom ihåg att elrepen och vajern har olika isolatorer. Sedan rekomenderar jag också att stötta upp hörnstolpen med exstra stolpe bakom för annars finns det risk att hörnstolparna viker sig. *vet* :)

SPETT
Hellre för många spett än för få. Du hade väll en kille som tar sig ut så jag skulle nog se till att sätta ganska många, men kom ihåg att du måste MINST ha en meter i mellan, annars räknas spetten som ett om alla är för nära..

GRINDAR
Jag har satt en kabel vid varje grindankare på båda sidorna, men det jag inte har gjort är att gräva ner en kabel under grindarna. Det gör så att elen kan fortsätta runt hagen fast man öppnar grinden och så gör den så att grinden inte blir strömförande mera. Borde göra så, men har inte fått "tid" för det ännu.

KOPPLA IHOP HAGAR
Är hagarna nära varandra så kan man ha en kabel imella, då en jordkabel. Men är det en bit så kan man ta en jordkabel och koppla in i agregatet från båda hagarna, blir alltså två kablar som går till agregatet. Hoppas du förstår..

Jag har säkert glömt att nämna nått och jag är inte super bra på att förklara. Men hoppas att detta göra dig lite klokare :)

//Jozzi
 
Sv: Bygga hage!

Länsförsäkringar vill inte att man sätter apparaten inne eller på brännbar vägg pga åskan följer gärna tråden in ,åskskydden är nog bra men en riktig åsksmäll bryr sig inte så mycket om dem. jorda ordentligt det är onödigt att förlora styrka pga den .
 
Sv: Bygga hage!

Man behöver INTE låta tråden löpa runt i hagen. Den kan sluta vart som helst. Trådar förbinds med bandförbindare. Du bör även ta reda på ohm antalet på din tråd eftersom detta påverkar styrkan. Ju högre ohm antal dessto sämre leder den ström. vid ingångar använder man grindankare som isolatorer.

På denna sida kan du läsa om hur elstängsel fungerar. Klicka på stängselskola

http://www.bmsab.se
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga hage!

Länsförsäkringar vill inte att man sätter apparaten inne eller på brännbar vägg pga åskan följer gärna tråden in ,åskskydden är nog bra men en riktig åsksmäll bryr sig inte så mycket om dem. jorda ordentligt det är onödigt att förlora styrka pga den .

okej?
så åsk skydd är onödigt? hur ska man jorda på bästa sätt då?

hur ska man kunna sätta aggregatet på icke brännbar vägg?

hjälper det att ha en plåt bakom?
 
Sv: Bygga hage!

Man behöver INTE låta tråden löpa runt i hagen. Den kan sluta vart som helst. Trådar förbinds med bandförbindare. Du bör även ta reda på ohm antalet på din tråd eftersom detta påverkar styrkan. Ju högre ohm antal dessto sämre leder den ström. vid ingångar använder man grindankare som isolatorer.

På denna sida kan du läsa om hur elstängsel fungerar. Klicka på stängselskola

http://www.bmsab.se

okej vad menar du med "bandförbindare"?

hur får jag reda på ohm antalet?

grind ankare? är det såna vanliga grind "öglor"

men måste inte tråden löpa runt och möta sig själv för att elen ska kunna gå runt?

hur kopplar man bäst ihop alla 3 trådarna?
 
Sv: Bygga hage!

Tråden måste inte löpa runt för att elen ska gå fram. Tänk på vad som händer när du öppnat en grind - är elen på så tickar det mot backen (jordar).

För "trevägskorsningar" finns det grindankare -hörnisolatorer- där man kan sätta i en extra båge för att skapa ett T.

Jordspetten kopplar du samman med en kabel från aggregatet till spett 1. samma kabel fortsätter till spett 2, osv. Kallas för seriekoppling. Tänk på att placera spetten på en plats som ofta är fuktig för annars blir inte staketet/aggregatet jordat. (mina sitter bredvid gödselhögen).

Det räcker om trådarna är sammankopplade på ett ställe. Har tråden fått ström så är hela tråden strömförande.

Du väljer staket efter ditt huvud,din tanke, och din plånbok men Jag skulle undvika att sätta slät tråd någonstans. Anser inte att den gör bättre nytta än vilken annan tråd/band/rep som helst när det kommer till att "bränna" undervegetation. Det är bara en myt. Röjsåg eller lie.

Antal meter staket är lika med antal meter "tråd". Alltså 600*3 i ditt fall.

Att ta det säkra före det osäkra är nog alltid bra men att ta i med dryga 16 J vore nog absolut overkill för din del. Ohmtalet står på förpackningen alt. i broshyr/hemsida.

Istället för att dra staket över ingången så kan du gräva ner kabel istället. Kabeltypen heter jordkabel (som tidigare nämnts), namnet har inget med jordning att göra utan innebär att den är tillåten att gräva ner. Förslagsvis så kan du dra den igenom en trädgårdsslang före du gräver ner den så blir den extra skyddad.

De flesta större tillverkarna har broshyrer med tydliga bilder och beskrivningar. Även deras hemsidor förklarar bra.

Gipsskivor eller Mineritskivor är klassade som brandsäkra. Likaså betong.

Lycka till
 
Sv: Bygga hage!

Läste du inte i länken jag gav dig ? För att strömmen ska kunna gå i alla 3 trådar måste den ju förbindas med något.

Repförbindare ( elrep)
forbindare40band.jpg


Bandförbindare ( elband)
40mmforbindare.jpg


Grindankare¨
gank_std.jpg


När tråden tar slut och man måste skarva använder man skarvbleck.

Skarvklammer för rep
skarvklammer5.jpg


Skarv för band
skarvlas10.jpg


Till jorden använder man en matarledning. Vill du inte gå och röja bort gräs under tråden ska du köpa ett aggregat som klarar av att bränna bort vegitationen.
 
Sv: Bygga hage!

Åskskydden gör nog nytta i en del fall men åskan innehåller våldsamma krafter och slår ofta över .
Själv har jag satt agregatet i en kasserad elcentral av plåt på en cementvägg den hängde inne men jag fick backning vid brandsyn.
vad som räcker i övrigt vet jag ej.Jordningen har jag löst med 20 m rostfri jordlina nergrävd i samband med avlopps grävning på 1,5 m djup läs ,manualen hellre för bra jord än för dålig.
 
Sv: Bygga hage!

När vi stängslade om gick vi in på franska elband www.gilo.se . Där finns tips, all utrustning och verklig kvalitet! Dyrt, men det fungerar. Ibland är det ju så att det billigare alternativet inte alltid uppfyller önskningarna...

Lycka till!
 
Sv: Bygga hage!

nu är staketet klart...

och det blev inget åsk skydd det verkar för krongligt jag hoppas det funkar endå hur många har åsk skydd egentligen lixom???

men iaf, har testat att mäta men en sån mätare som visar, 2000, 4000, 6000, 8000, 10 000 vad det nu är förstår ni vilken mätare jag menar? för att se hur stark elen är?

och först så satte vi bara 1 järn spett och aggregatet är på 1,5 joule så det var för lite för då visade mätaren bara 4000...

men sen satte vi ner ett spett till och det är väldigt torrt där vi satte spetten(var tvugen o slå ner dem där tillfälligt bara) men endå visar mätaren på 10 000 nu...är det bra?

sen tänkte jag på de.t...man skall inte sätta aggregatets jordning i närheten av huset/stallets jordning va? hur vet man vart den är då och hur långt ifrån skall de va?
får man sätta jordningen intill stallväggen???
är det dumt att sätta jordningen brevid jordkällaren där vattenpumpen och hydrofonen och allt det är eller? det har ingen betydelse???
 
Sv: Bygga hage!

Hur man vet vart jordningen är ? Ja, där spettena är. Du drar ju bara en matarledning mellan aggregatet och spettena. Kan vara hur långt bort som helst. Nära hus och husväggar är detn nästan alltid torrt, ej heller bör man jorda när vattenrör av järn. Har man dålig jordning så kan aggregatets pulser kännas i tex hästarnas vattenkoppar. När man mäter jordningen ska mätaren inte ge något utslag alls. Upp till 300 volt klan man acceptera, är det mer bör man jorda bättre. För att mäta jordningen kan man korsluta stängslet ca 100 m från aggregatet, därefter mäter man vid jordspettena med en mätare. Ju mer utslag det ges på mätaren dessto mer spänningsförlust har du i jorden villket betyder sämre styrka i tråden.

OBS..jorden mäts INTE på stängseltråden.
 

Liknande trådar

R
Ekonomi & Juridik Bestämde mej i dag att ta en promenad med hunden ute i skogen medans det än var något så när ljust. Långt upp i skogen hör jag helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 291
Senast: Vica
·
Träning Nu har Novan problem. Jag vet inte vad som hänt men hon vågar inte äta :(. Igår kom jag ut till stallet för att ta in henne från hagen...
Svar
16
· Visningar
1 446
Senast: vovicockokanon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp