Bygga stall

P

Pepita

Hej!
Nu i sommar ska jag flytta till en gård och alltså flytta min underbara ponny! Vi ska köpa ett halvblod eller något sånt som sällskap och lättare ridning ( skogen, lite dressyr )...back to the story... Jag och min familj ska alltså bygga om stallet. Det behövs fönstergaller och helt nya boxar... Vad ska man tänka på? Vad är måtten för boxarna till alla kategorier? Är det någon som byggt stall förrut och kan dela med si av sina erfarenheter??? :d
 
Sv: Bygga stall

Mått till boxar osv finns hos Djurskyddsmyndigheten. Det finns oxå regler för utrymmet mellan boxrad och yttervägg. Annat som man behöver tänka på:

* takhöjd
*ventilation
*sadelkammare
*fönster

Plus en massa annat jag inte kommer på just nu...

Jag är på ritningstadiet till att bygga om ladugården. Nån gång när jagvinner på lotto ska dt bli av... :angel:
 
Sv: Bygga stall

Pepita skrev:
Hej!
Nu i sommar ska jag flytta till en gård och alltså flytta min underbara ponny! Vi ska köpa ett halvblod eller något sånt som sällskap och lättare ridning ( skogen, lite dressyr )...back to the story... Jag och min familj ska alltså bygga om stallet. Det behövs fönstergaller och helt nya boxar... Vad ska man tänka på? Vad är måtten för boxarna till alla kategorier? Är det någon som byggt stall förrut och kan dela med si av sina erfarenheter??? :d

Eftersom Du ska bygga om befintligt stall, så måste Du begära förprövning hos Länsstyrelsen i Ditt område. Det kostar en slant...
De ska godkänna ritningarna och de ska godkänna när det är färdigbyggt.
Jag betalade 3000:- för detta....

Ev. kan Du komma att behöva byggnadslov, så kontakta Kommunens Byggnadnämnd....för säkerhets skull.
Vet inte OM de vill bli kontaktade vid ombyggnad, men det skadar inte att fråga.....Pris vet jag ej, men blir de inblandade kostar det ju något.....

Miljönämnden i Din kommun ska också komma ut och göra en inspektion. Kostar en summa....Kontakta Miljönämnden.

Fr.o.m. 1/1 2005 ska ALLA ha godkänd gödselplatta, så se till att fixa detta också! Miljönämden inspekterar.

Boxmått, takhöjd, fönstergaller, ventilation o.s.v. finns i Djuskyddsbestämmelserna...Finns på Djurskyddsmyndigheten....
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/BestallaWeb_dsm/download/PDF/53/hast.pdf

Ditt försäkringsbolag kan ha en del att säga ang. säkerhet och brandskydd.
Alla nybyggnationer OCH OMbyggnationer kräver jordfelsbrytare bl.a.
Även vilka material o.s.v. kan Ditt försäkringsbolag ha synpunkter på med tanke på premiestorleken.

Mycket att tänka på och mycket som måste bli korrekt för att slippa överraskningar SEN.
Räkna på en budget som är BRA mycket större än vad Du först gör, för ALLTING kostar och det kostar MYCKET!

Jag VET för jag har precis (nåja, nästan) byggt nytt stall och allt blev mycket dyrare än beräknat! P.g.a. div. omständigheter.....to much för att gå in på här......

Lycka till
mvh
Carina på Cesam Arabians
 
Sv: Bygga stall

Herre gud! Jag läste allt och som jag förstår det kan jag kringå avgiften på ca. 3000:- om det inte är MER än 5 hästar i stallet? Tack så hemskt mycket för inlägget./"pepitas" mor
 
Sv: Bygga stall

Pepita skrev:
Herre gud! Jag läste allt och som jag förstår det kan jag kringå avgiften på ca. 3000:- om det inte är MER än 5 hästar i stallet? Tack så hemskt mycket för inlägget./"pepitas" mor

Hm.. jag har köpt gård o ska bygga om och jag tänker ha tre boxar... jag har oxå förstått det så att man inte behöver något godkännande för det. Men man måste väl ändå få dyngestan godkänd... eller?!
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 621
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 468
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp