Bygge av paddock/ridbana

Sv: Bygge av paddock/ridbana

ja, länge innan anläggandet påbörjades började marken paddas genom att sonika planas till och köras ner med tunga maskiner. Första omgångarna med vanlig traktor modell större och sist med stor grävmaskin med bälten och inte hjul. Ovanpå denna plana tillpaddade lermark lades direkt 0,65 grus, vilket är rejält grovt. Inget man så mycket som leder en häst på. Detta lager paddades till med samma tunga grävmaskin med bälten tills det var alldeles plant och ingen sten stack upp. Efter detta lades själva ridlagret på.

För närvarande används min plan av 6 olika hästar. En par av dessa är oskolade varmblod och när de galopperas på plan "liggandes i kurvorna" kommer det upp stenar från undre lagret. När min gigantiska tunga kallblodskluns galopperas där i balans dras inget upp fastän han är tuuuuuung. Funderar allvarligt på att säga till om longering av oskolade obäriga obalanserade hästar i galopp, det sliter onödigt på underlaget.
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Jag är väldigt nöjd med min ridbaba, som ligger bakom stallet i en lätt naturlig sluttning. Den blev 20x40, har 40-50 cm 0-40 i botten ovanpå markduk, sedan 15 cm 0-20 och sen 10 cm stenmjöl/sand. Ordentligt, åttkantigt, tryckimpregnerat furustaket, fyra stolpar med belysning.

Gick på ca 130 000.

Åh herre gud!! har du grävt ner guld i din ridbana??:crazy:
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Har läst ridsportförbundets broschyr "Bygga för häst" och ser slantarna fladdra iväg.
Har tänkt bygga ridbana, helst 20x40, på gräsvall med lermark :cool:
Marken är i sig hyffsat väldränerad med naturlig sluttning. I broschyren fanns bara två förslag; att häva sand direkt på vallen (då kommer det bara bli en enda lervälling) eller en jätteavancerad version med många olika lager och dukar för ridskolor etc. Ingen passar mig....

Hur har ni gjort? Tips på material? Vill ha en bana som håller att ridas på varje dag men bara en häst per dag. Får väl vara försiktig vid långvarigt regnande och vid tjällossning, men annars vill jag använda den ofta.

Fick ett förslag på att lägga ut markduk direkt på vallen och sedan fylla med stenmjöl alt. 0,20 stenkross och sen fylla med grusig sand.
Skulle det funka med 0,20 för det blir bra mkt billigare än stenmjöl.
Ska det paddas innan det fylls med sand? eller sätter det sig själv av användningen?

Alltså, jag är verkligen ingen expert på paddockbygge men när jag byggde min paddock (som gått på ca 250 spänn :angel:) så var det också på gräsvall med pytteliten sluttning vilket gör att vattnet inte samlas, det rinner ner till ett kärr 30 meter därifrån :p Rätt bra faktiskt:p jag har aldrig problem med vatten i paddocken förutom i en liten pöl i mitten när det regnar ohyggligt mycket.

Jag lät min bror schakta bort ytskiktet av marken på de ställen där det var som ojämnast. Sen körde vi med harv efter traktor och sladdplanka för att få bort pinnar och sånt. Sen har jag succesivt toppdressat med sand för att få det ännu jämnare. Jag låter gräset vara kvar eftersom jag gillar hårdheten på underlaget för hästarna. man får ju vara försiktig när det regnar ifall det blir halt bara.
Gräset växer upp genom sanden sen.

Min paddock klarar av ridning varje dag och om det slits bort gräs så gör det mej ingenting.

Tänkte på.. stenkross kanske "flyter" upp genom sanden om man skaver för mycket på underlaget? Är som sagt ingen expert.
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

*knapplån*

Jag undrar, en rundkorall,måste man ha en sån med hga täta staket,eller kan man typ bara sätta upp några plank el. dyl. och spänna linor emellan??

Ursäkta knapplån
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Nej, jag har låtit bli att snåla och har rejält grundarbetat, ordentligt med material, rejält staket och ordentlig belysning.

Haha var det inte du som ifrågasatte en annan här på buke som betalade över 100 000 kr på sin bana? du tyckte typ att sååå mycket kan det inte kosta.

Till ts jag betalade runt 45 000 kr för min ridbana men eftersom jag bor på nära havet så slapp jag all dräneringsgrus och rör, vi grävde ett dike längs ena långsidan för säkerhets skull och det har räckt.
Det vi gjorde var att ta bort all matjord och lägga på ett 10 cm tjockt lager med stenmjöl 0.9-0.10. Jag är jättenöjd med min ridbana och den håller bra för min ridning. Det jag har kvar nu är staket och lampor så slut summan blir väl runt 60 skulle jag tro.
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Det minns jag inte om jag gjorde, men om du har letat gamla inlägg och hittat något sånt så stämmer det säkert.

Det måste förstås inte alls kosta så mycket. Jag har bara lejt ut precis allt jobb och fått det gjort ordentligt. Det är säkert möjligt att få det mycket billigare om man gör en del av jobbet själv.

För mig lönar det sig dock bättre att jobba och betala för att få ridbanan byggd, än att ta ledigt och göra så mycket jag kan själv, eftersom jag tjänar mer per timme än jag betalar min grävmaskinist.
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Cilla W jag önskar jag hade råd! vilken dröm! riktigt avis ska du veta men jag har inte en suck i världen att betala så mycket pengar *suck* Men drömma går ju , kanske blir jag rik en vacker dag *skratt* men det är kul att läsa att folk har möjlighet att göra bra saker och investera i bra utrustning!

tgd - ok. Låter som en bra lösning. Men som du säger, kanske inte så nyttigt att "rejsa" för mkt, (å måste ju slita på hästarna med om de sladdar så hemskt genom kurvorna...) Jag har ju tänkt att banan ska hålla för normal ridning, lite hoppning osv men behöver ju ingen proffsanläggning eftersom det blir kanske ridet där en gång per dag (om ponnyungarna i byn vill komma å träna, annars blir det bara jag å då blir det ännu mer sällan)


Pernilla - en rundcorall bör vara tät och hög och STABIL. Anledningen är att man pressar hästarna rätt hårt ibland och vid trängda situationer kommer de springa rakt ut genom trådarna. (jag har aldrig jobbat i korall men sett duktiga syssla med detta varav en häst hoppade 180 högt för att ta sig ur...)
Finns rekommenderade mått att hålla sig till för att de inte ska kunna fastna med sparkande hovar etc. Men du kan nog sätta rejäla stolp och spika plank med korrekta avstånd hela vägen upp ca 2 meter. Men se till att ha TÄTT mellan planken så att hästen verkligen förstår att det inte är någon idé att försöka ta sig emellan...
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

*kl*

På min mammas gård byggdes paddocken till budgetpris! Det är sand/lerjord (tror jag!). Där skalades matjorden av, vi bytte den mot jobbkostnaden, därför blev det billigare. Sen lades det mackadam och på det gruset vi rider på. Tror totalkostnaden för själva banan var runt 10000:-, men så tillkommer staket på det då.

Banan har nu fungerat i över 10 år. Vi har ingen annan dränering än rejäla diken på 3 sidor. Det man kunde gjort annorlunda är att ha haft lite mindre toppmaterial först och fyllt senare. Banan var relativt mjuk i början. Men nu fungerar den toppen!

Skulle gärna bygga någo liknande på gården jag just flyttat till.. Vi får väl se vad ekonomin håller för...
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Haha var det inte du som ifrågasatte en annan här på buke som betalade över 100 000 kr på sin bana? du tyckte typ att sååå mycket kan det inte kosta.

Till ts jag betalade runt 45 000 kr för min ridbana men eftersom jag bor på nära havet så slapp jag all dräneringsgrus och rör, vi grävde ett dike längs ena långsidan för säkerhets skull och det har räckt.
Det vi gjorde var att ta bort all matjord och lägga på ett 10 cm tjockt lager med stenmjöl 0.9-0.10. Jag är jättenöjd med min ridbana och den håller bra för min ridning. Det jag har kvar nu är staket och lampor så slut summan blir väl runt 60 skulle jag tro.

Har du bara stenmjöl på din ridbana? Rider du direkt på den? Ingen grus eller något?
Vilken sorts ridning? Hoppning eller dressyr? Fungerar den att longera på?
Ja, nu blev frågorna många. Men Det är så himla intressant att höra hur andras ridbanor fungerar och hur de är byggda.
Som många påpekat är man inte speciellt rik men vill ändå ha en fungerande ridbana som inte kostar skjortan.
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Har du bara stenmjöl på din ridbana? Rider du direkt på den? Ingen grus eller något?
Vilken sorts ridning? Hoppning eller dressyr? Fungerar den att longera på?
Ja, nu blev frågorna många. Men Det är så himla intressant att höra hur andras ridbanor fungerar och hur de är byggda.
Som många påpekat är man inte speciellt rik men vill ändå ha en fungerande ridbana som inte kostar skjortan.

Japp jag har bara stenmjöl, dock lite grövre än den vanliga (enl grusnisse så har han lagt den på några travbanor).
Jag är jättenöjd den är precis lagom inte för hård inte för mjuk.

Jag har både ridit dressyr och hoppat i den och longerat och allt har kännts jättebra.

Har fått mycket beröm för den och alla som ridit på den har lovordat underlagen, hade en tjej som red på den och hon hade betalt över 100 tusen för sin och hon var så avundsjuk på att jag fått underlaget så bra för så liten kostnad :)
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Japp jag har bara stenmjöl, dock lite grövre än den vanliga (enl grusnisse så har han lagt den på några travbanor).
Jag är jättenöjd den är precis lagom inte för hård inte för mjuk.

Jag har både ridit dressyr och hoppat i den och longerat och allt har kännts jättebra.

Har fått mycket beröm för den och alla som ridit på den har lovordat underlagen, hade en tjej som red på den och hon hade betalt över 100 tusen för sin och hon var så avundsjuk på att jag fått underlaget så bra för så liten kostnad :)

Låter helt suveränt!:bump:
Dock har jag några frågor till:
Ska stenmjölet paddas eller det är bara att rida från första början? Hur sköter du den? Behövs den sladdas ofta eller hur gör du? Hur länge har du haft den? Har du behövt fylla på med med stenmjöl? Har gräs växt upp igenom?
Åh, nu blev det många frågor igen. Jag ber om ursäkt....:o
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Vad kostar paddex? Någon som vet?

Fick en offert på Paddex förra veckan, gäller en paddock 20x40m

Materialåtgång: För nyanläggning av ridbana beräknas paddex till en tjocklek av 18 cm Den specifika vikten är c:a 1,5 ton/m3
Fritt levererat i poster om c:a 32 ton (variationer kan förekomma) Ni ansvarar för framkomlig väg och vändmöjlighet för dessa ekipage. För lastväxlare ingår lastväxling upp till ett avstånd på 500 m enkel resa mellan Uppställningsplats för släp och tipplats. Avrop: Sker direkt till vårat kontor 013-39 70 76, f.n minst 15 dgr före önskad påbörjad leverans Pris: 286 kr/ton exl moms Åtgång till en 20 * 40 bana c:a 216 ton Tot fritt lev exl moms c:a 61776 Moms 15444 Beräknad totalkostnad 77220

Det blir sjukt mycket pengar för endast underlaget, täckte testa så som ngn skrev här innan och se om det fungerar, en hel ridbana för ca 20000kr, låter perfekt.
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Låter helt suveränt!:bump:
Dock har jag några frågor till:
Ska stenmjölet paddas eller det är bara att rida från första början? Hur sköter du den? Behövs den sladdas ofta eller hur gör du? Hur länge har du haft den? Har du behövt fylla på med med stenmjöl? Har gräs växt upp igenom?
Åh, nu blev det många frågor igen. Jag ber om ursäkt....:o

Nej vi paddade inte vi sladdade bara banan det tog ca en månad innan den satte sig.

Vi sladdar den varannan vecka ungefär men det är ju bara för att det bara är jag som rider på den.

jag har inte behövt fylla på än och ridbanan är snart 1 år gammal.

lite ogräs dyker upp men jag plockar bort dessa så fort jag ser dem och räknar med att det blir mindre och mindre med tiden.
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Ogräset flyger in ovanifrån så det är svårt att bli av med en gång för alla.
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Ogräset flyger in ovanifrån så det är svårt att bli av med en gång för alla.

Ja det som flyger in kan jag inte göra något mer än plocka bort men det som kommer nu är mest gammalt ogräs eftersom vi fick vänta så länge på gruset så hann det växa lite ogräs innan gruset kom på.

Det märks ju stor skillnad på det som är gammalt eftersom det hunnit få långa rötter medans det som flyger in inte hinner sätta så djupa rötter.
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

*kl*

På min mammas gård byggdes paddocken till budgetpris! Det är sand/lerjord (tror jag!). Där skalades matjorden av, vi bytte den mot jobbkostnaden, därför blev det billigare. Sen lades det mackadam och på det gruset vi rider på. Tror totalkostnaden för själva banan var runt 10000:-, men så tillkommer staket på det då.

Banan har nu fungerat i över 10 år. Vi har ingen annan dränering än rejäla diken på 3 sidor. Det man kunde gjort annorlunda är att ha haft lite mindre toppmaterial först och fyllt senare. Banan var relativt mjuk i början. Men nu fungerar den toppen!

Skulle gärna bygga någo liknande på gården jag just flyttat till.. Vi får väl se vad ekonomin håller för...

Det låter onekligen billigt. Hur tjocka lager makadam och grus lade ni?

/U
 
Sv: Bygge av paddock/ridbana

Har läst ridsportförbundets broschyr "Bygga för häst" och ser slantarna fladdra iväg.
Har tänkt bygga ridbana, helst 20x40, på gräsvall med lermark :cool:
Marken är i sig hyffsat väldränerad med naturlig sluttning. I broschyren fanns bara två förslag; att häva sand direkt på vallen (då kommer det bara bli en enda lervälling) eller en jätteavancerad version med många olika lager och dukar för ridskolor etc. Ingen passar mig....

Hur har ni gjort? Tips på material? Vill ha en bana som håller att ridas på varje dag men bara en häst per dag. Får väl vara försiktig vid långvarigt regnande och vid tjällossning, men annars vill jag använda den ofta.

Fick ett förslag på att lägga ut markduk direkt på vallen och sedan fylla med stenmjöl alt. 0,20 stenkross och sen fylla med grusig sand.
Skulle det funka med 0,20 för det blir bra mkt billigare än stenmjöl.
Ska det paddas innan det fylls med sand? eller sätter det sig själv av användningen?

Risken finns att slantarna fladdrar iväg:grin:
Vi håller precis på med vår bana som blir 25x50 m.

Bra förutsättningar med ren sand under matjorden.
Grävare som kommit ut i omgångar ca 500:-tim är nog uppe i ca 8 arbetsdagar på honom(har inte fått fakturan än) slutkostnad ca 35000:-

Hyra av vält en helg för och platta till (trycka ihop) sanden som trots detta är för mjuk 8900:-

Det regnar på detta och vi ser att banan samlar vatten på två ställen så ut med grävaren igen som fär lägga ner makadam och slang ( inkl Slang för el till belysning) slang kostnad till inköpspris 8779:-

Min sambo har egen lastbil och hämtar 250 ton stenmjöl a 100:- plus moms. Stenmjöl 0-8 och makadam 25000:- plus moms och disel fram o tillbaka till grustaget.

Här står vi nu och elen ska ner och kopplas till stolpar vi köpt beg för 2500:- staketet ska inhandlas och monteras osv.

Så visst fladdrar pengarna iväg:angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 194
Senast: Mysaan
·
Anläggning Jag har sett att Ridsportsförbundet har ett förslag på hur man anlägger en budgetridbana: Jag har en gammal vall med en plätt som...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 051
Senast: Maléne
·
A
Anläggning I ridsportförbundets broschyr "bygga för häst" så finns tips på ridbanor. Där står bla om hur man gör en enkel ridbana genom att...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
38 905
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp