Bygga lösdrift

Bukefalos 30 år!

Meglio

Trådstartare
Vi ska bygga lösdrift hemma och nu vill jag ha era tips samt bilder på hur ni löst det.

Planen är avlång byggnad med ligghall samt separat uppbindningplats som även kan fungera som box vid behov och i anslutning till det en sadelkammare/foderförvaring. Utfodring sker vid separat foderstation utanför ligghallen. Planen är också att låta taket hänga över så det blir som en liten "carport" på kortsidan för förvaring av skottkärror, grepar och öppnat grovfoder.

Nu mottages gärna tips och trix!
Vad kostade bygget? (vilket år byggde ni?)
Vad har ni använt för dimensioner på grus, har ni betongplattor?
Vad är ni nöjd med och vad hade ni gjort bättre?
Vad tycker hästarna?

Bifogade filer

• IMG_6381.webp
    IMG_6381.webp
    29,2 KB · Visningar: 534
Hur många hästar bygger du för? Minimi per normal storhäst är bara 8kvm, men det finns en studie på att det dubbla behövs för att hästarna ska känna sig bekväma att vila tillsammans eller ens vistas tillsammans i ligghallen, dvs 16kvm per storhäst.

Så för 2 storhästar hade jag velat ha minst 30kvm, gärna mer.

Senaste ligghallen jag hade var en konverterad del av lagården, den var cirka 5*7m (ca 35kvm) och jag hade som mest 2 storhästar och en shettis. Då kändes den för liten. Den kändes lagom för 1 storhäst och 1 shettis. Blåsigt öppet område, dom använde ligghallen ofta.

När jag hade större inackorderingstall hade jag 2 ligghallar nära varandra, 4*6m och 3*5m. Det var dock i en skog och befolkat av mest nordsvenskar, så hästarna hade inget större behov av att använda hallarna. Men det kändes för litet att ha "laglig mängd häst" på de måtten också, bättre när det var ungefär hälften.

Jag byggde en på 30 kvm, svårt att veta pris då jag även hägnade in hela hagen (1,3 ha) med trästaket. Hade som mest 2 d-ponnyer och 2 b-ponnyer, men det kändes litet för dem. Jag hade velat ha 50 kvm då med två ingångar.

Det jag ångrar är att jag göt platta. Totalt onödigt (och svindyrt pga isolering), det hade funkat alldeles utmärkt med grus bara.

Det bästa med ligghallen var fönstret jag gjorde på ena kortsidan, så de kunde spana in alla bilar på 90-vägen som gick utanför hagen. ;)

Skulle jag bygga igen skulle jag antingen göra en så stor som jag hade råd med, eller två stycken i godkänd storlek på olika ställen i lösdriften.

Vad ska du ha för hästar? Min har exakt de måtten plus tak en bit ut men vägg på mitten, alltså en öppning på var sida av långsidan. Dwn känns lagom till min stora på 155 cm och en B-ponny, om inte hästarna är väldigt tajta och trygga ihop. Storleken (och tillgänglighet utanför/öppningar) är verkligen en viktig del för att hästarna ska känna nog med trygghet att använda den. Taket är guld för mina då de kan stå en under taket och hålla uppsikt om de är lite oroliga men ändå få väderskyddet samt jag kan fodra där under vid behov (föredrar att fodra mesta delen ute i hagarna).

Efter att ha haft häst på lösdrift nu ca 12 år så är mina bästa tips:

* Snåla inte med storleken på hallen som många andra skriver, dels för hästarnas skull men även för din egen skull. Blir så mycket mer svårmockat och skitigt när hallen är i minsta laget.

* Se till att ha nära till gödselplatta från ligghallen sett, har slitit och dragit skottkärran genom lera i flera år och det är sjukt jobbigt både för kroppen och tidsmässigt. Nu har vi gödselplattan bakom dörren till ligghallen i princip och det underlättar enormt!

* Försök sprida ut hårdvalutan dvs vatten, hö och ligghall så mycket som möjligt. Extra viktigt om man tänker sig ha fri tillgång eller har en tråkig hage. För kan lova att det blir enormt skitigt och marken snabbt förstörd om man samlar allt på samma ställe. Stod på ett ställe för länge sedan där ligghall, fri tillgång på hösilage och vatten var samlat på en ganska liten yta. Trots att hagen var jätte stor så lämnade hästarna i princip aldrig ligghallen eller närmaste ytan runt för där fanns ju allt dom ville ha sas och hästarna typ vadade fram i skiten..
Jag vet att det inte är jätte enkelt men vi har löst det så att vi har vatten nära ligghallen på vintern pga elen och dom får även sitt silage två gånger om dagen, morgon/natt, från en foderautomat som står nära ligghallen. Halmen som dom har tillgång till när snön kommer har vi en bit ut i hagen och dom har även tillgång till vinterbete så länge det inte är massa snö. Det fungerar eftersom närmast ligghallen så är det en skogsdel som dom måste passera varje gång dom ska till vinterbetet så då blir det naturligt att dom rör sig mycket sas. Sedan får dom ett mål av oss på em och då får vi alltid ropa in dom från ängen sas.

* Det måste finnas en box eller yta som du även vintertid kan få att hålla plusgrader om en häst blir sjuk och behöver dropp.

* Att det finns el till uppvärmt vattenkar för hästarna. Dom kostar lite men en veterinärräkning för förstoppningskolik är mycket dyrare.

Vi byggde en ligghall av lösvirke 2023. Den är 5x10 m och 2,8 i takhöjd på lägsta punkt, nästan 3,5 meter på högsta. Marken lutar rätt bra på det stället så gick åt mycket grus för att få det jämnt. Bygget gick på ca 50k totalt och då gjöt vi stolpfötter och gjorde ordentlig dränering men kunde å andra sidan återanvända takplåt från en gammal lada.
Vi har byggt med två breda ingångar med en täckt vägg emellan på ena långsidan, och ordentligt luftinsläpp i bakkant. Hästarna använder den flitigt året om, tycker den är lagom för 3-4 hästar om de verkligen ska nyttja den fullt ut (alla sova samtidigt tex). Enda ändringen jag hade gjort är att jag hade velat ha en eller två transparenta takplåtar för att få in mer ljus ovanifrån dagtid.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka