Bygglov för ligghall?

psychogrrl

Trådstartare
Arrenderar/hyr mark av en bonde. Under sommaren kommer vi att bygga en eller två ligghall/ar i vinterhagen. Typen på ligghall kommer vara tre väggar och tak i plåt (trä-skelett) och dränerad markyta (med strö ovanpå).

Vi ska bygga för 4-5 små hästar, vilket alltså blir 32 kvm (tex två hallar på 3,6 x 4,6 m) och lägsta punkt i taket 2,35 m.

Jag gissar att bonden har jordbruksfastighet (han har mycket mark och har tex EU-stöd för den vall han har). Det måste jag dock fråga honom om.

När jag tittar runt lite hittar jag tex:
http://www.laholm.se/l_templates/L_PageFull.aspx?id=811

Nu bor vi inte i Laholm, men jag gissar det är liknande regler här. Vad jag förstår behöver vi alltså INTE söka bygglov för ekonomibyggnad under 50 kvm?

Vi kommer såklart söka förprövning hos länsstyrelsen dock, då det redan finns ett stall (som inte kommer användas annat än till sjukboxar) på 7 boxar.
 
Sv: Bygglov för ligghall?

Lagmässigt behöver man normalt inte bygglov för ekonomibyggnader för eget bruk (hyr man ut platser så är det ju inte för eget bruk längre) på jordbruksfastighet, vissa kommuner kan ha fattat särskilda bestämmelser men då är det snarare fråga om en stadga än en lag.

Ibland kan också en del kommuner få för sig att det ska vara bygglov bara för att det är just hästar, dock är ju de facto hästar livsmedelsproducerande (köttdjur) så detta kan ju då stötas och blötas i domstol om man så önskar.
 
Sv: Bygglov för ligghall?

Vad brukar bygglov kosta?

Och var ska man ringa för att få svar vad de tycker här?
Kommunen? Länsstyrelsen?
 
Sv: Bygglov för ligghall?

Google är min bästa vän ;) och jag har nu mailat byggnadsnämnden, för att kunna få ett skriftligt svar på vad som gäller i detta fall.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 198
Senast: Freazer
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 005
Senast: Magnum
·
Ekonomi & Juridik Jag planerar att flytta mina två hästar till min sambos släktgård (som inte ägs eller drivs av oss ännu, men som vi planerar att ta över...
Svar
9
· Visningar
2 895
Senast: WaterLily
·
Ekonomi & Juridik I dag blev jag väldigt förvånad minst sagt. En god vän ska bygga en ligghall på en jordbruksfastighet. Det ska ej fodras i hallen, och...
Svar
12
· Visningar
3 829
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp