Har sedan fyra år en BMW 118d -11 som vinterbil. Har själv satt på dragkrok, det var superenkelt. Bilen går billigt, har låg skatt och hyfsad körglädje. Nu vid 30k mil har den börjat krångla lite men den har varit otroligt driftsäker förut. Om jag skulle byta skulle jag fortfarande köpa en bil med rakställd fyrcylindrig dieselmotor och bakhjulsdrift och manuell växellåda. Minst grejer som kan krångla och när det ändå händer är det enklare att komma åt att laga det då jag gör alla reparationer själv.
 
Vi har sedan lite mer än en månad tillbaka en Skoda Enyaq IV 80 dvs en elbil. Det är ju en helt ny bil på marknaden och kostar därefter men vi gjorde en LCC-analys och då hamnade summan på strax under vad vi hade på den gamla bilen.

Vi laddade för första gången utanför hemmet igår. Lite läskigt först men gick hur bra som helst. ☺️

Det ska bli spännande att se hur bilmarknaden ser ut om 3år.
 
Ja jag gillar min ur lastsynpunkt,allt går in, ligger bra på vägen med släp, det är bara den trötta 150hk motorn jag har en del att anmärka på.
Jag upplevde aldrig våra som trötta. Hade största motorn på första och den mindre på andra. Men det är kanske skillnad på diesel och bensin 🤔
 
Vi har sedan lite mer än en månad tillbaka en Skoda Enyaq IV 80 dvs en elbil. Det är ju en helt ny bil på marknaden och kostar därefter men vi gjorde en LCC-analys och då hamnade summan på strax under vad vi hade på den gamla bilen.

Vi laddade för första gången utanför hemmet igår. Lite läskigt först men gick hur bra som helst. ☺️

Det ska bli spännande att se hur bilmarknaden ser ut om 3år.
Vad va läskigt med att ladda menar du?

Tänker också att det borde hända massor på el/hybridbilsfronten på 3år. Det har ju hänt rätt mkt de senaste 3 hittills.
 
Vad va läskigt med att ladda menar du?

Tänker också att det borde hända massor på el/hybridbilsfronten på 3år. Det har ju hänt rätt mkt de senaste 3 hittills.
Mest att det var första gången, hur gör man med betalningen, i detta fallet en app, kommer det funka osv?
Jag kan tänka mig att jag hade haft samma tankar om att tanka bensin om inte mina föräldrar visat hur man gjorde medan jag övningskörde ☺️
Hemma är det ju bara att stoppa i sladden.

I detta fallet var det en s.k. destinationsladdare på Gekås. Väldigt bekvämt att parkera, börja ladda, gå och handla och så var bilen färdigladdad när vi kom ut. 👍 17mil enkel resa med 4 vuxna i bilen och det landade på 80kr, blir ju billigare hemma men jag tyckte det var väldigt bra ändå.
 
Jag kör en äldre Saab 93, bensinbil. Har på grund av pandemin kört mycket korta sträckor sen mars -20, körde innan dess fem mil/dag måndag-fredag. Det är dyrt att bo på landet men min vardag skulle inte funka med kollektivtrafiken som är ett stort jävla skämt till glesbygden. Hoppas komma undan med två-tre resor till jobbet och resten hemifrån i ”det nya normala”. La ungefär 2000 i månaden på bensin innan pandemin.

Jämför dock med att jag körde en ännu äldre Saab 900 innan, årsmodell -87, så jämfört med den är ju den här riktigt billig. Har dock inte dragkrok så hästtransporten drar vi med föräldrarnas betydligt nyare Volvo.
 
Vi bytte bil i våras från en volvo v60 D4 -15 till en ny Kia Xceed plug-in hybrid. Vi leasar nu, och sänkte vår månadskostad för bilen från 7000 kr till 4800 kr! Sjukt....Inte ens fast vi köpte en helt ny husvagn (mindre) så kommer vi upp i den gamla månadskonstnaden.

Vi tankar bilen max en gång i månaden, ibland har vi ingenting i bensinräkning. All vår vardagskörning går på eldriften. Vi har inte riktigt kollat upp hur mycket mer det är på elräkningen än, men hittills har vi inte direkt märkt av det på elräkningen - men vi får väl se i vinter. Vi lär köpa en laddbox och installera hemma också för att kunna vara säkra på att det går att ladda i vinter (vi har eluppvärmt hus så risken är att det inte räcker till när alla element eldar på i vinter, vi har dock ett bra isolerat hus så vi brukar inte ha speciellt höga elräkningar på vintern).
 
Volvo v60 D4 automat från 2016
Skatt 1360kr/år
Det är en 8 växlad låda som går snålt 0,4 på landsväg. Törstig inne i stan 🙈
 
Jag kör en äldre Saab 93, bensinbil. Har på grund av pandemin kört mycket korta sträckor sen mars -20, körde innan dess fem mil/dag måndag-fredag. Det är dyrt att bo på landet men min vardag skulle inte funka med kollektivtrafiken som är ett stort jävla skämt till glesbygden. Hoppas komma undan med två-tre resor till jobbet och resten hemifrån i ”det nya normala”. La ungefär 2000 i månaden på bensin innan pandemin.

Jämför dock med att jag körde en ännu äldre Saab 900 innan, årsmodell -87, så jämfört med den är ju den här riktigt billig. Har dock inte dragkrok så hästtransporten drar vi med föräldrarnas betydligt nyare Volvo.
Saab 900 ändå :love:
 
Volvo v60 D4 automat från 2016
Skatt 1360kr/år
Det är en 8 växlad låda som går snålt 0,4 på landsväg. Törstig inne i stan 🙈
Dom är ju fantastiskt fina bilar och vi saknar våran lite - men den hade lite för mycket kräm för oss två blyfötter :angel: Hög bränsleförbrukning och många däckbyten var konsekvenserna! Nu tog vi en bil med myyyyycket mindre motor för att förhoppningsvis råda bot på det :rofl:

Men ändå, svårt att slå volvon, bästa dragbilen också! Kändes ju knappt att man hade tung husvagn efter, bara gasa! ;)
 
Dom är ju fantastiskt fina bilar och vi saknar våran lite - men den hade lite för mycket kräm för oss två blyfötter :angel: Hög bränsleförbrukning och många däckbyten var konsekvenserna! Nu tog vi en bil med myyyyycket mindre motor för att förhoppningsvis råda bot på det :rofl:

Men ändå, svårt att slå volvon, bästa dragbilen också! Kändes ju knappt att man hade tung husvagn efter, bara gasa! ;)

Ja jag gasar på lite med ibland, har ju en R-design :angel: så den rör på sig!
Fick även ett mail från försäkringsbolaget att den ligger på toplistan över säkra bilar :) känns stabil när jag pendlar så mycket
 
Har en Volvo V40 Cross Country T4 AWD. årsmodell 2018. 190hk, automat, bensin. 1196kr i skatt/år.
Trevlig att köra och drar även transporten bra.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 334
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 105
Senast: __sofia__
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp