Bukefalos 28 år!

Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Uppdatering;
Nu har jag pratat med flickans föräldrar, dock inte flickan själv.....
De skyller ju ifrån sej allt vad de kan, hävdar nästan att det är mitt fel att hon släppte ut ponnyn ur hagen....
Snacka om att jag blev förbannad...

Det verkar som om folk tycker att det är helt OK att man får kräla in i folks hagar för att klappa hästarna....
Tänk om det var samma sak med bilar - "Oj vilken fin bil du har! Den var ju olåst så jag gick in och satte mej i den!"

Oskar är ju min egendom - varför blir han helt plötsligt allmän egendom bara för att han är söt????????
Fattar ingenting....
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Huh??? :eek: Hur är man funtad då undrar jag..? Visst ska man stötta och beskydda sina barn, men somliga har tydligen fått det helt om bockfoten! Hur i hela friden man kan försvara sitt barns hyss utan någon tillrättavisning, övergår allt förnuft. Vad ger det för signaler..jo, att rätt & fel är samma sak. :mad:
Kräla in i hagen och klappa på egen risk är väl en sak, men att ta sig friheten att släppa ut hästen..?! Någon måste ju tala om för jäntan varför man inte gör så, och vem är bättre lämpad att tala med sina barn än föräldrarna..? Men eftersom de tydligen kapitulerat i sin roll så hoppas jag du får tillfälle att prata med henne själv!

ps. Att gå in i en olåst bil är faktiskt inte olagligt, däremot är det olagligt att lämna den olåst.. ;)

//C
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Det kan helt omöjligt vara olagligt att lämna sin bil olåst.

Men jag håller med dig, det är en styggelse med föräldrar som inte kan se kritiskt på sina barns uppförande.
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Inte för att vara en "pettimeter".. men tro´t eller ej så säger Trafikförordningen såhär;
50 § När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.
Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.


Det är alltså inte bara urbota klantigt att lämna den olåst, har man dessutom råkat glömma nyckeln i tändningslåset är det t.o.m straffbart. :eek:

Ursäktar sidospåret där.. :o

//Cinnamon
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Cinnamon, jag sitter har och gapskrattar.. det mer jag hor det mer ar jag overtygad att svenska lagstifningen behover "se ljuset". LOL jag har nu varit i sverige in 2 ar och har val aldrig i mitt live traffat pa sa manga lagar och foreskrifter. De flesta helt idiotiska tycker jag. Svenska folket far minsann inte veta vad frihet ar, men det ar ett helt annat amne som jag inte skall ga in pa har.

Jag vill veta mer om 35:an.. Varfor fick du inte tala med barnet pa samma gang som foraldrarna? Visst forstar jag att de vill skydda sitt barn, men vad trodde de att du skulle gora till barnet? sla henne i stycken? LOL.. Trakigt nog har ju inte "arendet" blivit avslutat annu, men kanske du kan "springa pa" barnet vid tillfalle och saga till henne att hon kan bara komma och halsa pa hastarna nar det ar en vuxen (du) ar med. Jag undrar dock, vad foraldrarna gjorde till barnet .... OM de gjorde ngt over huvud taget?? Mkt intressant allt detta..

Fortsatt garna story om ngt mer hander, bra tips verkar komma fran alla hall ock kanter..


kat
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Jamen visst är det sjukt skrattretande så många överflödiga och stelbenta paragrafer det finns i detta land..(USA ska vi inte prata om..) :crazy:

Men tänk om alla skulle leva och utöva frihet under ansvar.. :eek: undrar hur många hästar som hade sprungit lös då, eller hur många "olåsta-bilar" vi hade haft på vägarna då?? Tyvärr finns det nog lika mycket folk som inte vet hur sunt förnuft och ansvar ska hanteras, som det finns märkliga och idiotiska lagar och föreskrifter.. :confused:

RedForDanger: Jag vill också veta mer om vad som händer härnäst! Hur gick det på skolans möte förresten?

//Cinnamon
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Cinnamon, jag sitter har och gapskrattar.. det mer jag hor det mer ar jag overtygad att svenska lagstifningen behover "se ljuset". LOL jag har nu varit i sverige in 2 ar och har val aldrig i mitt live traffat pa sa manga lagar och foreskrifter. De flesta helt idiotiska tycker jag. Svenska folket far minsann inte veta vad frihet ar, men det ar ett helt annat amne som jag inte skall ga in pa har.

Hmm, inte för att vara sådan men USA har betydligt fler korkade regler, bl.a. Texas, nu vet jag inte om du kommer från staterna men dessa regler säger väl allt? ;)

Texas
It is illegal to sell one’s eye

It is illegal for one to shoot a buffalo from the second story of a hotel.

It is illegal to take more than three sips of beer at a time while standing.

Any person who sits on a sidewalk may be fined up to $500. (hahahaha)

Beer may not be purchased after midnight on a Sunday, but it may be purchased on Monday.

It is illegal for both sexes to flirt or respond to flirtation using the eyes and/or hands.

Taget från: http://www.dumblaws.com/ där man kan stifta bekantskap med en lagstiftning som är lätt (o)roande.

TS:

Jaha, hoppas det åtminstone var till någon nytta att du fick reda på vem den skyldige var, trots att föräldrarna inte verkar vidta några åtgärder så har förhoppningsvis flickan blivit avskräckt från att ta sig till något sådant igen.
Det är dock sorgligt att begrunda att hon troligen aldrig kommer lära sig att ta eget ansvar med sådana föräldrar.
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Jobbigt när man inte får ha sina hästar i fred...

Vi hade flera " på hälsningar"i vårat stall i somras då det kom in någon i stallet mitt i natten eller tidigt på morgonen och släppte ut hästarna ur boxarna och gjorde sjuka grejer som att klippa bort pann luggen samt att stympa hästarna på deras svansar:mad:

Vilka det var som gjorde det och varför har vi inte kommit fram till, vi turades om att åka ut till stallet och vakta på helgerna och vi satte upp lappar där det står kamera övervakat, samt satt upp strålkastare som lös upp av rörelse...
Det höll på i sammanlagt 4 månader...
va väl cirka 8-9 hästar som vart drabbade.
Mitt eget sto vart av men en bit av svansen men jag tror att hon vart orolig och började springa runt så dom klippte bara en liten bit av den, medans hästen bredvid fick en riktig " polo" svans, bara en liten stump...

Vi polisanmälde händelserna men mer kunde vi inte göra ..
Hade vi varit i stallet och det kom någon ditt på natten och vi ertappat dom på bar gärning hade vi förmodligen inte varit nådiga ..
Men vi diskuterade med polisen och vi får ringa och anmäla olaga intrång och egen mäktigt förfarande men vi får själva inte göra något förens polisen kommer..
Och tydligen så föll det inte heller under djurplågeri då Hästen inte mår dåligt av att inte ha svans... :mad:
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Sikken skitunge, men barn är barn. Hoppas hon lär sig en läxa.

Sitter o funderar på det här med oönskade gäster. Ingen tar ju frivilligt i ett elstängsel man inte känner till (man vt ju int hur stark stöt man får), så det där att inte ha grindhantag är en rätt smart ide om man inte vill att hästen skall bli utsläppt iaf.

Så, borde man inte kunna gör nån uppfinning med ett plasthandtag man tar med sig? Dvs tråden har en ögla man fäster i grindkroken genom att använda en lös plastmojäng? Plastdelen tar man sedan med sig eller gömmer på lämplig plats.

I min sommarhage skall det ha varit en häst som blev knivskuren för några år sedan, jag har efter det ändrat om staketen så vi har uppsikt över grinden o har ingen annan grind "bortåt". Men jag undrar om inte jag skall klura mer på den där uppfinningen o använda själv....
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Vi hade flera " på hälsningar"i vårat stall i somras då det kom in någon i stallet mitt i natten eller tidigt på morgonen och släppte ut hästarna ur boxarna och gjorde sjuka grejer som att klippa bort pann luggen samt att stympa hästarna på deras svansar

VAA?? :eek: Åh, herre-:devil: Bara att konstatera...siste idioten är visst inte född än :mad:
Jag hade garanterat sovit i stallet..och förmodligen gjort mig skyldig till ett par års skyddstillsyn om jag ertappat något sådant.. :mad:
Åh vaddå att hästarna inte mår dåligt utan svans? Vad är det de viftar bort flugorna med på sommaren då? Stumpar eller??

Tur dock att ingen kom till skada på allvar.. Tänk så mycket dårar det finns.. :crazy:

Kvandi: Lysande idé!! :idea: Gärna med en liten sändare som du kan spåra handtaget med, om man som jag är lite virrpanna och glömmer vart man la det.. O glöm inte att ta patent!! ;)

//C
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Jag vill veta mer om 35:an.. Varfor fick du inte tala med barnet pa samma gang som foraldrarna? Visst forstar jag att de vill skydda sitt barn, men vad trodde de att du skulle gora till barnet? sla henne i stycken? LOL.. Trakigt nog har ju inte "arendet" blivit avslutat annu, men kanske du kan "springa pa" barnet vid tillfalle och saga till henne att hon kan bara komma och halsa pa hastarna nar det ar en vuxen (du) ar med. Jag undrar dock, vad foraldrarna gjorde till barnet .... OM de gjorde ngt over huvud taget?? Mkt intressant allt detta..

Fortsatt garna story om ngt mer hander, bra tips verkar komma fran alla hall ock kanter..


kat

Vet inte om de trodde att jag skulle flå henne levande eller om de inte ville visa för mej att de inte hade tillrättavisat ungen....
Jag kommer att ta itu med detta genom att åka och prata i klassen utan föräldrar närvarande, det har jag fått OK från skolan till.
Men alla verkar ta detta jag har blivit utsatt för (även om jag kan slå vad om det mesta att det inte fanns uppsåt att skada från flickan) som att det är jag som borde ta mer ansvar.... Vad mer skall jag göra? Sälja hästen och köpa en ful?

Alla personer runt barnet alltså, inte ni - tack för allt stöd!
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Så, borde man inte kunna gör nån uppfinning med ett plasthandtag man tar med sig? Dvs tråden har en ögla man fäster i grindkroken genom att använda en lös plastmojäng? Plastdelen tar man sedan med sig eller gömmer på lämplig plats.
Men jag undrar om inte jag skall klura mer på den där uppfinningen o använda själv....

UNDERBART!!!!! :laugh:
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Vet inte om de trodde att jag skulle flå henne levande eller om de inte ville visa för mej att de inte hade tillrättavisat ungen....
Jag kommer att ta itu med detta genom att åka och prata i klassen utan föräldrar närvarande, det har jag fått OK från skolan till.
Men alla verkar ta detta jag har blivit utsatt för (även om jag kan slå vad om det mesta att det inte fanns uppsåt att skada från flickan) som att det är jag som borde ta mer ansvar.... Vad mer skall jag göra? Sälja hästen och köpa en ful?

Som du säger så kan du ju inte göra mer i din roll för att värna om ditt. Kanhända berodde deras udda reaktion snarare på att de inte visste hur de skulle bemöta en arg hästägare. Istället för sunt förnuft blev det en dåres försvarstal typ..att sedan resultatet blir sju resor värre genom att skylla ifrån sig brukar ju inte bekomma irrationella hjärnor..:crazy:
Så att sälja hästen och köpa en ful (:D) behöver du inte oroa dig för.. För det första så finns det inga fula hästar, och för det andra, när du har gjort din kloka föreläsning på skolan så lär det förhoppningsvis inte upprepas! För det mesta så biter det bättre när en utomstående säger ifrån på skarpen. Föräldrar har ju tyvärr en tendens att bli jäviga och väldigt inkonsekventa när barnen är inblandade. Ett ganska märkligt fenomen det där "mitt barn-andras ungar-mentalitet" :angel:

Lycka till i skolan och håll oss uppdaterade!

//C
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

VAA?? :eek: Åh, herre-:devil: Bara att konstatera...siste idioten är visst inte född än :mad:
Jag hade garanterat sovit i stallet..och förmodligen gjort mig skyldig till ett par års skyddstillsyn om jag ertappat något sådant.. :mad:
Åh vaddå att hästarna inte mår dåligt utan svans? Vad är det de viftar bort flugorna med på sommaren då? Stumpar eller??

Tur dock att ingen kom till skada på allvar.. Tänk så mycket dårar det finns.. :crazy:

Kvandi: Lysande idé!! :idea: Gärna med en liten sändare som du kan spåra handtaget med, om man som jag är lite virrpanna och glömmer vart man la det.. O glöm inte att ta patent!! ;)

//C



Ja man va rätt förbannad kan jag påstå jobbigaste va det att man hade ont i magen och va orolig för att det skulle hända något värre nästa gång mankan ju inte sitta i stallet varje natt och vakta..
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Ja man va rätt förbannad kan jag påstå jobbigaste va det att man hade ont i magen och va orolig för att det skulle hända något värre nästa gång mankan ju inte sitta i stallet varje natt och vakta..

Det kan jag tänka mig!! Trist när man inte heller får stöd av "lagens långa arm" för sina skattepengar. Tyvärr är de "armarna" inte så långa som man kunde önska när det gäller djur. :( Dessutom på tok för mesiga straff för de horribla brott som oskyldiga djur ibland utsätts för. *morr*

Man ska ju inte behöva anlita ett vaktbolag för att beskydda sina älsklingar, och låsa stallet kan man ju inte heller göra om olyckan skulle vara framme. Så vad gör man? Tränar hästarna att sparka på alla okända som kommer in i stallet efter ett visst klockslag?? :grin:

//C
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Det kan jag tänka mig!! Trist när man inte heller får stöd av "lagens långa arm" för sina skattepengar. Tyvärr är de "armarna" inte så långa som man kunde önska när det gäller djur. :( Dessutom på tok för mesiga straff för de horribla brott som oskyldiga djur ibland utsätts för. *morr*

Man ska ju inte behöva anlita ett vaktbolag för att beskydda sina älsklingar, och låsa stallet kan man ju inte heller göra om olyckan skulle vara framme. Så vad gör man? Tränar hästarna att sparka på alla okända som kommer in i stallet efter ett visst klockslag?? :grin:

//C

Mm nu har det varit något sedan November men man undrar ju om dom kommer tillbaka när det börjar bli varmt igen ... Man känner nästan lite Panik för de ..
Mitt sto är dräktig och ska ha föl i början av Maj..
Man tänker ju tanken om det händer nått då inge vidare att stressa upp sto och föl...

Stallen runt om oss har oxå blivit drabbade har jag hört bland annat så hade dom släpp ut alla hästarna från hagen en dag samt en häst hade blivit kniv skuren:mad::crazy:
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

SNÄLLA!!!!
Innan du säljer hästen för att köpa en ful.. kan du inte vänta tills han rymmer med stegen in till nordisen och FOTA,FILMA!!! Jag vill se:rofl::rofl:
Förlåt,jag hade blivit skit-förbannad om jag hade varit i din sits,men det lät förbaskat roligt:D
Hoppas allt löser sig,kanske spara pengar till en 2meters mur runt hela marken (med taggtråd uppe på)
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Föräldrarna borde ju tänka på barnets säkerhet oxå..
Hade inte låtit mitt barn gå in i någon okänd häst hage det kan faktiskt hända olyckor..
Så om dom inte bryr sig om hästen eller din åsikt så borde dom i alla fall tänka så långt att det kan hända en olycka.
Jag har själv 2 döttrar som är 7 och 8 år dom älskar hästar dock skulle dom aldrig gå in till en okänd häst utan lov, för dom vet bättre.
Hur kan man som förälder inte bry sig..:mad:
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Uss, jag skulle gått runt i skolan och nypt varenda unge i örat tills de skulle förstått att ge :devil: i mina hästar..

För ett tag sedan tyckte någon att det skulle vara en jättebra idé att sno alla våra täcken, INKLUSIVE de som satt PÅ hästarna!! Som tur var fastnade de i en poliskontroll och snuten tyckte det var lustigt att de åkte runt med så många täcken och alla var olika storlekar på. Att inte ett namn i täckena stämde med deras gjorde saken biff och vi fick tillbaka dem kort därpå. (Då var det ganska kallt ute dessutom!)

Hoppas 35:an skäms så öronsnibbarna rodnar!


Tips på skylt; Varning för ägaren!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 526
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 557
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp