Bygga om befintlig byggnad till stall

Jag skulle lägga spolspiltan i den utstickande högra delen, med en dörr utifrån och avskiljd från övriga stallet. Är väl mest praktiskt lägga sadelkammare och ev foderrum i samma ände, och boxarna som FlipTheFrog föreslår.

Men skulle absolut lägga spolspiltan i ett eget, avskärmat utrymme. Och installerat utsugsfläkt och även tillskottsvärme. Om du sen tänker till lite kan du använda det som täckestorksrum med.

Det har jag tänkt på också. Att öppna upp en ny port från den kortsidan till höger och göra en skötarplats/spolspilta där.
Det skulle vara bra ur brandsynpunkt också! Men att anlägga ett eget rum för det är nog inte aktuellt då det inte kommer att vara duschning som är huvudsyftet utan mest att kunna spola av leriga ben och ta hand om en svettig häst någon gång ibland.
 
Fönster/ljusinsläpp är viktigt att tänka på och då även väderstreck.

Det finns några fönster redan, dessa skall ses över och anpassas efter stallmiljön. Vissa fönster kommer även att behöva bytas ut helt medan några (t.ex där sadelkammaren kommer att bli) kommer att kunna behållas. :)
Tack för påminnelsen, superbra!
 
Det finns några fönster redan, dessa skall ses över och anpassas efter stallmiljön. Vissa fönster kommer även att behöva bytas ut helt medan några (t.ex där sadelkammaren kommer att bli) kommer att kunna behållas. :)
Tack för påminnelsen, superbra!
Jag menade egentligen inte själva utformningen, skydd och sådär vilket också är viktigt, utan att man när man planerar tänker på hur mycket naturligt ljus det blir för främst hästarna. Om fönstren är i söder, öster,väster eller norr har stor betydelse.
 
Antar att man kommer in "nederst" på ritningen, men var går man ut till gödselstack/container?
Jag skulle nog försöka få till ett avskärmat utrymme inomhus för förvaring av skottkärra, grepar etc. Om gödselstacken ligger "ovanför" stallet man väljer att lägga boxar överst till vänster och sadelkammare överst till höger skulle det kanske gå att ha en gång med dörr ut och dörr till sadelkammaren nära limträbalken. Då borde det gå att sätta upp en grid som avskärmning och få plats med kärra etc där., men det känns som att en sådan lösning tar mycket plats från boxar/sadelkammare.

Ska gödseln ut genom stora porten skulle jag nog skärma av nedre högra hörnet med en "tvärvägg", alltså först väggar en bit ut och så en vägg i 45 grader för att få ett utrymme för kärra och liknade som man inte vill ha i sadelkammaren men slioppa ett vasst hörn ut i stallet.
 
Som vanligt älskar jag såna här trådar:) Och den här gången var det dessutom gott om utrymme för vad ts ville ha. Ännu bättre.
Jag tänker oftast - så stora ytor som möjligt och minsta krångel. Så här är mitt förslag:



En lång bred stallgång på 3,5 meter som avslutas i en stor spolbox/skötselplats (över 13 kvadrat)
3 rejäla boxar på över 12 kvadrat styck
1 stor sadelkammare med egen ingång
 
Det skulle kanske fungera om man byter plats på sadelkammaren och spolplatsen. Med hela väggar går det mycket lättare att inreda sadelkammaren med skåp, sadelhängare osv, det blir mindre dammigt och det går dessutom hålla en annan temperatur än i stallet.

Gallerväggar (ev lite kortare än på förslaget) till spolplatsen kan fungera, men frågan är om det accepteras att en box ligger avskilt från de andra.
 
Som vanligt älskar jag såna här trådar:) Och den här gången var det dessutom gott om utrymme för vad ts ville ha. Ännu bättre.
Jag tänker oftast - så stora ytor som möjligt och minsta krångel. Så här är mitt förslag:



En lång bred stallgång på 3,5 meter som avslutas i en stor spolbox/skötselplats (över 13 kvadrat)
3 rejäla boxar på över 12 kvadrat styck
1 stor sadelkammare med egen ingång


azahg - tack för fina ritningar! :)
Efter många turer och funderingar har gubben ritat upp en version i sketchup också. Jag ska försöka lägga upp den :)
Nästa vecka påbörjas rivningsarbetet inuti byggnaden och den blir då helt tom vilket kommer att göra det lättare att se ytorna som finns att tillgå.

Först hade vi tänkt att inte göra något åt innertaket men nu har vi beslutat att riva ner allt. Det kommer att innebära att det blir samma takhöjd i hela byggnaden (förhoppningsvis, om vi inte hittar något konstigt angående den lägre takhöjden till höger.).
Även den bärande balken kommer att bli en aning mindre då vi kommer att byta ut den befintliga delen som sitter där och förlänga den ut till väggen (som bilden visar h. i ritningen)

:)
 



Vad tror ni? Här är boxarna ca 12kvm styck. Spolspilta in till höger med egen port(ej inritad)
Passagen mellan stalldelen och spolspiltan är endast 167cm vilket jag vet är trångt..
Men skulle det gå med tanke på att det inte är meningen att ha den som huvudutgång?
I annat fall får sista boxen bli något mindre.
Eller finns andra idéer?


Stallgången är ritad 2,5m och blir bredare vid porten ut till vänster i bild.
Den lilla rutan längst ner är sadelkammare/foderrum. :)
(fönster kommer att sättas in i varje box också såklart!)

Tacksam för alla reflektioner!
 
Jag står fast vid mitt förslag om att istället ha sadelkammare "uppe till höger". Skulle inte slösa så mkt yta på en spolspilta (om inte stallet rymde väldigt många hästar och det skulle tvättas ofta) - och hade inte heller velat ha det som skötselplats (för avsides och för instängt). Sedan kan sadelkammare kan aldrig bli för stora...
 
Vill man separera foderutrymme och sadelkammare (vilket jag hade velat) så skulle jag byggt på mitt förslag med en foderkammare i "nedre högra hörnet". Inte så långsmalt som ditt, utan mer kvadratiskt med brutet hörn.
 
Senast ändrad:



Vad tror ni? Här är boxarna ca 12kvm styck. Spolspilta in till höger med egen port(ej inritad)
Passagen mellan stalldelen och spolspiltan är endast 167cm vilket jag vet är trångt..
Men skulle det gå med tanke på att det inte är meningen att ha den som huvudutgång?
I annat fall får sista boxen bli något mindre.
Eller finns andra idéer?


Stallgången är ritad 2,5m och blir bredare vid porten ut till vänster i bild.
Den lilla rutan längst ner är sadelkammare/foderrum. :)
(fönster kommer att sättas in i varje box också såklart!)

Tacksam för alla reflektioner!
Varför inte bygga sadel/foderkammaren i den delen som är uppe till höger i bild, sen ha en 1,5m gång och sen boxar på resten av övre väggen. Och lägga spol spilta där du satt foderkammaren.

Behöver ju inte vara 3 väggar på spolspiltan, lägg bara lutning på golvet mot ett avlopp i hörnet och sätt upp en stolpe i så att man kan binda upp hästen. Är alltid bra med extra svängrum :).
Har jobbat i stall med en sån lösning på ena spolspiltan. Väldigt smidigt och man mister inte 12 kvm av stallet till en spolspilta som kanske bara används var annan vecka.
 
Den här tråden hade jag glömt bort... Ritade om efter synpunkter, men la aldrig in bilderna. Såhär gjorde jag hur som helst:


Tre stora boxar på drygt 14 kvadrat
Spolspilta mot utgången i samma storlek (smidigt att spola av när man tar in leriga hästar från hagen).
Sadelkammare längst in på drygt 23 kvadrat.
Längden på den beror på att boxdörren på den innersta boxen är 120 cm.
Bred stallgång
Båda portarna kan behållas
Bomma igen utrymmet på långsidan och använd till förvaring eller nåt:)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 258
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 516
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp