Bukefalos 28 år!

Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

R

RedForDanger

Bestämde mej i dag att ta en promenad med hunden ute i skogen medans det än var något så när ljust.
Långt upp i skogen hör jag helt plötsligt att en häst närmar sej bakom mej, inget konstigt alls, det är många som rider omkring här i buskarna. Jag vänder mej om för att säga hej och stiga åt sidan med jycken, och ser att det är en ensam häst som kommer! Oj då! Men va fan; det är ju MIN häst!!!!!
Han blev ju glad över att träffa oss, så hemtransporteringen var ju inga problem, men tiotusen tankar for ju genom skallen innan vi var på gården och jag krasst kunde konstatera vad som hade hänt:
Strömförsörjningskabeln (en redig mojäng på fyra meter med handtag på) var avhäktad och låg och smällde i snön, alla fyra grindtrådarna var avhäktade, och en tom påse ICAS morötter låg i grindhålet. Och små fotspår, typ storlek 35 ledde från vägen upp till hagen/grinden och sedan därifrån.....
Först blev jag smällförbannad, tänk allt som skulle kunna ha hänt!!!!!! Sen kunde jag inte låta bli att skratta.......
Nu gick ju allt bra, och jag tycker att det var en lite gullig anekdot, men saken är den att det skulle kunna ha slutat i KATASTROF.
I och med att jag har oemotståndliga små shettisar har man ju haft sin beskärda del av människor, företrädelsevis småtjejer, som stått och glott vid hagarna, och en del har haft det sunda förnuftet att komma upp och fråga om de får klappa hästarna.
Självklart får de det, men med stränga förhållningsorder om att inte mata och aldrig någonsin öppna grindar eller knalla in i hagarna.
Sunt förnuft, tycker jag.
Nu hände ju det som inte fick hända, hingsten släpptes ut av obetänksam människa modell mindre.
Att han sedan tyckte att det var roligare att gå på promenix med mej och hunden än att ställa till med elände, riva andra hästars hagar, invadera grannen (vars nordismärr han är sååå förälskad i, vi brukar säga att om ponnyn inte är i hagen och stegen är borta vet vi vart vi ska leta..) eller skenat iväg för att bli köttfärs på vägen....
Jag har nu tagit bort handtaget på strömförsörjningskabeln så försöker man något får man sej en redig kyss. (bara jag kommer ihåg det själv.....)
Frågan är - vad får jag egentligen göra?
Kabeln löper ca 50 meter upp på min fastighet, så den är inte ens i närheten av allmän väg, men den går över hävdstig (tror vi), därav handtaget.
Vad händer om nästa unge får sej en smäll? Kan jag få på skallen för det? Staketet vet jag att de inte kan gnälla på mej om, men denna kabel går ju över en väg, men det är ju min väg???????(väg och väg, förresten, två hjulspår...)
Samma frågeställning; vad får jag egentligen göra med hagarna för att slippa "inbrott" med påföljande utbrott....?
Vallgrav med krokodiler verkar vara en bra idé just nu. Hingsten har fyra strömförande trådar, de andra busarna tre. Får man egentligen koppla ström även på grindhandtagen, eller ta bort dessa helt?
Samt den rena försäkringsfrågan: om någon annan släpper ut min häst ur hagen (låt säga att jag varit på jobbet) och den kusen ställer till det bortikring, blir jag fortfarande skyldig för att jag inte haft uppsikt över mitt djur?
Och hur mycket får man egentligen skydda sej mot omvärlden, att sätta upp tillträde förbjudet skyltar i skog och mark är ju inte förenligt med allemansrätten....
Någon mer som haft liknande problem/funderingar?
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

läskigt värre när man tänker på konsekvenserna.
Har ingen aning om vems ansvaret är men troligen föräldrarnas om man kan peka ut barnet.
När det gäller vad hästen kan hitta på så står nog ägaren ansvarig.
Våra hästar går i sommarhagar som gränsar till villor.
Än så länge har det gått bra föutom att dom ibland stjälper in skottkärror med äpplen i hagen.
Våra går nu i hage vid stallet med ingång till 2 boxar.
en morgon ringer en granne på andra sidan sommarhagen vid en ganska stor väg och berättade att hästarna stod utanför hagen och väntade på att bli insläppta.
6 st hästar kl 6 på morgonen allldels kolsvart stod dom och ville in i den mycket roligare sommarhagen.
en välriktad spark på en boxdörr hade knäckt låset.
ridskolan ett stycke bort har haft problem med ungar som sticker hål på ensilagebalarna, stora pengar då hela skörden blev förstörd.
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Skottkärror med äpplen, aj vad det skulle kunna sluta illa...... men grannarna som gjorde det hade säkert inget uppsåt att skada, och kommer undan med det.....samma sak med denna lilla unge som nu släppte ut min häst.
Egenmäktigt förfarande? Säkert inte......
Eller är det något som man som hästägare förväntas "ta" för att små flickor gillar små hästar, eller villafolk tycker att hästarna skall må bra av lite äpplen?
Krasst sett är det ju stora ekonomiska värden i hästar; tänk om dina kusar hade fått kolik allihopa - svindyrt..... eller om min häst nu hade skadat sej på något sätt....
Det är dessuton tydligen så, att om det inte finns vittnen på att hästen fått hjälp att ta sej ur hagen och gör något elände mot någon annan eller dess egendom är det tydligen hästägaren som åker på det, om jag har tolkat det hela rätt.....
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Man ska absolut inte förväntas "ta" att föräldrar inte ansvarar för sina barn. Aldrig. Händer något är ju faktiskt föräldrarna ansvariga.

Kan du gissa var ungen kommer från? Gångavstånd måste det ju vara (eller)? Sätt upp en lapp i närmsta ICA annars, VEM HAR SLÄPPT UT MINA PONNIER? och en text som klargör att det inte är tillåtet att mata hästarna då de kan bli sjuka och att man genom att släppa ut dem vind för våg riskerar sitt eget (barna)liv och faktiskt hästens också. För att inte tänka på vad skador kan leda till.

Kanske någon förälder vet att ungen brukar gå dit och kan reagera?
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Kan du gissa var ungen kommer från? Gångavstånd måste det ju vara (eller)? Sätt upp en lapp i närmsta ICA annars, VEM HAR SLÄPPT UT MINA PONNIER? och en text som klargör att det inte är tillåtet att mata hästarna då de kan bli sjuka och att man genom att släppa ut dem vind för våg riskerar sitt eget (barna)liv och faktiskt hästens också. För att inte tänka på vad skador kan leda till.

Kanske någon förälder vet att ungen brukar gå dit och kan reagera?

Gissar på att det är just gångavstånd, och i och med att en annan bor mitt i spenaten, har jag nu efter lite eftertanke lyckats räkna ut vilken skola detta barn går i - ska ringa på måndag...... Nog skulle jag vilja spänna ögonen i den ungen och dess föräldrar jag, en sannolikt skyddar nog skolan dem, men i alla fall att få det uppmärksammat på plugget med lite permitet kan nog vara nog så effektivt!!!!!!Värre kan det bli i sommar med alla sommargästsbarn....
Fan vad jag har ont i magen nu, jag får säga upp mej från jobbet och ta termosen med mej och tälta i hagen......
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Vet att det finns delade meninger om det fortfarande finns lag på det eller ej. Men i allfall förr så skulle man märka ut starkströms staket som fanns där människor gick. Med andra ord de som är så kraftiga att t ex kan vara självrensande.
Men du skulle kunna gör likadant med din kabel sätt upp en skylt om att det är ett strömförande staket.
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Man får stänga av gammalväg/stig. Paragrafen finns i boken hästen och lagen. Inget gulligt med det som barnet/en gjorde! Kunde slutat i olycka på vägen med flera personer skadade och kanske en död eller illa skada häst.
Ingen varnings skyllt behövs för ström så länge det inte är ut med allmänväg. Men något som visar tråden där den går över stigen/vägen är kanske bra så ingen säger att den såg vi inte.

Här har vi inga handtag på hagarna eller handtag med bara metalltråd med ström i runt palsten på handagen. El agregaten har pappa byggt en låda till som är låst. Gär inte att göra stömlöst utan nyckel. Snälla sommargäster matade vår Islanshäst med två skottkärror med fallfrukt! Har nu en fånghäst som inte kan gå på bete efter detta. Orsaken var att hästen är såååå söt när den äter! Lagom sött med en fånghäst!
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Man får stänga av gammalväg/stig. Paragrafen finns i boken hästen och lagen. Inget gulligt med det som barnet/en gjorde!

Snälla sommargäster matade vår Islanshäst med två skottkärror med fallfrukt! Har nu en fånghäst som inte kan gå på bete efter detta. Orsaken var att hästen är såååå söt när den äter! Lagom sött med en fånghäst!

BRA! Nej jag tycker inte att det ungen gjorde var gulligt alls, jag har missbrukat herrens namn rätt mycket om den snorvalpen, men jag är ju bara så glad att det gick bra....

Fallfrukt? Herrejävlar...... Vad gjorde ni med de sommargästerna om jag får fråga? Bor de kvar? Gick det på något sätt att få någonslags kompensation för islänningens lidande....? (av dem. då menar jag...)
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Ansvarsfrågan är det enda jag kan svara på tror jag...

Enligt 47 § Ägofredslagen är hästägaren/hästhållaren ansvarig för AGRAL skada som hästen orsakar. Det vill säga, om din häst orsakar skada på mark eller viss egendom som hör samman med mark (staket till exempel) så blir du ersättningsskyldig.

I andra fall (skador på bilar, nedsprugna människor, söndertrampade verandor etc.) blir du bara ersättningsskyldig om du vållat skadan genom vårslöshet (culpa) enligt skadeståndslagen. Om du har haft helt ok staket men någon släppt ut hästen/hästarna blir du alltså inte ansvarig.

Det som jag vill pusha för i detta sammanhang är att din ansvarsförsäkring innebär ett skydd mot alla skadeståndsanspråk. Ansvarsförsäkringen är den del av din hemförsäkring/verksamhetsförsäkring och ditt försäkringsbolag kan alltså utreda om du är skadeståndsskyldig om något har inträffat och också sköta kontakterna med den som kräver ersättning samt i slutänden ersätta om du skulle vara betalningsskyldig.

Lycka till med resten. Jag skulle också ha varit rätt tokig i din situation. Ännu en gång är jag glad över att ha en shirehäst. Honom är det minsann ingen som går in till oombedd såvitt jag kunnat förstå hittills...
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Shirehästar har absolut sina fördelar!!!! ;) Dem beundrar folk på behörigt avstånd....
Shettisar verkar ingå i allemansrätten.....

Tack!
Jag ska på måndag se över min verksamhetsförsäkring, plus att jag tänker numer sätta el även i handtagen till hagen, enligt tips från annat inlägg.

Nu åker det upp en grind nere vid vägen med stor skylt på och el i, torde vara lite mer svårforcerat.
Man kan ju inte göra gården till ett fort, men jag är mycket nära.....

Om min häst äter upp grannens tulpaner a la Mulle, skrattar jag hela dagen och köper nya lökar, samt bjussar på lite välbrunnen hästgödsel, värre än så är det ju inte, men en bekant kom en dag ut i hagen där hästen stod dyngsvettig och med ett hopprep om halsen.....
Tjuvriden. Grinden var öppen, men kusen hade tack och lov inte gått ut.
Polisanmälde men det hände ingenting, så bevisläget var för svagt.....
Hon ville ta in hästen i vardagsrummet efter det, och jag har full förståelse för det.....

Än en gång:
Tack!
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Måste bara garva lite åt ditt sätt att uttrycka dig.. :D även om innehållet är allt annat än lustigt!!
Jag hade själv blivit skogstokig om min häst var på upptäcksfärd eller fått magen proppad med gud vet vad, bara för nån klåfingrig unges skull..
Va tror du om att sätta upp en skylt med; "Området är kameraövervakat! Allt intrång polisanmäles!" :devil:
Vet inte om storlek 35 fattar innebörden, men det kan ju vara värt ett försök även om det bara är en rökridå..

Hoppas verkligen det var första OCH sista gången det hände och att du kommer tillrätta med problemet!

//Cinnamon
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Sommar gästerna hade bara hyrt grannhuset. Dom kommer inte åter:devil:
Har superbra grannar som noga talar om för hyrtesgästerna att man inte matar hästarna. Men informationen går inte in på alla. Informationen finns även skriftligt bland hyres pappren.
Nu mer har jag hästarna mycket nära huset (delar hagen så dom inte kan gå nära grannes hus) då det är sommargäst tider och kamera som får med hagen och sparar på en hårdisk. Har nu mera extra stängseltrådar så det är svårt att komma i mellan om man vill in i hagen. Och en skyllt om att det är tv/video övervakning + att man inte får mata hästarna....

Ingen kompesation eller någon ursäkt utan det är nog så att dom tycker att man får mata alla djur specielt söta mindre hästar. Men det var tur att hästen är kvar. Men har hovbenssänkning båda fram. Skos med special skor och allt kostar extra...Sen har jag ororn om det händer igen. Om hästen klarar en fångvända till. Min första häst var en drake hon jagade allt! Även hararna i hagen ingen matade henne olovandes...
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Måste bara garva lite åt ditt sätt att uttrycka dig.. :D även om innehållet är allt annat än lustigt!!

Ja man måste ta det hela med en nypa humor, annars skulle de fått spärra in mej vid det här laget.... ;)

Har idag ringt runt till div föräldrar och kollat, men ingen av dem har kunnat säga något om vem, men jag har fått rådet från samtliga att ta det med skolan, vilket jag gör i morgon bitti.
Sen åker det ta mej fan upp skyltar, med många utropstecken på. "Pesten härjar" eller "Ponnyn har rabies" eller något sådant.
"Se upp för tigern" kanske.

Har vankat runt hagen som en äggsjuk höna hela dagen, men inte sett en unge.
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Så man behöver bara skylta om elstängsel om det är vid allmän väg? Finns det någon lag som säger hur stark ström man får ha då?

Nu vill man ju inte ha så pass kraftig ström att man grillar hästarna, men om man pluggar in ett par spolar och trissar upp spänningen i ett par hundra tusen volt(typ stungun) så obehöriga däckar raklångt, är det isåfall lagligt? :devil:

Har även här haft ett par hästar lösa en dag.. 2 hagar var öppnade av människohand(handtagen låg fint åt sidan, så om det hade varit en häst som sprungit genom hade NÅT varit trasigt)..
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Har vankat runt hagen som en äggsjuk höna hela dagen, men inte sett en unge.

Hmm..typiskt, eller hur? Men å andra sidan..hade man sett dem göra nåt så hade man förmodligen fått sisådär en 5-år villkorlig rakt i näsan!

Frågan är hur skolan hanterar ett sådant ärende..Jag menar, bara det inte slår tillbaka fel så du får ännu mer problem.. Lite svårt att säga vad som rör sig i en hormonstinn hjärna med strl 35 nertill.. :crazy: Ibland kan ju reaktionen bli "jälla kärring..hon ska minsann.." för att kaxa sig inför gruppen istället för att inse hur det hela kunde ha slutat i katastrof.. :mad:

Idéer om avskräckande skylttexter råder det iaf ingen brist på.. :D
"Varning, bits fram & sparkas bak" eller varför inte nåt som verkligen biter.. "Rör du ponnyn så dör din dator" :idea:

Go get them!!

//Cinnamon
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Så man behöver bara skylta om elstängsel om det är vid allmän väg? Finns det någon lag som säger hur stark ström man får ha då?

Nu vill man ju inte ha så pass kraftig ström att man grillar hästarna, men om man pluggar in ett par spolar och trissar upp spänningen i ett par hundra tusen volt(typ stungun) så obehöriga däckar raklångt, är det isåfall lagligt? :devil:

Nä, det är tydligen inte det, jag har lärt mej att "det inte får skada människa eller djur".
Synd.
Men den formuleringen väcker ju en fråga - om nån dåre med dåligt hjärta kommer och kissar på mitt elstaket och kolar - vad gör man då?
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

"Rör du ponnyn så dör din dator" :idea:

:rofl::rofl::rofl: Måste prova den, det kan ju inte skada i alla fall!!!!

När det gäller skolan tar du upp en bra synpunkt, men frågan är om man kan hålla på och "jävlas med dumma kärringen på höjden" när man vet att man har ögonen på sej i detta mycket lilla gudsförgätna samhälle. (om man nu kan kalla en busstolpe och en korvmoj för samhälle).
Vet inte, men bra idé att ta upp den aspekten ochså i morgon.
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Eller vad sägs som det gamla vanliga: RÖR ELLER MATA EJ HÄSTARNA!
Kanske lägga till nåt med typ: MYCKET SMITTSAM SJUKDOM HÄR!
Eller: HÄSTARNA BITER DIG OM DU KOMMER FÖR NÄRA!
Eller: GUD SER DIG, DIN lilla LORT.
 
Sv: Hur mycket kan man tolerera och vad göra åt det?

Tänk om ungarna inte är läskunniga?

Tycker synd om dig och andra som har små söta hästar som inte får vara ifred för barn som inte lärt sig bättre. Får vara glad att jag har ett stort livligt halvblod som inte tilltalar barn, däremot har jag varit med om att barn försökt mata hennes föl när de varit ett par dagar gamla. Förstod inte att jag skulle vara tacksam för att det inte var värre...
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 529
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 557
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp