Byta bett - ingen lösning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Malino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 819
M

Malino

Jag har haft mitt halvblod sen slutet av november förra året. När han kom till mig var han väldigt stark och otroligt pigg. Jag gillade ändå att man kunde rida han på så lätta hjälper, dock inte gasen & bromsen. De fanns inte där riktigt ännu. Nu har vi övet lydnad en hel del och gallopfattningarna sitter samt gas och brom (för det mesta :smirk: ) MEN, i vissa fall när jag styr upp mot en hinderserie kan han bli otroligt stark och bara vilja springa iväg. Det här händer bara ibland och sällan när jag hopptränar ( alltså för tränare), jag rider på tredelat bett och när jag hoppar rider jag oftast på remontnosgrimma. Varför händer det här bara ibland? Vad gör jag för fel? Har funderat på att byta bett, men isf vilket och det kanske inte alls är lösning på problemet? Tycker det är jobbigt och vill ju inte att det ska kännas som om vi ska krasha i hinder 2 då och då.

Förlåt för ett ganska onödigt och luddigt inlägg . :angel:

Sv: Byta bett - ingen lösning?

Är det så att han slutar lyssna innan hinderserien? Då kan du t ex försöka jobba med serier där du lägger in volter och/eller stopp så att han inte vet i förväg vad som förväntas. Om han är mer uppmärksam drar han troligen inte iväg.

Finns förresten en massa roliga ridövningar & banor på webben!
Kul iaf med en pålle som bjuder!

Joo, tack för tipsen. Det är väl antagligen det som är skillnad när jag rider för tränare, då är det oftast avbrott eller volter mellan hindrena i uppvärmingen eller dylikt. Jaa, oftast är han jättetrevlig att hoppa nu för tiden. Det är bara de gångar han sticker ifrån mig, vill ju bara att han tar tag i hindret något språng innan :)

Jag har haft samma problem med min tant, fick gå från vanligt bett till ett pelham bara för att vara säker på att bromsen funkade. Har nu kunnat byta till ett tre delat smalt bett som passar damen. Har fått jobba mycket med lydnad, göra halt efter hinderna m.m och tillsammans med pelhamet har det gjort att hon lyssnar på mig.
Min tanke med att betsla upp var att ha det ett par månader så jag får igenom lydnaden för att sen kunna betsla ner igen.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: Lipperta
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 600
Senast: AW
·
Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 746
Utrustning Jag försöker variera bett/huvudlag åt min häst så mycket som möjligt. Rider på flera olika bettlösa, vanligt rakt med fasta ringar, rakt...
Svar
1
· Visningar
767
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband