Bygga sadelbock?

-Catherine-

Trådstartare
...är det ngn här som har gjort det?

Jag skulle vilja ha en rejäl sadelbock i trä som jag kan använda både som förvaring och som hjälp då shabrak och annan sadelutrustning skall bytas, men jag är totalt tom på idéer om hur ritningen skulle kunna utformas :confused:

Tips och råd ngn?

Sv: Bygga sadelbock?

Tänk sågbock. Två kortsidor som ser ut som A i formen (dvs 2 ben med en tvärslå som håller dem på plats) lagom bred regel (bräda) mellan A:na som sadel kommer att ligga på och sedan tvärslå på varje sida en bit ner för att stabilisera allt.

Ja, jag var lite inne på en sådan konstruktion men jag tänkte att sadeln kanske blir lite vinglig på den?
Funderade över om man skulle försökt få till ngt stöd baktill så att undersidan av sadeln vilar på ngt, så att den inte bara hänger i kanalen...

Kass på att förklara vad jag menar nu märker jag :o

Min pappa har byggt jättebra sadelbockar, passar lika bra för en vanlig sadel som för en westernsadel. Är tyvärr urkass på att förklara, och har ingen bild, men han har gjort typ som sågbockar, satt en hylla mellan benen på den, hjul på benen och sedan böjt till ett metallgaller (typ kompostgaller fast något kraftigare) till ca 20cm bredd och fäst uppe på själva bocken för att få sadeln att ligga stadigare

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 636
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 835
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt... 2
Svar
29
· Visningar
3 326
Senast: Pilot
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 683
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka