Bygga hemsida

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare myspropp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 816
M

myspropp

Jag är ny på detta med hemsidor och jag vill göra ett "ankare" eller vad det heter, så att om jag har en hemsida med text och knappar i en "ram" i mitten så ska inte hela sidan laddas om då man trycker på en knapp, utan texten ska hamna på en speciell del av sidan. Är det någon som fattar hur jag menar som kan förklara hur man gör? :bump:

Sv: Bygga hemsida

Det kanske är CSS jag tänker på och inte ankare? Jag vet inte :p

Hmm, ett ankare, taggen <a>, är en länk och antagligen den mest frekvent använda taggen :D
Ordet ankare får mig att tänka på när man använder <a>-taggen som en referens till en plats på din webbsida. Du kan till exempel ha alla stycken på en enda sida och sedan länka till styckena med ett ankare varpå webbläsaren skrollar ned till början av det valda stycket. Men det är ju inte speciellt snyggt eller praktiskt :)

Du skulle också kunna använda javascript för att dölja och visa vissa delar av sidan, men det kan ju vara lite knepigt, och inte heller särskilt smart om en besökare vill se endast en bild, men tvingas ladda ned 20 bilder trots att de övriga är dolda.

Jag tror att du är ute efter Frames eller en iframe. En iframe fungerar som en ruta på webbsidan som hämtar och visar en annan webbsida inuti rutan. Använder du frames behöver du inte uppdatera hela sidan för att visa ett annat innehåll, men frames är förlegat och bör inte användas(om en besökare surfar in på en webbsida som är menad att endast visas inuti en iframe/frame kommer de ju inte kunna använda din sajts meny).

Om din meny kommer att uppdateras frekvent är det smartaste alternativet att använda ett skriptspråk, men då blir det ju lite mer avancerat om man är nybörjare :)

Så kör på frames, eller så gör du som de flesta glada amatörer(skulle jag tro) och skapa ett htmldokument för varje område(en för häst, en för hund eller vad du nu har för menyalternativ) och kopiera och klistra in din meny i varje dokument :)

Och CSS är stilmallar där du sköter utseendet av webbsidan: färg, form, positionering :)

Nu blev det väldigt mycket text, men jag är inte helt hundra på vad det är du vill bygga :)

Senast ändrad:

Jag tror att jag använt Frames förut (inte helt säker)? då har jag haft som en "ruta" på vänster sida med alla knappar i och sen har dom laddats i den större rutan bredvid, men det är inte riktigt det jag vill ha heller, tror jag. Kan man göra en tabell och länka på samma vis som frames på nåt vis? med ex. knappar längst upp i tabellen och allt dom länkar till hamnar längre ner i tabellen utan att knapparna och bakgrunden laddas om?

Men det kanske blir enklast för mig att fortsätta köra med frames, eller vad det nu är jag använt förut :bump:

Men det jag använt förut var inte så bra, då jag hade knapparna på sidan och texten/bilderna i mittrutan inte var tillräckligt mycket/stor så syndes inte hela knapp-raden eftersom jag inte lyckats få till nån rullist där.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 191
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 995
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För... 2
Svar
21
· Visningar
2 045
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023