Bygga hus och stall som ensamstående

Att bygga nytt är en kostsam och långdragen historia, och när er relation är så ansträngd så tycker jag att det är en dålig idé att ens tänka tanken att bygga i närheten av där sambon själv skulle bo kvar. Har du dessutom noll stöd från närstående vad gäller ett eventuellt husbygge så riskerar det att bli övermäktigt även om du skulle få bygglov.

Som jag ser det så finns två alternativ - ni säljer gården och delar på pengarna, så att ni båda har råd med varsitt eget boende, eller så köper du ut sambon så att gården blir din (för vad ska han med en hästgård till när han ändå har noll intresse?). Du skulle också kunna fundera på om det går att sälja eller hyra in hästarna någonstans så att du inte blir lika låst i att det måste finnas plats för dem där du ska bo i fortsättningen.
 
Det går inte att stycka av hus/stall/mark och sälja det andra istället?
Om det är mark som är intressant för någon annan att bruka eller bygga på?

Vi köptelite mark och det var ett års handläggningstid, dvs det går inte igenom och blir klart på ett nafs.
Det borde gå att ringa lantmäteriet för lite information? Endel finns nog även på deras hemsida att läsa sej till.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 045
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 453
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 450
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 246
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp