Bukefalos 28 år!

Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

ridskolan ett stycke bort har haft problem med ungar som sticker hål på ensilagebalarna, stora pengar då hela skörden blev förstörd.
VA?? :eek: Jag vet inte om jag kunnat hålla mig lugn i en sådan situation. Vilka jävla ungar!
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Intressant, glad din hingst var sallskapsjuk efter dig och inte nordsvenskstoet.lol..
i alla fall, det har med skolan. Det ar ju inte DE som skall ta ansvar utan foraldrarna. Men sedan forladrarna later skolan ta ansvar, had en ide om antingen
1) kontakta dem om en "forelasning" och kanske ta med den minsta, gulligaste hasten till skolan for alla att se. Och dar forklara om mata hastarna och sant.. Vet inte om det fungerar/gar in i barnens hjarnor, men det kan ju vara en sak att prova.
2) satta upp skyltar (som du sa) att omradet ar bevakat med kamera och ngn funnen gora olovliga saker kommer att be stamd. Vilket menar foraldrarna blir inblandade.. Kanske ocksa sag ngt om hittelon for de som hjalper till att finna "forbrytaren". Inte klokt vad pengar talar..lol..

Jag hoppas du hittar "storlek 35" och far forklarat for henne/honom om det har med mat. Kanske bjuda in personen/barnet och lata dem hjalpa till med hastarna.. borsta, stada stall etc, det kan ju bli extra hjalp pa ngt satt...

lat oss veta hur det gar..

kat, som tack och lov inte har barn nara garden..lol
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

När det gäller skolan tar du upp en bra synpunkt, men frågan är om man kan hålla på och "jävlas med dumma kärringen på höjden" när man vet att man har ögonen på sej i detta mycket lilla gudsförgätna samhälle. (om man nu kan kalla en busstolpe och en korvmoj för samhälle).
Vet inte, men bra idé att ta upp den aspekten ochså i morgon.

Oftast brukar ekonomiska och/eller tekniska sanktioner vara ganska effektivt mot bratsen. Ungefär som när vi fruntimmer bojkottar "sänghalmsleveransen" om/när gubben varit dum.. :angel:
Kan ju bli svårt i det här läget kanske... Om samhället består av en mjölkpall och en korvmoj då finns det väl heller ingen bredbandskabel att klippa..??

Märkligt att alla föräldrar hänvisade till skolan istället för att ta ett allvarligt snack vid middagsbordet..:grin: "Mitt barn-andras ungar-mentalitet"..men det kan ju faktiskt ha varit DERAS ängel som låg bakom.. :mad: Du får ringa CSI helt enkelt!
Nyfiken hur det gick hos rektorn idag!

//Cinnamon
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Nä, det är tydligen inte det, jag har lärt mej att "det inte får skada människa eller djur".
Synd.
Men den formuleringen väcker ju en fråga - om nån dåre med dåligt hjärta kommer och kissar på mitt elstaket och kolar - vad gör man då?

Jag läste om en som dött på ett elstängsel häromåret.. Hade slocknat på fyllan mot ett elstängsel.. Tror nog tom en frisk person dör till slut om man ligger på eltråden en längre tid..
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Fördjälvligt!

Eller som när ett par småflickor stod och matade min FÅNG-häst med äpplen och gräs genom staketet.
Jag råkade just då rida min andra häst på ridbanan och såg flickorna, blev riktigt arg, tog fart runt travbanan som går runt hagarna, full fräs på en travarmärr så det blev lite fart mot flickorna som blev bleka redan innan jag kom nära nog för att skälla ut dem.

Inte så moget av mig, men man tänker inte så bra i en sådan situation.

Det är klart att det är gjort i största välmening och småflickorna förstår inte vilka konsekvenser det kan bli, men jag begriper inte att de hittar på detta ändå.
Själv uppväxt på riktiga bonnelandet och där är det INGEN som kommer på att gå in till någon annans djur olovandes.
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Oftast brukar ekonomiska och/eller tekniska sanktioner vara ganska effektivt mot bratsen. Ungefär som när vi fruntimmer bojkottar "sänghalmsleveransen" om/när gubben varit dum.. :angel:
Kan ju bli svårt i det här läget kanske... Om samhället består av en mjölkpall och en korvmoj då finns det väl heller ingen bredbandskabel att klippa..??

Märkligt att alla föräldrar hänvisade till skolan istället för att ta ett allvarligt snack vid middagsbordet..:grin: "Mitt barn-andras ungar-mentalitet"..men det kan ju faktiskt ha varit DERAS ängel som låg bakom.. :mad: Du får ringa CSI helt enkelt!
Nyfiken hur det gick hos rektorn idag!

//Cinnamon

Hehe, Lysistrate rules....:devil:

Jag har varit på skolan och pratat i dag, med en mycket förstående och hästägande rektor - detta kommer att tas upp med alla föräldrar på ett föräldramöte på fredag, vilket gör mej jätteglad.
Det som inte gör mej så glad är att jag inte är den enda i området som blivit drabbad - en islandshästgård ung en halvmil härifrån hade förre helgen fått två märrar med föl utsläppta på ungefär samma maner.

Men ..... NEWSFLASH - jag fick ett samtal från fritids på eftermiddagen, de hade hittat ungen som gjort det!!!!!!!!!!!!!
Naturligtvis talar de inte om för mej vem det är, men både unge (flicka) och föräldrar skulle in på möte idag efter 17.

VAJERT!!!!!!!!!!!!!!!!

:D
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Fördjälvligt!

Eller som när ett par småflickor stod och matade min FÅNG-häst med äpplen och gräs genom staketet.
Jag råkade just då rida min andra häst på ridbanan och såg flickorna, blev riktigt arg, tog fart runt travbanan som går runt hagarna, full fräs på en travarmärr så det blev lite fart mot flickorna som blev bleka redan innan jag kom nära nog för att skälla ut dem.

Inte så moget av mig, men man tänker inte så bra i en sådan situation.

Det är klart att det är gjort i största välmening och småflickorna förstår inte vilka konsekvenser det kan bli, men jag begriper inte att de hittar på detta ändå.
Själv uppväxt på riktiga bonnelandet och där är det INGEN som kommer på att gå in till någon annans djur olovandes.

Jag skulle reagerat likadant :o
Min häst tål inte äpplen eller pellets och får kolik såfort hon mumsat i sig äpplen och/eller pellets.
Jag har skrivit på två ställen i stallet att det är förbjudet att mata henne, men men. Snart så får jag sätta upp skyltar i hagen med. :crazy:
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Lysande Sickan!! :banana:
Då kan vi bara hoppas att föräldrarna är lika förstående som rektorn och inser vansinnet i sina snorisars "helgnöje"!
Min barndom är visserligen preskiberad nu, men aldrig att jag skulle komma på att släppa ut någons djur. Palla äpplen, päron & plommon på sin höjd, som man dessutom fick magknip av.. :o Somliga straffar ju Gud pronto liksom.. och förhoppningsvis får bratsen inte bara ett mesigt ajabaja efter föräldramötet!

Tur ändå att ingen av hästarna blivit skadade..eller ännu värre om det hade varit en riktig sjukhjärna med tillhyggen i farten..
Än en gång, bra jobbat! Hoppas det blir slut på fasonerna nu..

//Cinnamon
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Fördjälvligt!

Eller som när ett par småflickor stod och matade min FÅNG-häst med äpplen och gräs genom staketet.
Jag råkade just då rida min andra häst på ridbanan och såg flickorna, blev riktigt arg, tog fart runt travbanan som går runt hagarna, full fräs på en travarmärr så det blev lite fart mot flickorna som blev bleka redan innan jag kom nära nog för att skälla ut dem.

Inte så moget av mig, men man tänker inte så bra i en sådan situation.

Det är klart att det är gjort i största välmening och småflickorna förstår inte vilka konsekvenser det kan bli, men jag begriper inte att de hittar på detta ändå.
Själv uppväxt på riktiga bonnelandet och där är det INGEN som kommer på att gå in till någon annans djur olovandes.

Då förstår jag att de blev rädda när ni två kom farande.....;)

Hälsa Betty från mig... :love:
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Tur ändå att ingen av hästarna blivit skadade..eller ännu värre om det hade varit en riktig sjukhjärna med tillhyggen i farten..
Än en gång, bra jobbat! Hoppas det blir slut på fasonerna nu..

//Cinnamon

Ja, man har ju saker och ting lite i perspektiv nu, man läser ju med obehaglig regelbundenhet om vuxna idioter som tar sej till att skära i hästar i stall och hagar, men det är ju så obegripligt att man tar det ju inte riktigt till sej.

Just nu sitter jag mest och känner mej som ställföreträdande skyltmakare på Skansen, och försöker laminera ett antal skyltar att man inte får mata djuren.....
Funderar allvarligt på att ha en det står "PONNY ÄTER BARN" med....... :devil:

Sen åker grinden upp till helgen och promenixare och svampplockare får säga vad de vill.... De får väl jaga svamp någon annan stans, jag får hoppas på att de har förståelse......
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Jag läste om en som dött på ett elstängsel häromåret.. Hade slocknat på fyllan mot ett elstängsel.. Tror nog tom en frisk person dör till slut om man ligger på eltråden en längre tid..

Då måste man vara riktigt ohemulskt drängfull....... "MMmmm vad mysigt det pirrar här...., här sover jag..."
Frågan är om människan inte dog av alkoholförgiftning innan elen tog livet av den.....:D

Vi skulle bärga en bil häromdagen, min kompis hade halkat av vägen bredvid elstaketet. Lite stressad över situationen skulle han bara kissa lite innan bärgaren kom - och utan att tänka sej för ställer han sej mot elstaketet....
Undrar vad som var mest chockande - att jag ylade rätt ut "AKTA DEJ FÖR I HELVETE" eller om han hade fått en smäll rätt i snabeln.....:rofl:
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Toppen med rektor och foraldramote.. kan du deltaga it det och forklara for foraldrar den fara som finns aven om hastarna ar snalla.
Och dagiset forhoppnings vis kommer foraldrar till storlek 35 att ta ungen in orat och dra over till dig..lol.. en offentlig ursakt ar i plats tycker jag.. men igen detta ar mina synpunkter och andra tycker olika.

Kanske 35an kan vara en potential hastskotare? Shettisar ar ganska sma och sma barn kan komma ner pa golvet och borsta dem pa magen utan att stona och stanka.. lol.. Pa sa satt kan du ju ha en koll pa ungen samtidigt som ungen lar sig ngt.. Utan betalt forstas..

Ja, ponny ater barn ar en bra skylt lol.. Jag skulle behova satta upp en san for min fjordis ocksa. "Fjordis ater ALLT". lol

Lycka till med foraldramote, och snalla jag vill hora slutet pa det har..lol...


Kat
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

moholmarabs;11953998 Kanske 35an kan vara en potential hastskotare? Shettisar ar ganska sma och sma barn kan komma ner pa golvet och borsta dem pa magen utan att stona och stanka.. lol.. Pa sa satt kan du ju ha en koll pa ungen samtidigt som ungen lar sig ngt.. Utan betalt forstas.. [/QUOTE skrev:
Jag hoppas att de bjuder in mej till föräldramötet, jag har ju ochså barn som går på skolan/dagiset........

Hade 35an varit lite smart och kommit upp till mej med påsen med morötter i handen och frågat hade jag gladeligen knallat ned i hagen med henne och låtit henne mata hingsten, alla gånger!!!! Skulle behöva en bunt med små glada barn att klappa, krama och morota mina fem shettisar, men utan tillåtelse - never.

Jag gillar ungar, och jag vet hur man var i den åldern, man blev alldeles stjärnögd vid synen av en shettis..... :love: Det blir jag fortfarande i och för sej.... ;)

I och med att detta tydligen inte var den första gången det har hänt här i trakten att folk fått sina hästar utsläppta av ungar, kanske det är dags att införa hästkunskap och grannsämja på schemat.

När jag var liten var det inte så vanligt som nu att folk hade häst, i alla fall inte där jag bodde, så att faschinationen var total då kan jag ju haja, men nu när det finns kusar i varenda buske! (Bor mitt ute på bonnlandet)

Om det är den tjej jag tror att det är (har inga belägg bara en misstanke) så får hon inte rida på grund av allergi i familjen, men det berättigar inte hennes beteende......

Återkommer med information om vad som händer härnäst.

Skönt i alla fall att jag blev tagen på allvar direkt, och inte avfärdades som missunsam idiot.....

//Red som bevakar hagen som om hon vore en rottweiler
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Vi skulle bärga en bil häromdagen, min kompis hade halkat av vägen bredvid elstaketet. Lite stressad över situationen skulle han bara kissa lite innan bärgaren kom - och utan att tänka sej för ställer han sej mot elstaketet....
Undrar vad som var mest chockande - att jag ylade rätt ut "AKTA DEJ FÖR I HELVETE" eller om han hade fått en smäll rätt i snabeln.....
:rofl: :rofl: :rofl:

Bra idé där om hästkunskap & grannsämja! Lägg gärna till ämnet sunt förnuft!

Man kanske inte kan förvänta sig att icke hästtokigt folk vet hur en häst reagerar i olika situationer (det är ju knappt man själv vet alltid) men sunt förnuft borde ALLA ha.. Ta t.ex dessa dårar som ska snika förbi ett ekipage på en 50-väg och gasar upp till 90 i höjd med stiglädren.. Hade det varit en älg på vägen så kan jag ge mig faen på att de stannat och tagit fram kameran!! :devil:

Lycka till med skyltmakeriet!
Varning för köttätande ponny! :p

//Cinnamon
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Gör en inbjudan till fritidset och hör om tjejen i fråga vill komma ut och hälsa på under ordnade former. Väl på plats berättar du för henne vilka risker en häst kan utgöra för både henne och för omgivningen om den kommer lös. Säg till henne att hon FÅR komma och hälsa på hästarna men bara när du är hemma och kan vara med.

På så vis lär hon sig nog bättre än om hon bara får skäll tror jag.

I vart fall skönt att inget allvarligare hände och att ni nu vet vem det är, eller tja, fritidset vet...
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Men ..... NEWSFLASH - jag fick ett samtal från fritids på eftermiddagen, de hade hittat ungen som gjort det!!!!!!!!!!!!!
Naturligtvis talar de inte om för mej vem det är, men både unge (flicka) och föräldrar skulle in på möte idag efter 17.

VAJERT!!!!!!!!!!!!!!!!

just en ide. om du har tid.. ga till fritids och se vem som kommer och sitt och vanta.. hehehehe DA kan du ju fa reda pa vem ungen ar och kontakta foraldrar sjalv. Vilket jag tycker att DE skulle gora, kontakta dig alltsa..
Later som en riktig snurrig sak det har.. hoppas du far losning..

kat
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

jaha nu svarar jag pa mig sjalv har.. om jag laste all posterna vore det battre..lol

ouch om allergier i familjen, stackars barn. undrar ocksa da om foraldrar visste att morotter had forsvunnit eller om hon var helt olovandes i hagen.. och varfor slappte hon ut hingsten det forstar jag inte/?? kunde hon inte stoppa morotter genom grinden? aven om hon inte skulle ge utan tillatelse forstas...
manga fragor, inga svar annu, dock haller jag med om att hastvett skulle vara ett amne i skolan.. om inte annat for allas sakerhet..

kat
som sitter pa nalar for att hora slutet pa det har....
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Bara vid allmäna väg har man skyldighet att skylta att det är elstängsel. Mins inte om edt är var 25 meterer eller var 50 meter. Ingen begränsing i styrkan på agregaten ännu. Eu har haft ett förslag att man skulle få ha mindre styrka i el agregaten. Men det har itne gått igenom. Mina ute hästar med lång päls behöver mer tryck i tråden nu änn på sommaren. Pälsen isolerar. Har ett självränsade på 17 joul i utefekt i min hage. Det är självresande. Dvs bränner av gräs o tunna grenar som kommer i mot tråden. Grannen har 52 joul i utefekt till sina tjurar....Där vågar jag inte ta ihntagen om det är duggregn ute.
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

och varfor slappte hon ut hingsten det forstar jag inte/?? kunde hon inte stoppa morotter genom grinden? aven om hon inte skulle ge utan tillatelse forstas...

kat
som sitter pa nalar for att hora slutet pa det har....

Jag har ingen aning, men jag kan tänkamej att det gått till så här;
Liten unge fattar inte varför lilla hästen som är så söööööt måste gå ensam!
Liten unge trampar dit när min bil inte är hemma (den har min kompis som vi bärgade, och nästan kissade på elstaketet) med morötter och vill kraaaaaama lille hästen hon inte hajar är en hingst, och därav går ensammen en del. Hästen ser så snäll ut att hon inte kopplar på grinden bakom sej.
Lille hästen äter nöjt alla goda morötterna och säger sedan tjena hej! till liten unge, och trampar iväg för att se vart morsan är nånstans......
Liten unge får panik när lille hästen gått sin väg och kutar hem. Förhoppningsvis med ont i magen.

Till saken hör att han går inte ensammen så mycket, men jag har haft folk som har skällt ut mej efter noter för att han står själv i hagen..... På konsum till och med...... Väntar bara på miljö- och hälsa, folk ringer för de mest underliga saker......
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Gör en inbjudan till fritidset och hör om tjejen i fråga vill komma ut och hälsa på under ordnade former. Väl på plats berättar du för henne vilka risker en häst kan utgöra för både henne och för omgivningen om den kommer lös. Säg till henne att hon FÅR komma och hälsa på hästarna men bara när du är hemma och kan vara med.

På så vis lär hon sig nog bättre än om hon bara får skäll tror jag.

I vart fall skönt att inget allvarligare hände och att ni nu vet vem det är, eller tja, fritidset vet...

Ja, det är en mycket bra idé, frågan är bara om jag kan hålla mej lugn - jag är så förbannad just nu, så det får nog dröja ett litet tag..... Men det vore ju det bästa av allt! Får vänta tills min man kommer hem från Palmköping, han är lugnet själv.......
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 529
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 557
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp