Bygga upp ekonomisk buffert

Vi är inte direkt på fallrepet, så ibland låter jag honom köpa prylar, och ibland säger jag ifrån. Skulle ekonomin bli sämre skulle jag såklart säga till tidigare. Jag är rätt konfident i att jag hanterar vår ekonomi på ett bra sätt, men jag ville ändå belysa det faktum att allt inte per automatik blir billigare för att man blir två. Ett annat exempel är att min sambo är mycket yngre än vad jag är, så ett tag hade vi dyrare försäkring på bilen för att den kördes av någon under 25 osv.

Jag tycker att du drog in ett dumt exempel.

Vad det handlar om för TS är att utifrån att leva ensam, kan man inte dela på de fasta kostnaderna med någon annan.

I ditt fall handlar det inte om nödvändigheter utan om val.

Så som jag uppfattar TS handlar det om fördyringar av nödvändigheter.

Sedan går det att se över vilka "nödvändigheter" man väljer.

Själv är jag snål på vissa saker för att kunna vara slösaktig i andra.
Jag har mobiltelefon med kontantkort. Den mobiltelefon jag köpt är ingen smartphone (i verkligheten har jag en smartphone eftersom jag ärvde mammas, men jag har stängt av internet-trafiken eftersom det låg och kostade pengar helt i onödan).

Jag har ingen TV.
Jag har en dator hemma, och ett trådlöst bredband där jag har valt begränsad mängd surf vilket håller nere kostnaden (egentligen är det mer prisvärt med ett ADSL-bredband via jacket men pga dåliga ledningar fungerade det dåligt så jag bytte).

Man kan överväga hur dyrt internetabonnemang man behöver, och överväga om man behöver ha abonnemang för flera apparater, man kanske inte behöver både telefon och surfplatta och dator.
Man kanske köper netflix eller någon annan filmkanal (kan vara kul), men det kanske går att ta bort utan att man för den skull faktiskt "lider" eller saknar det.

Vissa kostnader går inte att ta bort. Man måste ha en bostad, man måste äta. Man bör verkligen ha en hemförsäkring...
 
Jag tycker att du drog in ett dumt exempel.

Vad det handlar om för TS är att utifrån att leva ensam, kan man inte dela på de fasta kostnaderna med någon annan.

I ditt fall handlar det inte om nödvändigheter utan om val.

..
Jag tror att du läser in mycket i mitt inlägg som inte står där från början. När man börjar diskutera saker som blir billigare med en partner, så antar jag att vi slutat diskutera TS ekonomi specifikt och snarare diskuterar ekonomi i allmänhet? För det är väl ingen som påstår att TS ska skaffa en partner för att få billigare månadskostnad?
Mina svar om att allt inte automatiskt blir billigare med en partner har alltså inget med TS ekonomi att göra.
Allt i TS ekonomi handlar för övrigt heller inte om nödvändigheter utan i allra högsta grad om val, bland annat häst, bil och transport.
 
Fast istället för att öka på pensions-och fond-sparande så kanske du skulle sätta den extra 1000-lappen på ett buffertkonto (sparkonto) i början. När du sedan har en vettig summa där (tror att ekonomerna brukar prata om ca 2 månadslöner) kan du ju öka summan till pensions-och fond-sparandet om du vill. Jag tänker att det kanske skulle vara bättre att ha pengar som du kan komma åt och som är för oförutsedda utgifter? Pensions- och fond-sparande är ju mer låst och borde kanske ses som långtidssparande.

Jag, personligen tycker nog att man borde ha flera varianter av sparande:
-kortsiktigt buffertsparande för oförutsedda utgifter (typ 1-2 månadslöner)
-ett sparande för resor/nöjen eller annat som inte är måsten men för att kunna leva lite
-långsiktigt privat sparande tex fonder eller sparkonto
-pensionssparande i någon form
Jag tror du missat lite, jag skrev att jag SKA öka sparandet NÄR min lön höjs EFTER sommaren, dvs inte nu. ;)
 
Nu när så många ekonomiskt kunniga läser denna tråd. Vad gör man med det pensionsparandet som ligger på det där låsta kontot som man inte längre betalar till då avdragsrätten Försvann? Vänta tills man får ta ut dom? Kan man inte placera om dom? Nu har dom ökat markant de senaste månaderna nästan en ökning på 10.000 så några fonder måste ju gå extremt bra? Sådan ökning har jag aldrig sett under dessa 20 år. Men det är ju ändå inte speciellt mkt om man ser det över tid.
Jag gick in på banken och flyttade över dom till ett nytt konto å passade på att ta ut lite av det i pengar då, nu är det ett tag sedan.
 
Det är bara att konstatera: det är dyrare att leva ensam.
Man måste ju själv stå för hyra, försäkringar, abonnemang och så vidare.
Dessutom är ofta mat billigare i storpack, vilket man förstås kan köpa som ensamstående också om man har en ordentlig frys, men annars blir det dyrare även där.

Minska utgifterna brukar vara ett OK sätt att öka bufferten...
och att se till att handla sådant man behöver, på rea även om man inte behöver det just nu.

Jag brukar exempelvis köpa deodorant, flera samtidigt, när de har extrapris på det märke jag använder. Detsamma med schampo: även om jag egentligen inte behöver köpa den dagen de har rabatt så gör jag det.
Jo tack, det ska gudarna veta.. Det är både skönt/tråkigt/lätt/tungt att leva själv i olika situationer.

Jag brukar handla storpack eller det som har billigast kilopris och helst svenskt så långt det går.
Idag när jag var å handlade såg jag att de hade extrapris på blodpuddingen och jag köpte en i helgen för fullpris, nu kunde man köpa två för fullpris.. nåväl fortfarande billig mat. Har kört lite på billig mat eller lite billigare, gjorde fläskpannkaka för ett helt kompani, åt säkert samma i en vecka. Nu ska det bli kålpudding istället och innan kålpuddingen blir det nog lite blodpudding. Nått jag skulle vilja göra själv, men som jag troligen inte kommer orka, är egna kroppkakor. Ska väl erkänna att jag inte är en fan av att laga mat, därav att det sällan blir lagade måltider. Jag har kommit på mig själv att det är mycket roligare att laga mat till någon (och äta själv såklart) speciellt när det smakar gott. När mamma är på besök brukar vi tillsammans laga god mat.

Målet är att försöka spara så mycket det bara går nu, måste tyvärr köpa en ny mobil, hade hoppats att min skulle klara sig ett tag till, i och för sig i nödfall kan jag använda min gamla sony ericsson walkman fliptelefon. Var inne på banken i måndags och fixade ny bankdosa då batteriet hade dött och tydligen kan man inte byta batteriet i den (så dumt). Så jag kommer in på banken även om jag väljer att använda min gamla telefon.

Snart fyller jag år också, funderade på att önska mig några presentkort, det är lite trevligare än att ge pengar direkt i handen. Fyller jämnt så ska bjuda hit de flesta av släkten, har dock inte riktigt bestämt mig vad jag ska bjuda på. Hade varit smidigt att köpa en smörgåstårta, men om man ska va snål borde det vara billigare att göra något själv. Samtidigt tror jag att de bara blir glada att komma hit och få umgås och äta någon tårta och lite fika.

Jag vet redan nu att jag kommer tillbaka på skatten då jag kommer upp i summan som man får dra av för resor till/från jobbet, samt att semestern kommer generera lite extra pengar. Tänker spara varenda krona av överflödet av dom. Sen går jag upp i lön efter sommaren och de kommer också generera lite extra cash. Så försöker hålla modet uppe. :)
 
En sak som jag funderar på är om du behöver bil även om du inte skulle ha kvar hästen? Jag kanske har missat det någonstans och ber i så fall om ursäkt för att jag missat det.

Jag hade egen häst i 12 år och innan dess var jag fodervärd på ett par stycken. Min häst köpte jag för egna pengar när jag var 17 och betalade alla räkningar. I början var det billigare för jag bodde på landet, kunde cykla/gå (även om det tog 1 timme dit och 1 timme hem) till stallet och jobbade i stallet för att få ner stallhyran. Jag jobbade alla lov och helger.

När jag flyttade till stan blev det mycket dyrare. För skojs skull räknade jag tidigare i veckan ut vad det kostade mig ungefär att ha häst varje månad, slog ut alla utgifter som försäkring, vaccinationer, skoning osv per månad och såg då att min häst slukade 4670 kr i månaden. Ungefär som din häst.

Men sen tillkom bilen, den hade jag bara för att kunna åka till och från stallet. När jag lånade ut hästen på foder skrotade jag bilen och därmed sparade jag in dom 2250 kr i månaden som bilen kostade med försäkring, skatt, bensin.

Totalt kostade mitt hästägande mig alltså mycket mer än bara hästens räkningar. Med bilen inräknad blev det runt 7000 kr och då räknade jag med att det behövdes ett par reparationer per år. I hästens utgifter räknade jag dock inte med veterinärkostnaderna eftersom jag inte kommer ihåg riktigt hur mycket det blev men vi hade väldigt otur så det blev en hel del pengar på veterinärvård och mediciner. Jag hade alltid en buffert på minst 10000-20000 kr för det.

Så slutsumman är att hästen inte bara kostar det som man tänker på som just hästkostnader, till det tillkommer ju bilresorna med bensin, försäkring, skatt osv. Och med jämna mellanrum nya ridkläder, täcken, sadel osv.

Jag kunde helt plötsligt börja spara lite och leva så mycket friare när jag var hästlös. Däremot var det många år jag faktiskt tyckte det var värt alla pengar så jag säger inte att du ska sälja hästen, det kan bara du avgöra. Men jag tänker att det kan vara viktigt att tänka på att det faktiskt är mer kostnader än just dom som du tänker på som omkostnader för hästen.

Jag bor i en etta som kostar 4100 kr och är 39 kvm, elen kostar runt 300 kr/månad. Jag är sjukskriven och får endast ut 9000 kronor/månad men jag går runt på det, det räcker för mig och min hund. Har sparande sen tidigare men behöver sällan ta därifrån om det inte är något särskilt. Äter bara mat hemma och unnar mig saker som kläder, lite heminredning osv då och då men slösar inte. Så jag klarar alla utgifter med hyra, el, försäkringar både för hem, mig och hunden, mat, hushållsartiklar, telefoni,hundkurser, bussresor på 9000 kr per månad i dom flesta fallen. Sen kommer dom där månaderna där det blir extra utgifter men det som är så skönt när jag kunnat spara är att jag inte längre går och oroar mig för det. Jag vet att allt löser sig även om det är surt att betala höga kostnader för veterinärvård eller vad det nu kan vara.
 
Fast det går inte att planera "näst månad kommer jag råka ut för en olycka med personbilen och det kommer kosta 7000kr", det funkar inte riktigt så. Det är inte repartitionerna som är problemet, hittills har jag löst den biten. Jag sparar redan 500kr i en fond och 500kr till pensionen, i sommar när jag går upp i lön ska jag öka det till 1000kr vardera är planen.
Sen kommer jag få tillbaka på skatten och tanken är att de pengarna ska bli buffert också.
Jag har räknat ut en budget vad alla mina utgifter kostar i månaden och har avrundat allt uppåt till närmsta hundratal, just för att ha lite marginal.
Jag skulle vilja spara ihop massa pengar för att bli av med csn lånet snabbt, blir jag av med det sparar jag 7000kr om året.

Buffertsparande är det första sparandet du bör göra dvs innan du sparar till pension och i fonden. Jag hade inte ökat sparandet i dessa två i sommar utan lagt 1000kr i ett buffertsparande tills dess att du har minst 30 000kr där (helst 50).

Hur mycket lägger du på mat, schampo osv per månad?
 
Buffertsparande är det första sparandet du bör göra dvs innan du sparar till pension och i fonden. Jag hade inte ökat sparandet i dessa två i sommar utan lagt 1000kr i ett buffertsparande tills dess att du har minst 30 000kr där (helst 50).

Hur mycket lägger du på mat, schampo osv per månad?
Jag kommer öka dom sparande oavsett för jag vill ha ett aktivt sparande, fondkontot agerar som buffert x2 dock inte lika smidigt att komma åt.

Schampo köper jag inte månadsvis, har inte köpt schampo på jättelänge, tror knappt jag handlar mat för ens 1000kr just nu.
 
Hur gjorde ni som haft det tufft att gå runt ekonomisk (dvs man lever på gränsen) att bygga upp en buffert?

Vad var det som gjorde att det var tufft att rodda ekonomin runt? Förändrade ni något?

Något jag själv märkt, sen jag blev singel, att det är mycket tuffare att rodda runt allt, speciellt när det kommer oförutsedda utgifter, t ex bilen pajjar, hästen blir sjuk osv. Jag känner själv att det är väldigt svårt att bygga upp en bra buffert när det hela tiden strular..

Själv tänkte jag försöka sälja lite saker jag inte längre har användning av och det jag får tillbaka på skatten ska få bli buffert, men funderar mest på vad man kan göra utöver det.
Till sommaren går jag även upp ca 500kr i lön och hade tänkt försöka öka mitt sparande och pensionen i samband med det. Sparar redan som det är idag, men vill utöka det ytterligare för att slippa hamna i den tuffa sitsen. Jobbar ständigt med att förbättra så gott det går, men det känns som jag fastnat i en ond cirkel just nu. Kommer den vända?

Jag sålde alla femtioelva extravojlockar, träns, grimmor, benlindor osv... och sparade bara 2 uppsättningar typ.

Rensade också ur egna garderoben o sålde sånt som malen sytt in...
 
Senast ändrad:
Jag kommer öka dom sparande oavsett för jag vill ha ett aktivt sparande, fondkontot agerar som buffert x2 dock inte lika smidigt att komma åt.
Schampo köper jag inte månadsvis, har inte köpt schampo på jättelänge, tror knappt jag handlar mat för ens 1000kr just nu.
Problemet är när du blandar olika sorters sparande som fondsparandet (vilket jag antar är långtid?) och buffertsparande.

Jag rekommenderar fortfarande att du startar ett specifikt buffertsparande tills dess att detta nått minst 30 000kr. Därefter kan du lägga den tusenlappen på ditt övriga sparande. Detta är något som rekommenderas av alla med kunskap inom ekonomi och det finns en anledning till varför.

Vi sparar tex på följande vis:
Buffertsparande
Aktiesparande
Långtidssparande
Semestersparande
(Och barnsparande)

Med ett dedikerat buffertsparande behöver du inte få ont i magen om en oförutsedd utgift kommer. Du tar helt enkelt pengarna på buffertkontot och sparar sedan upp tills detta är fullt igen.

Buffertsparandet bör ligga lättåtkomligt på ett konto. Tex Sbab har konton med ränta och insättningsgaranti (det finns fler).

Hur sparar du till din pension?
 
Problemet är när du blandar olika sorters sparande som fondsparandet (vilket jag antar är långtid?) och buffertsparande.

Jag rekommenderar fortfarande att du startar ett specifikt buffertsparande tills dess att detta nått minst 30 000kr. Därefter kan du lägga den tusenlappen på ditt övriga sparande. Detta är något som rekommenderas av alla med kunskap inom ekonomi och det finns en anledning till varför.

Vi sparar tex på följande vis:
Buffertsparande
Aktiesparande
Långtidssparande
Semestersparande
(Och barnsparande)

Med ett dedikerat buffertsparande behöver du inte få ont i magen om en oförutsedd utgift kommer. Du tar helt enkelt pengarna på buffertkontot och sparar sedan upp tills detta är fullt igen.

Buffertsparandet bör ligga lättåtkomligt på ett konto. Tex Sbab har konton med ränta och insättningsgaranti (det finns fler).

Hur sparar du till din pension?
Jag ser inget problem att spara i olika. Enda gången jag får ont i magen är när IBSen sätter den sidan till. Jag kommer reda ut min ekonomi som det ser ut nu om inget väldigt oförutsett händer. Kommer få några tusen tillbaka på saktten, sen kommer en rätt fet-semesterlön, samt att jag går upp lite i lön. Så de kommer reda ut sig så småningom, gäller bara att hålla hoppet uppe.

Det enda jag ville var hur man sparar effektivt, vill ej avbryta de olika sparande jag har i dagsläget. Gör jag det kommer jag glömma bort att "starta" dom igen, så nej tack.
 
Om jag var du skulle jag:
1. Göra mig av med släpet
2. Skaffa medryttare (eftersom sälja/låna ut inte är alternativ) som kanske ger nån hundralapp i månaden plus lite mindre bränslekostnader
3. Pausa sparandet några månader och ta de pengarna till buffert

Det här tycker jag också är en bra plan för ett effektivt sparande. Och liksom andra tycker jag det är viktigt att ha en buffert innan det är tid att sprida sparandet till mer långsiktiga mål.
 
Om jag var du skulle jag:
1. Göra mig av med släpet
2. Skaffa medryttare (eftersom sälja/låna ut inte är alternativ) som kanske ger nån hundralapp i månaden plus lite mindre bränslekostnader
3. Pausa sparandet några månader och ta de pengarna till buffert
Lägger till en fjärde punkt: se över alla avtal, abonnemang och försäkringar, går det att hitta billigare?
 
Om jag var du skulle jag:
1. Göra mig av med släpet
2. Skaffa medryttare (eftersom sälja/låna ut inte är alternativ) som kanske ger nån hundralapp i månaden plus lite mindre bränslekostnader
3. Pausa sparandet några månader och ta de pengarna till buffert
1. Kan inte göra det i dagsläget pga måste ha transport till återbesök, ska sälja senare.
2. Kan ej ha medryttare, hästen kan inte ridas just nu.
3. Vill ej pausa sparandet, för jag känner mig själv och då kommer jag inte starta det igen och det vill jag inte.
 
Det här tycker jag också är en bra plan för ett effektivt sparande. Och liksom andra tycker jag det är viktigt att ha en buffert innan det är tid att sprida sparandet till mer långsiktiga mål.
Så gör jag själv just nu. Jag pausar mitt sparande för att skapa en buffert som tål ex både rep av bil och veterinärkostnad samma månad.
 
1. Kan inte göra det i dagsläget pga måste ha transport till återbesök, ska sälja senare.
2. Kan ej ha medryttare, hästen kan inte ridas just nu.
3. Vill ej pausa sparandet, för jag känner mig själv och då kommer jag inte starta det igen och det vill jag inte.
Alltså... Vi är många som kommit med olika tips på vad du kan göra men inget fungerar. Att spara pengar är är inte lätt alla gånger men du verkar ju faktiskt inte vilja ändra på nåt och då får du acceptera att din buffert inte kommer öka.
 
Jag ser inget problem att spara i olika. Enda gången jag får ont i magen är när IBSen sätter den sidan till. Jag kommer reda ut min ekonomi som det ser ut nu om inget väldigt oförutsett händer. Kommer få några tusen tillbaka på saktten, sen kommer en rätt fet-semesterlön, samt att jag går upp lite i lön. Så de kommer reda ut sig så småningom, gäller bara att hålla hoppet uppe.

Det enda jag ville var hur man sparar effektivt, vill ej avbryta de olika sparande jag har i dagsläget. Gör jag det kommer jag glömma bort att "starta" dom igen, så nej tack.
Jag säger inte att du inte ska spara i de former du redan har. Jag säger att du inte bör höja där innan du har ett fullt buffertsparande.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Äldre Spinoff - från en gammal hästtråd. Där man har köpt häst utan ha någon buffert alls, om hästen blir sjuk eller bilen behöver repareras...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 998
Senast: Elektronen
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 980
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 610
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 210
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp