Bygglov för uteboxar?

Atlas

Trådstartare
Kan man på något sätt slippa undan det? Typ ha dom på bjälkar för flytt eller något? Eller andra förslag?
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Har du kollat med din kommun så att du verkligen behöver bygglov för byggnaden du tänkt dig?

Är väl enklast att fråga dem om vad du får bygga utan bygglov annars.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Det beror på vad du menar med bygglov. För på de allra flesta lantbruksfastigheter behöver man inte bygglov för att bygga stall.
Har en fastighet där det behövs bygglov är nog enda chansen att man håller måttet för en friggebod på boxen.

Men om du menar det tillstånd med behöver från Länsstyrelsen, förprövningen då är det antalet djurenheter på stället som avgör om det behövs eller inte. Har man inga andra lantbruksdjur på gården så är det när man har möjlighet att i stall ha fem hästar eller fler som det behövs. Då spelar det ingen roll om det är flyttbart, enskilda boxar eller ligghall det är helt och hållet antalet hästar som räknas.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Antalet hästar man har eller antalet hästar man får lov att hålla i byggnaden?
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Kan man på något sätt slippa undan det? Typ ha dom på bjälkar för flytt eller något? Eller andra förslag?

Vi har redan 8 hästar här, men nu behöver vi i allafall några månader fler boxar och då får det bli uteboxar...Så om man gör en och en max 15 kvadrat så kan man slippa undan bygglov?
Vi har jordbruk, men när vi byggde på stalldelen fick vi då söka bygglov..?

Jag vet att vi efter 9 hästar måste meddela o antagligen betala avgift men det tänkte jag ta när vi löst boxfrågan...
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Antalet hästar man har eller antalet hästar man får lov att hålla i byggnaden?

Antalet hästar det är möjligt att ha på stället. Så om man har ett stall med fyra boxar behöver det inte förprövas men bygger man en lösdrift för dessa fyra hästarna också, måste man förpröva. För då finns möjligheten att ha åtta hästar även om bara har fyra i verkligheten.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Du behöver förpröva det hos Länsstyrelsen innan du börja bygga oavsett om det är uteboxar eller lösdrift när du redan har åtta boxar. En förprövning kostar inget men om dun inte gör det och blir upptäckt så kostar det multum.
Reglerna för friggebodar är sådana att du bara får bygga en åt gången så om det verkligen behövs bygglov kan du bara bygga en utan men med förprövning.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

*KL*

Från vilket år började reglerna gälla angående att man måste söka förprövningstillstånd för att bygga om ett befintligt djurstall till häststall på en jordbruksfastighet?
Förr i tiden behövde man ju inte det om det var en jordbruksfastighet o det dessutom var i en redan befintlig byggnad/stall på den gården..........
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

ok- jag har en STOR box där det får gå flera hästar i... Jag ska ha den som fölbox. Då räknas det fortfarande att jag kan ha maxantalet va? (4unghästar)
Kommer nog bygga en ligghall me iofs så det kanske är lika bra.... Om man nu inte har förprövat- kan man få det godkänt i efterhand om man håller sig till alla regler?
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Vi får bygga max 25 kvadrat utan bygglov eftersom vi bor utanför detaljplanerat område. Men jag antar att det inte är samma regler i alla kommuner. Ta reda på vad som gäller där du bor för det kan vara väldigt olika mella kommunerna.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Tror det är 1st "friggebod" á 15kvm per tomt. Så det går inte göra flera.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Tror det är 1st "friggebod" á 15kvm per tomt. Så det går inte göra flera.

Suck, att allt ska vara så krångligt:(
Jag ringde kommunen men han var på tjänsteärende till kl.13...
Ska man kolla med kommunen först och sedan länsstyrelsen el tvärtom?
Är det länsstyrelsen jag ska ansöka om att ha fler hästar än nio också?

Vi tog bort ponnyboxarna o tänkte göra utebox ist men nu kanske man ska sätta tillbaka inredn...dom var egentligen godkända för små hästar.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Från vilket år började reglerna gälla angående att man måste söka förprövningstillstånd för att bygga om ett befintligt djurstall till häststall på en jordbruksfastighet?

Det kan du nog ta reda på genom jordbruksverket.
2006 gällde de bestämmelserna åtminstone, det var då vi sökte.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

*KL*

Från vilket år började reglerna gälla angående att man måste söka förprövningstillstånd för att bygga om ett befintligt djurstall till häststall på en jordbruksfastighet?
Förr i tiden behövde man ju inte det om det var en jordbruksfastighet o det dessutom var i en redan befintlig byggnad/stall på den gården..........

Det gällde i lite annan form 1986 för då byggdes vårt stall om för första gången. Tror det var 1995 som det kom i den formen som det är idag. Från o med 2008 blev den gratis.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

ok- jag har en STOR box där det får gå flera hästar i... Jag ska ha den som fölbox. Då räknas det fortfarande att jag kan ha maxantalet va? (4unghästar)
Kommer nog bygga en ligghall me iofs så det kanske är lika bra.... Om man nu inte har förprövat- kan man få det godkänt i efterhand om man håller sig till alla regler?
När det gäller förprövning har åldern på hästarna ingen betydelse utan antalet. När det gäller storleken på boxen och hur många som kan vara där spelar åldern in. Så kan du ha fler än fyra hästar ska det förprövas.

Om man följer alla regler och bygger först och förprövar sedan ska få straff i form av avgifter som är väldigt höga. Så det är klart bäst att förpröva först och bygga sedan. Det ju så att när ett förprövat stall är byggt så ska det också inspekteras av Länstyrelsen. Numera får man lov att använda det innan inspektionen om man har förprövat innan. Det är också i allafal här att om man har en godkänd förprövning kan man göra ändringar under tiden fram till besiktningen och få dem godkända i efter hand.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Kanske dags att lämna in papprena då... Hur räknar man ut ventliationen i en utebox?
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Vet inte men jag har aldrig behövt göra så ingående ritningar så jag har behövt skicka med uträkningar och liknade. Ring din Länsstyrelse och fråga hur noga du behöver vara. Min är mycket generös och hjälper gärna till med goda råda.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Kommunen sa att jag måste söka bygglov...
Länsstyrelsen sa förprövning för 3000kr + ca 500kr/tim då dom måste komma ut o kolla före o efter...Antar att det sedan kostar när det blir ett beslut också,hmm.
Är det så här svårt att ha häst idag?? Inte undra på att man ger upp:cry:
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

När frågade du Länsstyrelsen om detta?
Förprövningen är gratis sedan 20080101 men tidigare kostade en förenklad för häststall det du har skrivit.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och...
Svar
10
· Visningar
414
Senast: Catsu
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
861
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 197
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp