Bukefalos 28 år!

Hambo

Trådstartare
Jag har möjlighet att få lite mark som ligger vid en sjö.
Det är ca 2 1/2 hektar.
Det har förut gått både får, kor & hästar där i olika omgångar.
Bygglov har sökts till ett hus men fick avslag, det måste tydligen vara 100 m från strandkanten.
Men eftersom djur får gå där och lagen numer säger att dom måste ha godkänd ligghall, så borde man väl få bygga det ?? Eller nåt lösdriftsliknande ??
Vad tror ni ??

Hej från en undrande Hambo
 
Sv: Bygglov

Tror att strandrätten tar över och att du inte får bygga om det inte kan ske på 100 m avstånd. Går inte det så är risken stor att marken inte kommer att godkännas som bete under vinter utan bara när tillväxt sker, som så vackert heter i lagtexten.

Finns även EU-bidrag som förbjuder djur att gå på marken mellan den första december till den första april. Så det kan bli svårt att kring gå bestämmelserna med bygglov bara för att det ska gå djur i hagen.
 
Sv: Bygglov

Tack masse !
Men jag ska nog kolla vidare !
Ev med ett "tillfälligt" vindskydd av ngt slag !
Hej Från Hambo
 
Sv: Bygglov

Jag har funderat lite, du kan ju kolla om det är möjligt att få sätta de här tälten som är godkända som vindskydd men ändå inte fasta utan flyttbara.
 
Sv: Bygglov

Hej
Att få bygglova inom 100meter från en sjö är inte så lätt eftersom det runt i princip alla sjöar o vattendrag råder sk strandskyddt, dvs förbud mot att uppföra byggnader. I vissa kommuner är t.o.m strandskyddet hela 300m.

Nu vet jag ju inte hur dina tänkta 2,5ha ser ut men är marken inte någonstans bredare en 100meter, så att du där kan uppföra ett permanent vindskydd. För annars verkar du ju fått tillgång till en väldigt smal markbit närmast sjön. Kanske finns det en möjlighet att kunna utöka marken något på bredden så du kommer utanför det generella strandskyddet
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 352
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 793
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 285
Senast: Ainon
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 977
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Merkostnadsersättning
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp