Bygga vindskydd

Tinkerkorsning

Trådstartare
Hej! Här börjar planeras för att bygga ett vindskydd för att kunna ha hästar på lösdrift hemma. Nu står mina hästar hos andra på lösdrift. Där är det direkt på marken, undrar om det är en fördel med gjuten platta? Vad säger er erfarenhet? Vi kommer att bygga utmed en vägg, så det blir tak, två kortsidor och så tänkte jag en vägg längs långsidan med två öppningar vid vardera kortsida. Är det en bra ide? Eller bättre med en stor ingång vid en av kortsidorna? Har tänkt på nuvarande lösdrift att de hade varit bra med två in/utgångar så ingen häst blir instängd av någon ranghög häst, men det är bara mina två hästar som ska bo hos mig och de kommer bra överens. Tänker att det kanske blir för "öppet"/ dragit för det är ju oftast just vid blåst som de vill gå in där. Samtidigt är det väl bra om det är öppet vid båda kortändarna, varma sommardagar då de också gärna söker skydd där.
Hästarna ska bo ute, har stall så tar in dom vid riktig dåligt väder.
Goda råd mottages tacksamt!
 
Beroende på hur läget är och hur avrinningen funkar så kan det ju bli torrare med gjuten platta. Men så länge det inte rinner vatten in i ligghallen så funkar det bra med grus i botten tycker jag. Det är alltid en fördel om man kan ha fler ingångar, för som du säger, hästar som tränger varandra. Jag hade dock inte valt att lägga ingångarna så det kan blåsa rakt igenom utan satt båda på långsidan. Så här till exempel:
ligghallen.jpg
 
Ja men det är så jag menar! Jag var dålig på att förklara. Vad fint!
Hoppas fler vill lägga in bilder på hur vindskydd kan byggas, och om det är fördelar med att gjuta underlaget eller om det håller sig torrt med en grusbädd? Tänkte ha torv och halm uppepå..
 
Efter att ha testat båda föredrar jag absolut att ha gjuten platta. Mycket enklare att hålla rent och torrare.
Två ingångar är bäst då kommer alltid den ranglåga undan utan att bli trängd.
 
Vi har vårt direkt på marken. Till saken hör att vi bor uppepå en liten grusås med naturlig dränering så det blir aldrig lerigt här. Stampat jordgolv har funkat bra för oss, med halm som strö.
 
Tack, ok, ja jag förstår att det befintliga underlaget är rätt avgörande... Vi får gräva och kolla hur det ser ut hos oss, det lutar åt att vi gjuter en platta.
Finns det några lagliga bestämmelse över hur vindskydd ska byggas, mått efter antal hästar etc, var kan jag hitta det?
 
Så här ser två av våra tre ut:
Ligghall_2-framsida.jpg


Sedan har vi en större som ser ut så här:
ligghall-boxar.jpg


De två små är ca 24kvm vardera och den större är dryga 55kvm. Den större gör jag om till två stora fölboxar på vår-kanten. Ingen har gjuten botten. Vi har grus/sand i botten, torv ovanpå och sedan halm överst.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 141
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: cirkus
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp