Bukefalos 28 år!

Bygga sjukhage nu?

här vart jag bor så levererar de och sätter upp det åt en. det är billigare än att bygga staket. och man kan flytta på det om hagen blir lerig i en del.

ja, det kan vara farligt om hästen fastnar, men man får väll göra allt för att se till att den inte fastnar då. ta av skorna, ha inga lösa spännen på täcket, etc.
Bor du kvar i Australien? Där kanske det är jättevanligt med såna staket. Jag vet knappt att jag sett nåt här annat än på bild.
 
När vi gräver gravar vintertid tinar vi marken med speciella elektriska mattor/tråg. Finns även små för urngravar. Du känner ingen som jobbar på en kyrkogård så kanske du kan låna? :D

Kol funkar ju också annars.

ja mamma jobbar på kyrkogårdsförvaltningen, men 100 mil bort från mig :p Men bra idé annars :D
 
Träd är en bra stolplösning om du har en bunt på gården, de står ju reda fast..

En annan bra lösning att använda en befintlig vägg och 2 högar med EU-pallar, för att dessa inte ska råka dras ner kan man sticka ner plankor mellan pallplanket så de "låses" fast i varandra
 
Har funkat bra här i alla fall. Och tål i blåst? Hur tänker du där? Undrar om vi tänker på samma lösning överhuvudtaget.
Varför ska de välta hinkarna? De blir ju ändå ganska stabila å tunga? Å så eltråd å ström på?

Ja har man hundar å hästar som springer runt å välter tunga hinkar med sand så ja, då funkar de ju inte....
 
Har funkat bra här i alla fall. Och tål i blåst? Hur tänker du där? Undrar om vi tänker på samma lösning överhuvudtaget.
Varför ska de välta hinkarna? De blir ju ändå ganska stabila å tunga? Å så eltråd å ström på?

Ja har man hundar å hästar som springer runt å välter tunga hinkar med sand så ja, då funkar de ju inte....

jag skulle faktiskt inte våga bygga en sjukhage av sandhinkar, jag vill inte göra betong-hinkar av samma anledning.. vinden tar lätt tag i eltrådar och stolpar, och står dom då på halkigt underlag så är hästen helt plötsligt intrasslad i eltråden.. Eller om hästen busar till det med ett skutt och fastnar i tråden..då blir det bara trassel istället för att tråden går av (som den gör med fasta stolpar)..
 
Har funkat bra här i alla fall. Och tål i blåst? Hur tänker du där? Undrar om vi tänker på samma lösning överhuvudtaget.
Varför ska de välta hinkarna? De blir ju ändå ganska stabila å tunga? Å så eltråd å ström på?

Ja har man hundar å hästar som springer runt å välter tunga hinkar med sand så ja, då funkar de ju inte....

Det räcker ju med att komma åt en hink eller en stolpe så välter hinken. Antar att du tänker ha eltråd i stolparna, det är ju ett vindfång och om det bara är 10 liter sand som håller vikten, och inget alls som håller stolpen är det ju verkligen en riskabel lösning.
 
Jag behöver bygga en boxhage nu. Det är tjäle, is och snö.

Har ringt runt till lite olika bekanta som har jordbruk, men ingen hade järngrindar att hyra ut tyvärr. Det hade annars varit perfekt.

Hur sjutton bygger man hage nu? :confused:
Gärna så billigt som möjligt då vi ska bygga permanenta sjukhagar så fort tjälen går ur marken. :)

Jag har inte tillgång till traktor, utan det är med handkraft det ska gå att bygga..

Jag hyrde en borr plus maskin hos Cramo, tror borren var 50 mm i diameter. Då kunde jag i mars och -15 grader slå ner 2-meters trästolp i hålen, hällde sedan på vatten så det frös till. Den hagen stod stadigt tills jag manuellt rev den. Kombinerade plank med eltråd.
 
De bästa sjukhagar jag sett var tillverkade av slipers, trästolp, plank och eltråd.

Först hade de lagt ut slipers på marken (betongplatta) i den form de önskade för hagen, fäste ihop dessa, men med ett hål där grinden skulle vara. Sedan fäste de trästolparna i dessa slipers (minns inte hur) och skruvade fast plankorna så att det blev ett stadigt trästaket. Slutligen fäste de eltråd och grind.

De hade två likadana hagar bredvid varandra, i lite olika storlek, den ena var tom, så att hästen stod direkt på betongen, den andra fick ett ordentligt lager sand.

= stadigt, snyggt och flyttbart (med traktor).
 
Kl
Jag skulle aldrig överväga stall som från början inte har färdiga preparerade sjukhagar . Är verkligen a och o att det finns och ingen behöver stå och huvudbry sig över hur ngn ska byggas akut osv .

Grund med kross, matta, grus osv dvs dränerad och preparerad och staket klart och färdigt . Flera bör finnas dessutom .
Sommartid kan man bygga egna för att hästen ska kunna gå på lite gräs osv om det föredras osv . I övrigt ska det finnas sjukhagar som sagt, spelar ingen roll hur liten gård typ , för att spara problem och se till hästarnas bästa om de ska vara konvalescenter .
 
@Emma-pemma järngrindar hade jag aldrig aldrig sett som alternativ för en liten boxhage som du beskriver . Boxhage för mig är en Box fast ute dvs lika liten som en Box ? Om det är järngrindar i en sån dvs ko- grindar som jag tolkar det , räcker det att hästen skuttar till /sparkar så sitter den med benet fastkilat och sliter sig loss . Loss kommer den ju utifrån avstånden men verkligen inte bra skaderisk mässigt . Aldrig att jag övervägt det i en så liten hage .
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 813
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 244
Senast: Wille
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 655
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp