Bukefalos 28 år!

Bygga om shettisrockard

Det brukar finnas separata fästpunkter, öglor, för bakselen. Som den sitter nu så är det ju samma effekt som att den är fäst längre bak, såvida den inte är fäst i däckeln/skakelfästet i däckeln. (Men det är den inte va? Ser inte ut som det på bilden) Jag fick ha likadant på en ponny jag hade förut eftersom bakseleöglorna satt för långt bak. Fördelen är då med maratonöglor (japp, det var såna på bilden som jag menade), alternativ stora långa skakelöglor är att skakeln kan glida fram bättre i fästet, så att bakselen hinner ta i innan däckeln dras fram.

Jag funderar lite över bröstan, jag kan tycka att den kanske är kort? Men det är svårt att se när de inte är i drag. Oavsett så tycker jag på bilden att det ser ut som om ponnyn inte har något vidare bra läge för en bröstsele? Min förra ponny hade en hals som fäste mellan frambenen (som så många ponnysar). Nu är det mycket päls på bilderna, men det ser minst ut som om bröstan sitter för lågt? Sen undrar jag om inte draglinorna är alldeles för långa? Jag tänker att det är bara några cm du har i skakelöglan innan den drar i däckeln, men draglinorna ser ut att vara längre än så?

Jag menar absolut inte att vara oförskämd och ge dig tips du egentligen inte bett om, jag vet bara hur jäkla svårt det är att sela bra på en liten ponny. Sällan dessa småttingar har bra förutsättningar för en standardsele. Och så är det ju så små marginaler i rörelsen också. Skitsvårt. Mycket enklare på stora hästar.
 
Hur ska den annars va fäst?

Jag ritade en bild i paint om hur min baksele är fäst, för att inga missförstånd ska bli, det är ju rockarden jag ska bygga om för att det inte funkar att ha den så här som den är nu, men just nu har jag spännt så här:



Det röda är bakselen och spänns i den enda öglan jag har på skackeln, det gröna är däckel och skackelöglor, där jag har trätt skacklarna genom, så skackeln kan glida fram å tillbaka lite beroende om kärran dras eller bromsas(av bakselen) Det svarta är rockarden ;) med skackel, och öglan på skackel

:D INgen har anklagat mig för att va bra på att rita eller förklara, men jag hoppas nån fattar hur jag menar ;)
 
Det brukar finnas separata fästpunkter, öglor, för bakselen. Som den sitter nu så är det ju samma effekt som att den är fäst längre bak, såvida den inte är fäst i däckeln/skakelfästet i däckeln. (Men det är den inte va? Ser inte ut som det på bilden) Jag fick ha likadant på en ponny jag hade förut eftersom bakseleöglorna satt för långt bak. Fördelen är då med maratonöglor (japp, det var såna på bilden som jag menade), alternativ stora långa skakelöglor är att skakeln kan glida fram bättre i fästet, så att bakselen hinner ta i innan däckeln dras fram.

Jag funderar lite över bröstan, jag kan tycka att den kanske är kort? Men det är svårt att se när de inte är i drag. Oavsett så tycker jag på bilden att det ser ut som om ponnyn inte har något vidare bra läge för en bröstsele? Min förra ponny hade en hals som fäste mellan frambenen (som så många ponnysar). Nu är det mycket päls på bilderna, men det ser minst ut som om bröstan sitter för lågt? Sen undrar jag om inte draglinorna är alldeles för långa? Jag tänker att det är bara några cm du har i skakelöglan innan den drar i däckeln, men draglinorna ser ut att vara längre än så?

Jag menar absolut inte att vara oförskämd och ge dig tips du egentligen inte bett om, jag vet bara hur jäkla svårt det är att sela bra på en liten ponny. Sällan dessa småttingar har bra förutsättningar för en standardsele. Och så är det ju så små marginaler i rörelsen också. Skitsvårt. Mycket enklare på stora hästar.

Tack för synpunkter :)
Jo, jag har ju funderat över det samma att bröstan skulle vara för kort, och det kanske inte funkar med den bröstan i det långa loppet :/ Men första steget är att bygga om rockarden, och det lutar åt att förlänga den uppåt med maratonöglor :)
Uppåt för att rockarden ska hamna i våg men att jag ändå ska kunna ha fästena så högt upp som jag vill :)

Bakselen är fäst i de enda öglorna jag har på skacklarna, och inget annat är fäst i varken de öglorna eller i bakselen, rockarden löper i genom de läderringarna på rockarden som de ska va i, men när rockarden är så kass som den är så hamnar ju fästen för bakselen "framför" däckeln :/ Men som sagt det är ju det och er som ska förändras.

Ja på dessa biler är draglinorna för långa, jag tog korten och körde iväg sen, men fick vända efter 200m gå tillbaka till stallet och göra fler hål. Så det är lite bättre nu. Och det är ju ännu en anledning till att jag bygger om rockarden, för att få längre skacklar så att det blir helt rätt med draglinor, och mera plats för svängeln mm :)

Äh, det va nåt mer jag skulle skriva också...
Jo, tillbaka till bröstan, jag anar ju att den sitter galet/är för liten/ är fel modell för honom, men jag har svårt att avgöra det ehlt själv och dessutom när han har så mycket päls :P Men jag kommer försöka få tag på nån bra i närheten som har bra koll på shettisdrag och bröstor, så att jag kan få den jag har i rätt läge eller tips om nån annan modell :)
 
Nu har jag gjort en liten ritning i paint om hur jag funderar på å bygga om rockarden. Men funderingen just nu är om jag ska ha kvar öglan som är där nu och använda som den är till bakselen (grön ögla) Eller om jag ska göra en ny ögla på det jag lägger till framåt (lila ögla)
Vad tycker ni?



Den röda "öglan" blir i formatet som en maratonögla, och höjer skackelfästet med 25cm så att rockarden blir vågrät och jämn i vikten :)
 
Vad är det för rör i skaklarna idag? Om det är av en bra dimension och godstjocklek så hade jag satsat på att göra som på bilden. Svårt att veta vilken ögla som blir bäst när man inte vet riktiga längden på skaklarna och ponnyns placering.
Om du gör som på bilden, och rören är OK, så passa på att göra skaklarna ställbara i längd! Det är guld värt, om vagnen är tillräcklig i storlek att även passa lite större ponnyer. Bra för framtida bruk, och bra för andrahansvärdet.

Till min ponny hade jag en ergonomisk brösta från Zilco. Empathy tror jag att den hette. Den satt riktigt bra, han drog så otroligt mycket bättre i den.
 
Vad är det för rör i skaklarna idag? Om det är av en bra dimension och godstjocklek så hade jag satsat på att göra som på bilden. Svårt att veta vilken ögla som blir bäst när man inte vet riktiga längden på skaklarna och ponnyns placering.
Om du gör som på bilden, och rören är OK, så passa på att göra skaklarna ställbara i längd! Det är guld värt, om vagnen är tillräcklig i storlek att även passa lite större ponnyer. Bra för framtida bruk, och bra för andrahansvärdet.

Till min ponny hade jag en ergonomisk brösta från Zilco. Empathy tror jag att den hette. Den satt riktigt bra, han drog så otroligt mycket bättre i den.

Humm.. Men om vi gör den ställbar i längd, så måste man göra den ställbar i höjd, för att passa större ponnyer. Jag ska ta ett kort på hela kärran igen idag (och rita lite till ;) )

Ska kolla lite på Zilco Empathy!
 
Humm.. Men om vi gör den ställbar i längd, så måste man göra den ställbar i höjd, för att passa större ponnyer. Jag ska ta ett kort på hela kärran igen idag (och rita lite till ;) )

Ska kolla lite på Zilco Empathy!

Höjden kan man också reglera på däckeln för att passa in, så det går ju att lösa om inte storleksskillnaden är jättestor för ponnyerna. Eller justera sätet för balans.
 
Såhär är min fäst:

10369197_10152284020682637_3938666928295842569_n.jpg


Ska egentligen fästas i "öglorna" som syns men då hamnar den för långt bak. Fattar fortfarande inte hur din baksele hjälper att bromsa vagnen? :)
 
Såhär är min fäst:

Ska egentligen fästas i "öglorna" som syns men då hamnar den för långt bak. Fattar fortfarande inte hur din baksele hjälper att bromsa vagnen? :)

Skillnaden mellan att fästa dem i öglorna som du har på din vagn - men inte använder (av förståeliga själ av placeringen..) och som på PrittePuffs vagn är ju vara att fästena sitter längre fram. Den bromsar vagnen på samma sätt, dvs att skaklarna bromsas av bakselen innan skakelöglan tar emot i däckeln. Och i PrittePuffs nuvarande anspänning så tar ju däckeln aldrig emot.

Är det ingen risk att din baksele glider på skaklarna om du bara surrat den?
 
Skillnaden mellan att fästa dem i öglorna som du har på din vagn - men inte använder (av förståeliga själ av placeringen..) och som på PrittePuffs vagn är ju vara att fästena sitter längre fram. Den bromsar vagnen på samma sätt, dvs att skaklarna bromsas av bakselen innan skakelöglan tar emot i däckeln. Och i PrittePuffs nuvarande anspänning så tar ju däckeln aldrig emot.

Är det ingen risk att din baksele glider på skaklarna om du bara surrat den?

Kanske jag som tänker galet. Skyller på tentaperiod ;)

Nej mina glider inte alls faktiskt :) snurrar 3 varv och de sitter bra. Vi har inte så mycket backar i Danmark ;) nej men hade såklart velat svetsa om men orkar inte fixa det nu när detta fungerar så bra.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Kanske jag som tänker galet. Skyller på tentaperiod ;)

Nej mina glider inte alls faktiskt :) snurrar 3 varv och de sitter bra. Vi har inte så mycket backar i Danmark ;) nej men hade såklart velat svetsa om men orkar inte fixa det nu när detta fungerar så bra.

Hahaha jag sitter och skriver en 4000-ords review över astråkiga artiklar med inlämning på onsdag, därav min flitiga aktivitet på buke...
 
Hahaha jag sitter och skriver en 4000-ords review över astråkiga artiklar med inlämning på onsdag, därav min flitiga aktivitet på buke...

Åh fy. Har 3 terminstentor denna veckan, salstentor. Och 1 hemtenta nästa vecka.
Konklusion: hjärnan fungerar ej till annat ;)
 
Nu har jag gjort en liten ritning i paint om hur jag funderar på å bygga om rockarden. Men funderingen just nu är om jag ska ha kvar öglan som är där nu och använda som den är till bakselen (grön ögla) Eller om jag ska göra en ny ögla på det jag lägger till framåt (lila ögla)
Vad tycker ni?



Den röda "öglan" blir i formatet som en maratonögla, och höjer skackelfästet med 25cm så att rockarden blir vågrät och jämn i vikten :)


Jag tycker att du ska behålla originalöglan även om du väljer att lägga till ytterligare en ögla längre fram. Det är alltid bra att ha olika alternativ, för rätt var det är så har man en annan ponny mellan skaklarna eller kanske samma ponny med en annan sele och då kan det vara bra att kunna spänna bakselen på olika vis.

På min vagn ser det nästan ut som på din ritning. Maratonöglan har en mindre ögla strax bakom och sedan längre bak på skakeln finns en ögla avsedd för bakselen. Den bakre öglan använder jag bara när jag kör den största ponnyn samt om jag väljer att köra med syntetselen som har en lite kortare baksele, i alla andra fall använder jag den främre öglan.
 
Funkar det med remmarna bara slagna runt skaklarna? De glider Inte? Mina öglor är också för långt bak.

Såhär är min fäst:

10369197_10152284020682637_3938666928295842569_n.jpg


Ska egentligen fästas i "öglorna" som syns men då hamnar den för långt bak. Fattar fortfarande inte hur din baksele hjälper att bromsa vagnen? :)
 

Liknande trådar

Körning Jag läste nån stans här att den finns snabbfästen som kan lossna/ gå upp. Hur ser dom ut? Det är ju nåt man absolut vill undvika...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp