Bygga upp ekonomisk buffert

Alltså jag fattar inte tråden längre.
TS beskriver i trådstarten att hon har svårt att få ihop det, har urholkat sparkontot/bufferten för att slippa hamna hos Kronofogden (ja exakt så skriver TS). Folk kommer med tips men då har TS inga problem längre.

Case closed?

För mig låter det som att leva på marginalen om man inväntar en löneförhöjning på typ 500 kr som lösningen på problemen. Det känns som snäva marginaler. Att saker inträffar när man har häst och bil måste nog nästan räknas in i kalkylen varje månad.

Men som sagt. Om saker och ting nu inte är ett problem längre så är det ju jättebra om det löst sig!
 
1. Kan inte göra det i dagsläget pga måste ha transport till återbesök, ska sälja senare.
2. Kan ej ha medryttare, hästen kan inte ridas just nu.
3. Vill ej pausa sparandet, för jag känner mig själv och då kommer jag inte starta det igen och det vill jag inte.
Fast istället för medryttare som rider så kanske det finns någon som faktiskt är nöjd med att göra i ordning stallet och pyssla med hästen. :)
 
Går det inte att pausa tex pensionsspar så det startar automatiskt igen efter en viss tid?
Det här vet jag inte om det finns eller är möjligt men nån annan vet kanske?

-minska till nån symbolisk hundralapp. (Så har jag gjort nu under föräldraledigt, jag har alltså kvar sparandet men på liten summa. Kommer öka till ordinariesumma när jag börjar jobba igen)
-Minska pensionsspar och sätt ett tidsinställt mail eller nåt om säg fyra månader där det står 'idag ska du öka pensionssparet igen'.
:D

Jag har uppfattat att TS vill öka pensionsspar (bla) efter sommaren? Rätta mej om jag har fel @RedHyuuga ! Dåmåste du ju ändå in och ändra summan?
Så om du minskar det sparet nu och tills dess du ändå ska in och ändra summa kan du ju inte glömma bort det? :)
 
Jag tror du missat lite, jag skrev att jag SKA öka sparandet NÄR min lön höjs EFTER sommaren, dvs inte nu. ;)
Min tanke var att du när du får löneförhöjningen skulle vänta med att öka pensionssparandet och i stället spara ihop en buffert så du inte hamnar i den här situationen igen. Baserat på att pensionssparanden ofta är låsta pengar. Jag uppfattade din tråd som att det var buffertsparandet som var problemet men det kanske är en missuppfattning av mig?
 
Min tanke var att du när du får löneförhöjningen skulle vänta med att öka pensionssparandet och i stället spara ihop en buffert så du inte hamnar i den här situationen igen. Baserat på att pensionssparanden ofta är låsta pengar. Jag uppfattade din tråd som att det var buffertsparandet som var problemet men det kanske är en missuppfattning av mig?
Målet är att ha sparat ihop bufferten innan dess, får som sagt både semesterlön, tillbaka på skatten och även flera månader med vanlig lön innan dess så det kommer lösa sig. ;)
Något problem är det inte egentligen, jag vill bara effektivisera sparandet lite det är det enda.
 
Målet är att ha sparat ihop bufferten innan dess, får som sagt både semesterlön, tillbaka på skatten och även flera månader med vanlig lön innan dess så det kommer lösa sig. ;)
Något problem är det inte egentligen, jag vill bara effektivisera sparandet lite det är det enda.

Då skulle jag säga att du är välkommen in i tråden om ekonomiskt oberoende (som givetvis handlar om mer än fullständigt oberoende, utan också om alla sorters sparande) men att du för att kunna börja investera måste frigöra mer utrymme i din ekonomi. Man kan inte investera i aktiemarknaden (:spara effektivt) om man inte har en rejäl buffert först. När bufferten är så stor att den täcker oförutsedda kostnader kan du börja titta på intressanta sätt att spara mer effektivt, med pengar du har råd att förlora.
 
Det låter inte på dina svar som du vill förändra något.
Att det är bostadsbrist hindrar inte att du letar/ställer dig i kö för ett mindre boende.
Hästen blir förhoppningsvis frisk, då kan du skaffa en medryttare.
Om du har så tungt släp antar jag att du har en stor bil, sälj den och köp en liten som är billigare i drift.
 
Målet är att ha sparat ihop bufferten innan dess, får som sagt både semesterlön, tillbaka på skatten och även flera månader med vanlig lön innan dess så det kommer lösa sig.

Jag vill inte vara regnet på paraden, men semesterlönen är väl inte så mycket mer än den vanliga lönen och semestertillägget? Kort sagt, en ökning på lite mer än en hundralapp per uttagen semesterdag? Eller har ni ett annat system? För det blir ju inte sådär vansinnigt stora summor av tillägget, utöver vanlig lön menar jag. Drygt 2000 kr och sedan engångsskatt på det, blir inte jättemycket över.

Hur mycket du får tillbaka på skatten vet vi andra inte något om, det är skönt om den ger ett rejält bidrag till grundplåt.

Men jag tycker nog att du överlag har en övertro på framtida inkomster. På samma sätt som du modigt räknar med övertid för att inte gå back varje månad. Det är ju ett sätt att utarma ekonomin rätt snabbt. Det innebär ju att du rätt ofta riskerar att vara inne och tulla på buffertsparandet, ett icke-effektivt sätt att spara. Din livsföring är egentligen för dyr för dig, är nog den bistra sanningen.
 
Då skulle jag säga att du är välkommen in i tråden om ekonomiskt oberoende (som givetvis handlar om mer än fullständigt oberoende, utan också om alla sorters sparande) men att du för att kunna börja investera måste frigöra mer utrymme i din ekonomi. Man kan inte investera i aktiemarknaden (:spara effektivt) om man inte har en rejäl buffert först. När bufferten är så stor att den täcker oförutsedda kostnader kan du börja titta på intressanta sätt att spara mer effektivt, med pengar du har råd att förlora.
Fast jag är inte där än, i sommar är jag det men inte just nu.
 
Det låter inte på dina svar som du vill förändra något.
Att det är bostadsbrist hindrar inte att du letar/ställer dig i kö för ett mindre boende.
Hästen blir förhoppningsvis frisk, då kan du skaffa en medryttare.
Om du har så tungt släp antar jag att du har en stor bil, sälj den och köp en liten som är billigare i drift.
Nej, jag har skrivit flera gånger att jag inte vill förändra något utan snarare hur man sparar mer effektivt, om det kanske finns något sparande som är bättre än fonder och sparkonton, som jag missat. Har fått några svar på det, som jag ska kolla närmare på. :)
Får inte leta nytt boendet, förrän tidigast om 8 månader, jag fick lägenheten på ett villkor och det är att jag bor minst ett år innan ev flytt för att det inte ska slita så mycket på lägenheten och jag är nöjd med mitt boende, finns inga billigare boenden som är lediga häromkring. Har cykelavstånd till jobbet, skulle jag flytta får jag inte det.
Är en Subary Legacy -05 stor? Det är inte vad jag klassar som stor, med stor tänker jag sådana där stora stads suv/jeepar som bara dricker bränsle. Släpets tjänstevikt är inte tungt även om totalvikten är högre, kan inte dra lättare släp med häst i för då får jag inte lasta hästen och ryker på överlass.
 
Nej, jag har skrivit flera gånger att jag inte vill förändra något utan snarare hur man sparar mer effektivt, om det kanske finns något sparande som är bättre än fonder och sparkonton, som jag missat. Har fått några svar på det, som jag ska kolla närmare på.

Det tråkiga svaret är nog att det inte går att spara effektivare om du med det vill att pengarna ska föröka sig själv. Det går att spara effektivare, d v s få sparandet (bufferten/tryggheten) att öka snabbare, men det är inga råd du verkar vilja nyttja.

Att få några enkronor per månad i ränta, ökar ju inte sparkapitalet på ett sätt som du har nytta av.
 
Jaså du har annonserat och vet det? Jamen va bra.
Nä, men för att få vistas i stallet och ta hand om hästarna måste man vara medlem i klubben och de som är medlemmar är inga jag vill ska ta hand om min häst just nu. Jag litar helt enkelt inte på dom och skulle en av dom ta hand om hästen måste jag ändå vara i stallet och då brister hela konceptet, jag vill inte att ett barn ska vara själv med min häst utan vuxen i närheten. Hästar är inga gosedjur, även den snällaste hästen kan göra något dumt som skadar.
Just nu är jag inte i behov av någon hjälp då hästen är skadad och behöver vård, vård som jag INTE vill lägga över ansvaret till någon annan. Jag vill inte riskera att det inte blir gjort, jag gör det själv så jag vet att det blir gjort, sen får ni tycka vad ni vill om det. Jag gör ändå som jag vill i slutänden. :)
 
Jag vill inte vara regnet på paraden, men semesterlönen är väl inte så mycket mer än den vanliga lönen och semestertillägget? Kort sagt, en ökning på lite mer än en hundralapp per uttagen semesterdag? Eller har ni ett annat system? För det blir ju inte sådär vansinnigt stora summor av tillägget, utöver vanlig lön menar jag. Drygt 2000 kr och sedan engångsskatt på det, blir inte jättemycket över.

Hur mycket du får tillbaka på skatten vet vi andra inte något om, det är skönt om den ger ett rejält bidrag till grundplåt.

Men jag tycker nog att du överlag har en övertro på framtida inkomster. På samma sätt som du modigt räknar med övertid för att inte gå back varje månad. Det är ju ett sätt att utarma ekonomin rätt snabbt. Det innebär ju att du rätt ofta riskerar att vara inne och tulla på buffertsparandet, ett icke-effektivt sätt att spara. Din livsföring är egentligen för dyr för dig, är nog den bistra sanningen.
Vad har ni för kass semester? Förra året fick jag 30 papp ut efter skatt.

Du får väl tro att jag har "övertro" men jag har det inte, du kan vara lugn jag har stenkoll på min ekonomi, hur skulle jag annars överlevt hittills och löst de tuffaste perioderna? Övertro är det sista jag har. :)
 
modigt räknar med övertid för att inte gå back varje månad. .

Väldigt modigt.

Tänkte faktiskt på den här tråden när jag sökte en tjänst häromdagen där de efterfrågade löneanspråk.
Jag uppgav vad jag ville ha i grundlön baserat just på vad jag behöver för att täcka alla utgifter per månad, samt ha "en slant" över.
Ob, övertid och jourtillägg tillkommer sen enligt avtal, men att kallt räkna med ob/övertid för att få ekonomin att gå ihop skulle jag aldrig våga göra :nailbiting:
 
Vad har ni för kass semester? Förra året fick jag 30 papp ut efter skatt.

Du får väl tro att jag har "övertro" men jag har det inte, du kan vara lugn jag har stenkoll på min ekonomi, hur skulle jag annars överlevt hittills och löst de tuffaste perioderna? Övertro är det sista jag har. :)

Men om du har stenkoll på din ekonomi så är ju tråden väldigt märklig :confused:
 
Vad har ni för kass semester? Förra året fick jag 30 papp ut efter skatt.

Du får väl tro att jag har "övertro" men jag har det inte, du kan vara lugn jag har stenkoll på min ekonomi, hur skulle jag annars överlevt hittills och löst de tuffaste perioderna? Övertro är det sista jag har. :)

OK, då måste jag fråga vad ni har för avtal, det är väl Transport? Jag har ingen semester ö h t, så vi kan lämna "oss" utanför diskussionen, jag tittar bara på de olika avtalen.

Vad har du för semesteravtal? Det känns inte alls som du har stenkoll efter de här 24 sidorna, det är väldigt svävande alla svar. För att hitta ett svar på frågan "Hur spara effektivt?" måste ju alla stenar vändas.

Jag tolkar frågan "Hur spara effektivt?" som "Hur får jag snabbt ett tryggt och bra sparande/buffert?" efter att ha läst vilken situation du är i (upplever många oförutsedda utgifter som lämnar dig utan marginaler i ekonomin bl a).

Du trivs i stallet och vill inte flytta (tidigare i tråden), nu litar du inte på en enda av stallkamraterna att de kan ta hand om din häst. Du har ett väldigt underligt hyresavtal (där det ser ut som du inte får flytta inom ett år) som ingen kunde räknat med förrän efter 470 inlägg.

Många av de som svarat är verkliga äss på ekonomi och har säkert jobbat upp ett bra kapital på banken. Det kanske ändå finns anledning att fundera utanför den boxen du själv byggt åt dig och som du vägrar rucka på - om du vill uppnå ditt mål med en bättre ekonomi.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Äldre Spinoff - från en gammal hästtråd. Där man har köpt häst utan ha någon buffert alls, om hästen blir sjuk eller bilen behöver repareras...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 998
Senast: Elektronen
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 980
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 610
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 210
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp