Bygglov fasadändring

BernT

Trådstartare
Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och det behövs sa de. Kommer söka det såklart innan, men vi har grannar som har både inglasad altan och balkong och inte sökt bygglov. Är inte det en mer omfattande fasadändring än ett litet räcke? Jag har pratat med grannarna därav vet jag att de inte sökt bygglov.

Har grannar nånting att säga till om när man söker bygglov för fasadändring? Det borde väl skickas ut till närmsta grannar eller hur funkar det? Kommer rita flera olika förslag, måste inte vara glas men annat än trästaket iaf för trästaket är både fult och underhållskrävande.
 
Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och det behövs sa de. Kommer söka det såklart innan, men vi har grannar som har både inglasad altan och balkong och inte sökt bygglov. Är inte det en mer omfattande fasadändring än ett litet räcke? Jag har pratat med grannarna därav vet jag att de inte sökt bygglov.

Har grannar nånting att säga till om när man söker bygglov för fasadändring? Det borde väl skickas ut till närmsta grannar eller hur funkar det? Kommer rita flera olika förslag, måste inte vara glas men annat än trästaket iaf för trästaket är både fult och underhållskrävande.
Det är oftast ingen som åker runt och kollar att bygglov finns och att grannar tillfrågats. Saknas bygglov krävs i princip att någon klagar för att det ska hända något. Och om ingen klagat så är byggnationen godkänd efter ett par år.

MEN bryter du mot regler som gäller t.ex. brandskydd (så byggnaderna t.ex. kommer för nära varandra) eller strandskydd finns inga preskriptionstider. Inte heller för ett för högt, trafikfarligt staket. Och händer något kan det bli problem med försäkringsbolag om allt inte gått korrekt till.
 
Det är oftast ingen som åker runt och kollar att bygglov finns och att grannar tillfrågats. Saknas bygglov krävs i princip att någon klagar för att det ska hända något. Och om ingen klagat så är byggnationen godkänd efter ett par år.

MEN bryter du mot regler som gäller t.ex. brandskydd (så byggnaderna t.ex. kommer för nära varandra) eller strandskydd finns inga preskriptionstider. Inte heller för ett för högt, trafikfarligt staket. Och händer något kan det bli problem med försäkringsbolag om allt inte gått korrekt till.
Men måste jag fråga grannarna om jag får byta staket på min egen balkong? Räcker det inte att jag skickar in en bygglovsansökan? Så att bygglovshandläggaren avgör istället för att jag ska vara beroende av grannarnas välvilja?

Brandregler, strandskydd osv är inget som kommer bli problem här. Inte heller trafikfarligt staket.
 
Men måste jag fråga grannarna om jag får byta staket på min egen balkong? Räcker det inte att jag skickar in en bygglovsansökan? Så att bygglovshandläggaren avgör istället för att jag ska vara beroende av grannarnas välvilja?

Brandregler, strandskydd osv är inget som kommer bli problem här. Inte heller trafikfarligt staket.
Jag tänkt mer på att i bygglovsprocessen ska i vissa fall grannar höras, vilket inte heller blir gjort när folk struntar i bygglov
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/hora_grannar/
 
Jag tänkt mer på att i bygglovsprocessen ska i vissa fall grannar höras, vilket inte heller blir gjort när folk struntar i bygglov
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/hora_grannar/

Nu tror jag ingen granne bryr sig ett skit men säg att man frågar grannarna (sker det ens när det är en sån liten fasadändring?) och nån säger nej bara för att. Kan man som granne säga nej bara för man känner för det? Eller måste det motiveras? Säg att min granne ska bygga om, jag säger nej för att vara dum. Kan stadsbyggnadskontoret godkänna det ändå?
 
Även om du inte hör med grannarna själv så kommer väl bygglovshandläggaren skicka det för yttrande till grannarna?
Så antingen skaffar man själv skriftligt från grannarna och lämnar in ihop med bygglovsansökan, så går processen snabbare, eller så skickar bygglovshandläggaren ut på remiss efter att ansökan lämnats in och då behöver man invänta det innan ärendet kan handläggas vidare. Om jag inte missuppfattat något i processen. Vi ska själva söka bygglov för fasadändring snart, flytt av fönster.
 
Nu tror jag ingen granne bryr sig ett skit men säg att man frågar grannarna (sker det ens när det är en sån liten fasadändring?) och nån säger nej bara för att. Kan man som granne säga nej bara för man känner för det? Eller måste det motiveras? Säg att min granne ska bygga om, jag säger nej för att vara dum. Kan stadsbyggnadskontoret godkänna det ändå?
Ja de kan godkänna det ändå, det är bara ett yttrande från grannen, inte ett beslut :)
 
Ja de kan godkänna det ändå, det är bara ett yttrande från grannen, inte ett beslut :)
Ja jag tänkte väl att det lät märkligt att grannar ska få bestämma 😂 ska rita ett gäng förslag och skicka in så får vi se vad som godkänns och inte.
 
Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och det behövs sa de. Kommer söka det såklart innan, men vi har grannar som har både inglasad altan och balkong och inte sökt bygglov. Är inte det en mer omfattande fasadändring än ett litet räcke? Jag har pratat med grannarna därav vet jag att de inte sökt bygglov.
De har alltså brutit mot bygglovsplikten och kan få ett föreläggande från kommunen om det upptäcks inom tid (10 år från byggnation är standard om jag minns rätt). Det finns otroliga mängder svartbyggen i Sverige, men det är inte direkt något att uppmuntra tänker jag.
 
Grannarna kommer få myndighetspost där det står att det gjorts en ansökan om bygglov, tomten det rör sig om och att man kan lämna synpunkter/invändningar om man vill. Jag tror det sällan är någon som invänder, om man inte är i konflikt med någon. Handläggaren läser synpunkterna, men det är inte säkert att de väger in i beslutet om bygglov. Om en granne haft invändningar kommer den bli delgiven beslut om bygglov och kan överklaga och greja, men jag tror inte det är värt mödan om man inte har legitima invändningar.

Du behöver alltså inte själv fråga grannen om du ansöker om bygglov. :)
 
Jag fick brev från kommunen om att grannarna skulle riva sin altan. Jag hade inga som helst synpunkter på det.
När altanen var riven byggde dom en ny. Då kom det inget brev så jag gissar att dom missade bygglovet för den nya altanen :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har snart klarat av femte veckan på jobbet som jag blev omplacerad till vid nyår. Det börjar pratas om att jag ska få några...
Svar
7
· Visningar
1 174
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 091
Anläggning Nu närmar det sig, våren är på gång och snart är det fritt fram att börja snickra! Det finns en hel del liknande trådar men jag hittade...
Svar
9
· Visningar
1 482
Senast: tolksele
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 385
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp