Bygge av paddock/ridbana

Sv: Bygge av paddock/ridbana

Hur hittade ni begagnade stolpar?

En kompis till en kompis som fick tag på dem, men så här i efterhand så tror jag det kan löna sig och köpa nya. Av fem stolpar så fick vi loss 3 fundament och alla lamphus måste bytas för de har de kvaddat i transporten. Mycket besvär med beg stolpar.:devil:
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

våran paddock kostade minst 200 000 men så är den också byggd som en stor scen ungefär den är alltså uppbyggd.
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

**KL**
Jag har börjat undersöka vad man kan ha i sina ridbanor mer än grus (på det glada 80-talet vill jag minnas att vi hade i miljövidrigt gummi/plasthack med koppartrådar i, gissningsvis gamla sladdar i stallet).
Så grus, räcker det med det? När man kollar runt så rekommenderas klenflis, MakHippo (vad består det av?), Paddex (vad består det av?)? Vad blir bäst? Mest prisvärt?
/U
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Hittade ett material som heter Equi Pro också, någon som provat det? Svårt att hitta prisuppgifter på nätet, och inte vill jag ringa innan jag ens vet om det blir någon gård, eller om det redan finns ridbana ;)
U
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Tack för länkarna men jag har redan varit där och letat pris och innehåll men inte lyckats hitta svaret.
/U
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Det har forskats en del i undelag och slitage på hästen, finns det någon opartisk lättolkad sammanställning som man kan läsa på nätet?
/U
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Och det var hemskt rent vad jag skriver i denna tråden..
Om vi säger en grusbana som man inte vet mer om underlaget än att det är just grus och att den inte använts på ett bra tag, hur hade ni gjort där, rensat harvat och sett om den dög eller fyllt på, eller anlagt ny ridbana? Jag har ingen aning om hur den är upplagd och säljarna till gården har använt den som hage. Hur vet man hur mjukt det ska vara? Jag vet bara att jag ridit på riktigt många olika slags underlag men vet inte hur de påverkar hästen. Om man skulle köpa en gård med en sådan ridbana, kan man på något sätt kontollera att den är OK innan det är för sent på året?
/U
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

*kl*

Jag har inte kommit igång med något ridbanebygge än (stallbygget går i första hand)

En annan tanke som slog mig häromdagen när jag kollade i ovan nämnda broschyr. Om man är ensam och inte sliter så hårt på en banan så står det att man kan lägga finkornig sand direkt på gräsvallen och vara aktsam vid dåligt väder.
Jag vill ju inte ha gräs å lera i min bana, så skulle det funka, tror ni, att lägga markduk på gräsvallen (rötterna binder ju så bra!) och sen lägga ett mindre lager sand på mattan? kanske mattan tar skada om man inte lägger hårt stenmjöl på?
Leran i sig har jag hört är bra pga ger svikt men jag vill ju inte kladda runt i nån leråker så därav lägga markduk.

Varför stenmjöl? Är det för att få ett hårdare underlag i banan? jag rider ju på gräsvallen nu och den känns verkligen fin att rida på.
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

*kl*

Skrev tidigare att jag skulle återkomma med vad det var för undelag på min mammas ridbana som blev en riktigt budgetbana men som har fungerat riktigt fint ändå.

Hon var inte säker, men hade för sig att det var först borttaget matgjorden, sedan lagt ca 10 cm makadam och sedan ca 15 cm sand. Det som, som sagt kunnat gjors annorlunda är att lägga mindre mängd sand först och sedan fylla på varefter.
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

putteliputt

Någon som tror på min idé ovan? dvs markduk på gräsvall å sen bara grus uppe på?
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Vi har ett underlag köpt på Equi Pro. Det är sk rubberground som ska ligga under stenlagret och som ger svikt till banan trots "hårt" översta lager. Är nöjd med produkten men mycket missnöjd med leverantören. Har bara varit strul och banan har blivit många månader försenad. Har hört att fler haft samma problem.
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

putteliputt

Någon som tror på min idé ovan? dvs markduk på gräsvall å sen bara grus uppe på?

Behöver man markduk överhuvudtaget om marken är väldränerad?
Den hindrar väl närmast vattnet från att rinna undan?
Har en markplätt på 20X 40 med avrinning åt alla håll på lätt sandjord. Om tjejerna rider där precis som det är, vad händer då?
Marken kommer säkertatt hålla för ett par ridpass i veckan men det kanske blir hårt åt bena för kusarna?
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Skulle vilja veta hur mkt det skulle kosta att gräva bort en stor jäkla kulle + platta till vår paddock och sedan lägga på nytt underlag?
Kommer inte ihåg vad "gummikonfetti" egentligen heter, men hade det i en paddock och älskade det :O

Kan nån hjälpa? "/
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Hej Scilla!
Läste ett inlägg om paddock bygge som du skrev för ca 1 år sedan. Vi har ungefär samma förutsättningar hos oss, d v s sandmark. Paddockbygge på gång. Nu undrar jag om du fortfarande är nöjd med din paddock? Vi har fått synpunkter på att underlaget blir för mjukt och tungt utan bärlager under sanden med halta hästar som resultat. Hur tänkte du?
Mvh Maria
 

Liknande trådar

Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 206
Senast: Mysaan
·
Anläggning Jag har sett att Ridsportsförbundet har ett förslag på hur man anlägger en budgetridbana: Jag har en gammal vall med en plätt som...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 060
Senast: Maléne
·
A
Anläggning I ridsportförbundets broschyr "bygga för häst" så finns tips på ridbanor. Där står bla om hur man gör en enkel ridbana genom att...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
38 949
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp