Bygglov för ligghall?

WaterLily

Trådstartare
Jag planerar att flytta mina två hästar till min sambos släktgård (som inte ägs eller drivs av oss ännu, men som vi planerar att ta över om några år). Där finns mycket mark, men inga byggnader som gör sig som stall. Jag skulle därför behöva bygga en ligghall eller eventuellt två uteboxar (eller en kombination av de båda). Kommer jag att behöva bygglov för detta? :)
 
Sv: Bygglov för ligghall?

Beror lite på var fastigheten ligger och om den är klassad som lantbruks/jordbruksfastighet.
Men om det är en "riktig" lantgård så får man bygga till det som behövs för driften, vilket kan vara stall utan bygglov. Det du ska tänka på är hur du utformar stall och lösdrift d v s om det kommer att gå att ha mer än fyra hästar där. För från och med hästplats nummer fem (man behöver alltså inte ha fem hästar utan det räcker med möjligheten att ha fem eller fler) så behövs förprövning av Länsstyrelsen innan man börjar bygga.
 
Sv: Bygglov för ligghall?

Hur många platser räknas en ligghall som då?
på 60kvm kanske jag bara har 3 hästar eller 8 shettisar?...
 
Sv: Bygglov för ligghall?

1. Om man bara bygger en ligghall och inget stall så får man bygga för upp till 10 hästar per hall utan förprövning.
2. Man utgår från den som bygger d v s har personen tre stora hästar eller åtta små.
 
Sv: Bygglov för ligghall?

Kontakta länstyrelsen och hör om förprövning behövs. Förprövningen är gratis.
 
Sv: Bygglov för ligghall?

Beror lite på var fastigheten ligger och om den är klassad som lantbruks/jordbruksfastighet.
Men om det är en "riktig" lantgård så får man bygga till det som behövs för driften, vilket kan vara stall utan bygglov. Det du ska tänka på är hur du utformar stall och lösdrift d v s om det kommer att gå att ha mer än fyra hästar där. För från och med hästplats nummer fem (man behöver alltså inte ha fem hästar utan det räcker med möjligheten att ha fem eller fler) så behövs förprövning av Länsstyrelsen innan man börjar bygga.

Gården är på 35 hektar och ligger i Stockholms län. Det har tidigare bedrivits lantbruk med mjölkkor, men det lades ner för cirka två år sedan. Det är en jordbruksfastighet/lantbruk, ja.

Jag planerar bara att ha mina två hästar, och kommer inte att bygga stall eller lösdrift för flera hästar än så.
 
Sv: Bygglov för ligghall?

Bygglov kan behövas om hästarna inte utgör den huvudsakliga driften (t ex. om det skulle vara en mjölkgård i drift och hästarna var hobby sas). Det är därför säkrast att du kollar upp det med kommunen för det är lite olika mellan kommuner hur de gör bedömningen. Förprövning är något annat som inte har med bygglov att göra. På din beskrivning ser jag dock inte din byggnation som förprövningspliktig.
 
Sv: Bygglov för ligghall?

Bygglov kan behövas om hästarna inte utgör den huvudsakliga driften (t ex. om det skulle vara en mjölkgård i drift och hästarna var hobby sas). Det är därför säkrast att du kollar upp det med kommunen för det är lite olika mellan kommuner hur de gör bedömningen. Förprövning är något annat som inte har med bygglov att göra. På din beskrivning ser jag dock inte din byggnation som förprövningspliktig.

Det finns inga andra djur på gården (jo, två katter och ett gäng höns), och ingen egentlig verksamhet längre.

Jag ska ringa kommunen och se vad de säger. Är det byggnadsnämnden jag ska ringa?
 
Sv: Bygglov för ligghall?

Det finns inga andra djur på gården (jo, två katter och ett gäng höns), och ingen egentlig verksamhet längre.

Jag ska ringa kommunen och se vad de säger. Är det byggnadsnämnden jag ska ringa?
Ja precis. Ring bygglovsenheten och be om att få tala med en bygglovshandläggare. De kan ge dig svar på hur de tänker där du bor. Oftast behövs inget bygglov, men det är bäst att vara säker innan man bygger (blir så tråkigt om man måste hålla på med straffavgifter efteråt)
 
Sv: Bygglov för ligghall?

Ja precis. Ring bygglovsenheten och be om att få tala med en bygglovshandläggare. De kan ge dig svar på hur de tänker där du bor. Oftast behövs inget bygglov, men det är bäst att vara säker innan man bygger (blir så tråkigt om man måste hålla på med straffavgifter efteråt)

Jag håller ändå på och har kontakt med en bygglovshandläggare i ett annat ärende, så jag kan passa på och fråga om det också. De kommer att tro att jag ska bygga överallt, haha! :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 952
Senast: __sofia__
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 288
Senast: Freazer
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
965
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp