Bygga permanent boxhage, vad tänka på? Tips önskas

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har många gånger förr tänkt tanken, men inte fått ändan ur vagnen. Nu har jag dock definitivt bestämt mig. I vår/sommar bygger jag en permanent boxhage/sjukruta, med trästaket.

Men, ska jag nu lägga ner tid och pengar på det så ska det då baske mig bli ordentligt, och inte att jag kommer på sen att 'det här blev ju inte bra, det borde vara si och så'.

Så, lite tips på vad man ska tänka på, som man kanske inte tänker på 'innan', men svär över när man väl är där så att säga?

Det jag tänkt på hitills är att på befintlig plats (direkt utanför stallet) bygga, med trästaket och el (så de inte äter upp staketet). Kommer se till att marken är tramptålig och inte blir lervälling, kommer nog dock inte grusa utan lägga markförstärkning + duk, så det kan växa upp gräs.

Nedre kant/ram, höjden klurar jag på? Men så de dels inte puttar ut hösilage, och man dels kan ge dem en 'godisboll' eller liknande utan att de efter en minut har puttat den utanför stängslet.

Göra en konstruktion för att lägga hösilage/hö i så det inte dras runt och trampas ner. Fast vattenhink som inte kan vältas.

Men är det något mer man bör tänka på?

Sv: Bygga permanent boxhage, vad tänka på? Tips önskas

Vi satte en bräda långt ner så de inte kunde göra det man kan sätta flera också.
eller gjuta en kant men det blir jobbigt vi hade eltråd bräda eltråd bräda eltråd + den brädan längst ner för min häst vill gärna gå ur hagen men den stod i 6 år utan problem sen rev vi den men den va otroligt bra att ha speciellt vintertid, slippa göra nåt halvdant
Den va ca 12 kvadrat

du kan bygga en trädlåda i hörnet som du lägger höensilaget i
antingen på ben eller på backen
lite kommer utan för men inte så mycket man ska ha höga kanter bara

du kan bygga en trädlåda i hörnet som du lägger höensilaget i
antingen på ben eller på backen
lite kommer utan för men inte så mycket man ska ha höga kanter bara

Jo, någon sådan lösning jag tänkt, men inte i just trä bara (gangrisk och att jag vill ha något man kan spola av, men finns ju massor av andra sätt)

Tycker det låter som en god idé du har i åtanke. Om jag förstod rätt, ska du alltså ha trästaket med slanor men med elrep på insidan med isolatorer i allafall?
Jag hade tänkt på att undvika att tex. lägga boxhagen vid en väg eller intill platser där det passerar mkt trafik eller människor/djur så hästen (om det är för att den är skadad) slipper hetsa upp sig och kan stå i lugn och ro. Det är ju ändå ett intvingat utrymme - utomhus.

Hej Alexandra!
Har mod! Det flesta kan ordna sig enda. Jag har jobbad i flera år på en vetenskaplig experiment hollning då vi latid naturjorden bli som den är. Vist ser det inte snygg ut, men för hovonar och hälsan var det mycket bra...

Du får hitta nån svetskunnig som kan göra en snygg anordning i pålåt med infällda kanter= 0 skaderisk eller om du köper en sån brun hörnkrubba jag sett nånstans o sätter ben på den?

Både pappa och bror kan svetsa så inga problem så. Dock inte bestämt om jag vill ha metall eller plast än. Finns ju både fördelar och nackdelar med båda. Men har ju tid att klura på just den detaljen.

Tycker det låter som en god idé du har i åtanke. Om jag förstod rätt, ska du alltså ha trästaket med slanor men med elrep på insidan med isolatorer i allafall?
Jag hade tänkt på att undvika att tex. lägga boxhagen vid en väg eller intill platser där det passerar mkt trafik eller människor/djur så hästen (om det är för att den är skadad) slipper hetsa upp sig och kan stå i lugn och ro. Det är ju ändå ett intvingat utrymme - utomhus.

Den kommer ligga på samma ställe där den ligger nu, bara bli permanent med bättre stängsel, markförstärkt osv.

Ligger precis utanför stallet på stallplanen, en sida är stallets yttervägg framåt, sen har den vinterhagens staket som yttersida, och framåt har de utsikt över stallplanen och byn. Så, de ser mycket, de är lätt att hålla koll på genom t ex fönstret i köket, och inga bilar, skidåkare (!) eller annat i närheten.

Och ja, trästaket med elrep och isolatorer på insidan, så de inte gnager på det. Helst skulle jag vilja ha bara trä så de kan stå med huvudet 'över staketet' om de vill, men utan el så är nog risken de äter upp den på nolltid.

Hej Alexandra!
Har mod! Det flesta kan ordna sig enda. Jag har jobbad i flera år på en vetenskaplig experiment hollning då vi latid naturjorden bli som den är. Vist ser det inte snygg ut, men för hovonar och hälsan var det mycket bra...

Fast upptrampat och lerigt är inte bra för hälsan alls, speciellt inte om de fått ordination om boxvila. Jag svor högt och ljudligt åt den förbannade leran här både för valackens (senskada djupa böjsenan ena bak) skull och fullblodets (akut carpalsträcksenskide inflammation) skull. Så markförstärkt blir det utan minsta tvekan. Vi har uppländs äckellera här. Nu var det ju inte söndertrampat mer än att leran gick till halva hoven, men som sagt det är halt, slirigt och inte alls idealiskt.

Det jag tänkt på hitills är att på befintlig plats (direkt utanför stallet) bygga, med trästaket och el (så de inte äter upp staketet). Kommer se till att marken är tramptålig och inte blir lervälling, kommer nog dock inte grusa utan lägga markförstärkning + duk, så det kan växa upp gräs.
Det verkar vettigt med lite gräs som sysselsättning, bara det blir ordentligt dränerat, annars blir det ju som sagt lätt gegga. Tänk på att bygga tillräckligt högt staket.

Nedre kant/ram, höjden klurar jag på? Men så de dels inte puttar ut hösilage, och man dels kan ge dem en 'godisboll' eller liknande utan att de efter en minut har puttat den utanför stängslet.
Bra idé med en ram nedtill. 30 cm hög kanske är lagom. Eller högre och hästarna leker våldsamt med leksakerna.

Göra en konstruktion för att lägga hösilage/hö i så det inte dras runt och trampas ner. Fast vattenhink som inte kan vältas.
Om man spikar en liten "väggdel" kan man skruva upp en hinkkrok så att hinken hänger = kan ej vältas. Givetvis kan man skruva upp många krokar och hinkar om hästen dricker mycket. Granngården säljer pallkragar. Sätt ihop flera sådana ovanpå en vanlig EU-pall så har du en perfekt låda för grovfoder. Hörnen på dessa kragar är redan av metall och har du svetskunnigt folk i närheten kan de säkert fixa en metallram till lådans överkant.

Det verkar vettigt med lite gräs som sysselsättning, bara det blir ordentligt dränerat, annars blir det ju som sagt lätt gegga. Tänk på att bygga tillräckligt högt staket.

Dräneringen där är inte klockren, men helt okej. Har inte bestämt om jag ska lägga ner dränering, vi talar högre summor då. Däremot, det blir aldrig mer söndertrampat än att leran är till halva hoven - och då är det under 'extrema' förhållanden, som årets regnande, och det är ju då utan markförsträkning. Så jag tror att det räcker med markförstärkning (duk + sådant där galler).

Bra idé med en ram nedtill. 30 cm hög kanske är lagom. Eller högre och hästarna leker våldsamt med leksakerna.

Ingen aning hur våldsamt de leker, de får ju inga nu, just för att de puttas ut på nån minut. Men är ju lätt bara höja ramen om det behövs.

Om man spikar en liten "väggdel" kan man skruva upp en hinkkrok så att hinken hänger = kan ej vältas. Givetvis kan man skruva upp många krokar och hinkar om hästen dricker mycket. Granngården säljer pallkragar. Sätt ihop flera sådana ovanpå en vanlig EU-pall så har du en perfekt låda för grovfoder. Hörnen på dessa kragar är redan av metall och har du svetskunnigt folk i närheten kan de säkert fixa en metallram till lådans överkant

En sida av hagen är vägg, så gott om plats att skruva upp hink. Villd ock ha maten åt andra hållet (annars kunde jag ju bara sätta en häck där, men trist stå och glo in i väggen när man äter liksom).

Vill inte ha lådan i trä, därför jag strukit pallkargar med. Vill kunna spola rent den, och i trä fastnar ju diverse mys som är svårt få bort. Med plast eller metall eller liknande kan man ju bara spola av och så färdigt. Fördelen med plast är att vikten, att man kan slicka på den vintertid utan att tungan fastnar osv, däremot kan man gnaga på plast.

Metall är inte gnagbart (däremot försöker man förstör man tänderna..), men blir ju inte så trevligt när det är kallt. Lika lätt hålla rent som plast. Rostar dock, men det går väl ta material som är galvat. Men just exakt vilken konstruktion komemr jag nog fram till i sinom tid.

Har dock kommit på en nackdel med platsen, men får nog blid en ändå. Det är takras ner i hagen när det rasar snö/is från stalltaket :crazy:

Vill slå ett slag för paddex, för hårt som ridbaneunderlag men såååååå himla perfekt i sjukhagar och andra små ställen.
I vissa hagar la jag paddex direkt på jorden, ca 1 dm, där blev det smålerigt efter 1 år ungefär, men int esom vanlig ler autan precis som om gruset blandat upp sig med leran och blivit fastare liksom, inte djupt alls.
I paddocken grävde jag bort 30 cm lerjord, la markduk och 30 cm paddex.
Där är aldrig geggigt eller blött, ALLT rinner undan och det blir inte särskilt upptrampat heller utan det håller sig relativt plant..
På sommaren går alla paddexhagar tomma och då gror ogräset ostört.

Om du som skrivet ovan sätter kant på hagen så finns risken att du stänger in vatten, bygger en pool så att säga.

Om du som skrivet ovan sätter kant på hagen så finns risken att du stänger in vatten, bygger en pool så att säga.

Paddex är väl dyrt tyvärr.

Ang pool så det går ju att lämna en liten bit nederst på 'ramen' längst ner, så blir det ingen pool. Avrinningen från platsen är ju som sagt hyfsat bra dränering på, det sluttar kraftigt neråt precis utanför hagen på ena sidan. Andra halvan av stallplanen kan temporärt bli pool under häftiga regn, vattnet sjunker dock undan snabbt när det väl slutat spöregna. Men den här delen har det faktiskt aldrig blivit pool på när jag tänker efter. Blött javisst, men aldrig pöl/ar eller pool.

Kan ju sätta nät nederst med, då kan ju inte ev leksaker komma ut heller, men vatten etc dränera fritt. Kan nog vara en bra ide, då får man nyttan av vinden med, som ju torkar upp.

Det bästa jag har sett var när grannen satte gummi på nedersta plankan och ner i backen i föl-hagarna. Det gjorde att ca 70 cm längst ner på staketet var heltäckt i gummi. Alltså tjocka gummimattor som var inskrivade i staketet.

Jag hittar inga bilder nu...men jag åker till Irland den 27 december så jag kan ta bilder då om du vill...om jag inte beskrivit det så att du fattar. :)

Vad sägs om att ha ett badkar att ha hö i??
Kan byggas in så att det blir snyggare, lätt att göra rent, tåligt, rostar inte och billigt!

Håller själv på och planerar för mitt stallbygge för fullt..:bump:

Lycka till!!

*lånar*

Om det skall växa gräs så är risken mycket stor att det blir lerigt. Då ytan är ganska så begränsad så blir det ett mycket stort slitage på marken. Att grusa ordentligt med lite dränering under gruset är nog det som håller bäst i längden.

Som hölåda kan man ta två stora murbruksbaljor (de har de på bla granngården) och skruva ihop öppningarna. Sen tar man och skär upp botten på den ena sidan. Då får man en kon som är smalare i ändarna och bredare i mitten. För att hästen inte skall kunna putta iväg den hur som helstså tar man lite betong och häller i. Mängden anpassar man efter hur tung och stabil man vill ha den. Jag har själv en i hästens box och det fungerar mycket bra.

Ett annat alternativ är att titta i byggaffären. De brukar ha stora cementringar (vet inte riktigt vad de används till). Man ställer den bara i hagen och lägger höt i den.

Mvh

Tora

Är det inte svårt att mocka om man har gräs? Jag skulle valt grus. Det är nog det mest hygieniska. Det är inte roligt att ha en sårskada och behöva ha dem inne bara för att sjukhagen inte är tillräckligt hygienisk.

Är det inte svårt att mocka om man har gräs? Jag skulle valt grus. Det är nog det mest hygieniska. Det är inte roligt att ha en sårskada och behöva ha dem inne bara för att sjukhagen inte är tillräckligt hygienisk.

Det gräs som blir i en boxhage äta ju upp väldigt fort. och ang mockningen har jag aldrig tyckt det var värre att mocka på gräs än på grus, så där tror jag endå jag väljer gräs - så länge det går (som sagt inte lång tid med häst i boxhagen så är gräset ett minne blott).

och hur man än vänder på det så ser jag inte hur en boxhage med gräs kan vara mer ohygienisk än en box? Men är man orolig kan man ju endera linda såret, alt hälla på exvis spån i boxhagen.

Om det skall växa gräs så är risken mycket stor att det blir lerigt. Då ytan är ganska så begränsad så blir det ett mycket stort slitage på marken. Att grusa ordentligt med lite dränering under gruset är nog det som håller bäst i längden.

Jag tänkte köpa markförstärkningssats. Först är det som en duk/matta, som gräset kan växa igenom men förhindrar att det 'galler' man lägger över trycks för långt ner. På så sätt blir det ingen lera för marken kan aldrig trampas sönder, och när man väl fått gräs där så slits aldrig gräsrötterna sönder heller, vilket än mer ökar hållfastheten. Ska se om jag hittar en bild, men sett det användas vid foderhäckar på flera platser utan att det blivit minsta upptrampat.

Däremot bara gräs, då blir det ju söndertrampat foort.

Liknande trådar

Anläggning Vi ska bygga en ligghall. Jag har innan varit väldigt säker på hur jag vill ha den, men nu har jag tänkt och bollat olika ideer fram och... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
15 467
A
Anläggning Har läst ridsportförbundets broschyr "Bygga för häst" och ser slantarna fladdra iväg. Har tänkt bygga ridbana, helst 20x40, på... 2 3
Svar
55
· Visningar
24 132
Senast: benson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?