Bukefalos 28 år!

Bygga sängbotten med förvaring

SaraXX

Trådstartare
Jag skulle behöva få in en massa under sängen. Kläder bla. Jag hade en idé om att använda IKEAs Malm, 160 bred och 78 hög. Sängen är 160 så det skulle gå att ha en vid fotändan och två på sidorna, och sen ha resårbottnarna ovanpå, men det kanske blir väl högt? Kollade på Nordli också, 54 hög. Men det blir dyrare.

Är det någon här som har gjort en praktisk lösning och skulle vilja dela med sig?
 
Jag skulle behöva få in en massa under sängen. Kläder bla. Jag hade en idé om att använda IKEAs Malm, 160 bred och 78 hög. Sängen är 160 så det skulle gå att ha en vid fotändan och två på sidorna, och sen ha resårbottnarna ovanpå, men det kanske blir väl högt? Kollade på Nordli också, 54 hög. Men det blir dyrare.

Är det någon här som har gjort en praktisk lösning och skulle vilja dela med sig?
Jag har byggt om två hemnes dagbäddar till en 1,60 säng. Köpte två begagnade i bra skick, använde stommarna med lådor och långsidorna för gavlar. Lite pyssel och meck men sjukt bra med förvaring! Har också kvar hjulen under från utdragsdelen så sängen är flyttbar när jag ska bädda eller använda lådorna på sidan som är mot väggen. Jättenöjd faktiskt!
 
Jag har byggt om två hemnes dagbäddar till en 1,60 säng. Köpte två begagnade i bra skick, använde stommarna med lådor och långsidorna för gavlar. Lite pyssel och meck men sjukt bra med förvaring! Har också kvar hjulen under från utdragsdelen så sängen är flyttbar när jag ska bädda eller använda lådorna på sidan som är mot väggen. Jättenöjd faktiskt!
Oooh, smart! Ett alternativ till jag får fundera på.
 
Jag skulle behöva få in en massa under sängen. Kläder bla. Jag hade en idé om att använda IKEAs Malm, 160 bred och 78 hög. Sängen är 160 så det skulle gå att ha en vid fotändan och två på sidorna, och sen ha resårbottnarna ovanpå, men det kanske blir väl högt? Kollade på Nordli också, 54 hög. Men det blir dyrare.

Är det någon här som har gjort en praktisk lösning och skulle vilja dela med sig?
Att ha sängen högt är ljuvligt !
 
Slängde upp min 105 på 4 kallax. 3st 2x4 (liggande, längs m sängen) o 1st 2x2 (under fotändan).
Förankrade väl ihop + glidmatta mellan kallax o säng.
Pall för att komma upp. Kallaxen tog nog motsvarande rund 100kg.
 
Håller med om höjden. Jag har inte erfarenhet av byggd förvaring under men satte höga ben på en resårbotten för förvaring under (45x45-reglar och vinkeljärn). Jag hade då 60 cm ben och resårmadrass, så totalt drygt 80 cm. Hade den varit högre, så hade en pall behövts, vilket jag inte gillar. Jag är 174 cm.
 
Jag skulle behöva få in en massa under sängen. Kläder bla. Jag hade en idé om att använda IKEAs Malm, 160 bred och 78 hög. Sängen är 160 så det skulle gå att ha en vid fotändan och två på sidorna, och sen ha resårbottnarna ovanpå, men det kanske blir väl högt? Kollade på Nordli också, 54 hög. Men det blir dyrare.

Är det någon här som har gjort en praktisk lösning och skulle vilja dela med sig?
Har inte malm lådor som hör till?

Jag mätte min säng och den är 60cm hög vilket jag tycker är lagom. Så om jag skulle göra om min säng till mer förvaring hade jag antingen köpt en säng färdig med förvaring (vilket jag har nu, om än inte tillräckligt med förvaring) eller så hade jag gjort sängen ganska mycket högre så jag skulle haft en trappstege.
Kallaxförslaget var smart, men jag själv gillar inte kallax som förvaring så jag hade lagt sängen på byrås istället. Tex tre sexlådors malmbyrås hade passat en 160-säng ganska exakt och du hade fått MASSOR av förvaring (nu vill jag själv göra så ju! 😅), men det blir kanske för dyrt om det ska till gavel och sådant också
 
Har inte malm lådor som hör till?

Jag mätte min säng och den är 60cm hög vilket jag tycker är lagom. Så om jag skulle göra om min säng till mer förvaring hade jag antingen köpt en säng färdig med förvaring (vilket jag har nu, om än inte tillräckligt med förvaring) eller så hade jag gjort sängen ganska mycket högre så jag skulle haft en trappstege.
Kallaxförslaget var smart, men jag själv gillar inte kallax som förvaring så jag hade lagt sängen på byrås istället. Tex tre sexlådors malmbyrås hade passat en 160-säng ganska exakt och du hade fått MASSOR av förvaring (nu vill jag själv göra så ju! 😅), men det blir kanske för dyrt om det ska till gavel och sådant också
Ja precis, det hade gått in massor!
Jag är inte så sugen på kallax, vill ha riktiga lådor.
 
Jag har en sängalkov, så bara en sida under sängen är ”öppen” så jag blev mer begränsad i vilka dimensioner jag kunde välja. Har en 120-säng och 4 Kallax (2x2 storlek). Har placerat dem som på bilden (tänk att hela bilden är sängen) så kan jag nå två av mina Kallax ”som vanligt” och jag kan krypa under sängen för att nå förvaringen som är under sängen. Funkar jättebra och är jättenöjd! Inklusive sängbotten är sängen över en meter hög, jag behöver pall men det stör inte mig ☺️
 

Bifogade filer

  • 3F4EE844-6767-44D9-8CE7-53F07692143F.jpeg
    3F4EE844-6767-44D9-8CE7-53F07692143F.jpeg
    47,4 KB · Visningar: 34

Liknande trådar

Hemmet Idag fick jag för första gången se den lägenhet jag får nycklarna till om drygt två veckor. Det är nybygge, så visningen skedde i en...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 950
Senast: Kilauea
·
Hemmet Jag kommer inom ganska kort flytta till en mycket liten lägenhet så jag tänkte att en säng med MYCKET förvaring under inte vore dumt...
2
Svar
24
· Visningar
22 021
Senast: lizan
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 432
Senast: Tjôta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 576
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp