byta flairsadel efter en månad eller pumpa?

konfunderad

Trådstartare
Har haft min häst i snart två månader. Hon är bred, har ganska rak rygg och kort sadelläge.

Åkte till en stor sadelutprovare utanför Sthlm och fick där prova bl.a. en del Crown-modeller men åkte till slut hem med en Jeremy Rudge MF flair. Glad och nöjd även om det blev DYRARE än jag tänkt mig. Damen verkade också nöjd. Jobbar mer avslappnat och ingen mer öm rygg (alla andra sadlar jag provat har gjort henne öm i ländryggen)

Nu, ca en månad senare, sitter jag hemma mitt i natten och tänker att sadeln kanske inte passar ändå. Jag tycker att den är för hög i framvalvet. Är sadeln för smal? Den var bra för en månad sen. Vet inte om det kan bero på hennes gräsmage. Jag har även skådat avtrycket på schabraket och undrar om det verkligen ska se ut som det gör. Avtrycket är tydligare fram och längst bak och otydligare i mitten av bossorna. Vad beror det på?

Är detta något man kanske kan reglera med lufttrycket? Den är relativt hårt stoppad nu.

Kan fixa bilder imorgon, var bara tvungen att skriva av mig lite så kanske jag kan sova sen.

Sv: byta flairsadel efter en månad eller pumpa?

Ring utprovaren och åk tillbaka dit sen. Hästar kan ändra sig ganska mycket på kort tid.

Hästen kan ändra sig så fort när det kommer rätt förutsättningar.

Enl. din beskrivning så är sadeln i dagsläget opassande, den är för smal. Trycket i mitten kan antingen bero på att den är för svängd och ger då ett för hårt tryck eller att sadeln för för rak. Alt. att obehaget fram och bak gör att hästen inte vill jobba med sin rygg och därav mindre tryck i mitten. Så jag skulle börja med att bredda och kolla bomformen.

Den verkar ju just inte trycka på mitten utan tvärtom.

Det kan hända att hon musklat sig i ryggen då vi varit ganska fokuserade på det. Hade inte några vidare muskler där när hon kom. Dessutom har hon blivit ganska rund om magen ;)

Dock verkar hon inte tycka att sadel är opassande. Hade några på henne innan och där märktes det tydligt att de inte satt bra. Nu jobbar hon fortfarande bra och avslappnat. Hon har dock vissa problem att få med sig bak fortfarande och det kan ju faktiskt bero på sadeln fast det finns en massa andra anledningar som är troliga vad jag kan se.

När man har luft så finns det större tolerans gällande sadelns opassande, eftersom luften fördelar sig där den bäst behövs så blir tryck inte lika kännbara som med en stum stoppning. Men i längden så blir det ju lika illa, därför bör du göra nåt åt sadeln innan hon säger till för då har det ju gott för långt.

Å har den börjat trycka nu så kommer den ju att hämma hennes vidare utveckling och stanna där den är nu musklemässigt och troligen rörelsemässigt.

Att hon är rund om magen har ju inget med ryggen att göra, eller menar du att hon även har blivit "fet" om ryggen? I så fall är det ju bara att vänta ut henne igen.

Inte fet om ryggen direkt men magen går inte bara neråt utan även åt sidorna, därför tänker jag att det kan vara den som gjort sadeln för smal. Modell tunna på henne just nu. Det kan ju lösa sig om jag väntar men jag kommer ringa sadelutprovaren imorgon för att se om jag kan komma tillbaka inom en överskådlig framtid.

Det är bra om du kan ta hjälp utav sadelutprovaren igen så att hon kan titta över. Däremot om sadeln är hårt pumpad så finns det ju väldigt mkt utrymme kvar "att ta på". Så min gissning är att det kommer räcka gott och väl med att släppa ut lite luft. Jag tror att du kommer kunna klara dig med den sadeln då ett bra tag till. Kanske att du så småningom kommer behöva byta för att den växer ur den, men är den hårt pumpad nu så finns det mkt plats kvar fortfarande.

Det är ju det som är så bra med flair-sadlarna -att du kan pumpa och släppa allt efter hur hästen förändrar sig i kroppen. Det viktiga är ju bara att man själv kan avgöra när sadeln ligger i balans och att man är lyhörd inför hästen (annars får man ta hjälp utav ngn kunnig fram tills dess). Men sen är det bara att pumpa på. Har du inte fått med någon pump så fungerar det med en vanlig fotbollspump.

Jag har inte fått med någon pump men misstänkte att det var samma system som med bollar :) Finns en sån hos min bror.

Men jag ska ju tömma på luft. Hur vet jag att det blir lika mycket på båda sidorna?

Jag tänkte att man kanske kunde ta ut lite luft framtill så att den blir vidare, ev lite bak så att luften har möjlighet att fördela sig bättre.

Eftersom jag inte har koll så kanske det är lika bra att åka in med häst och sadel så att någon kunnig får fixa. Lite besvärligt bara då transportchauffören är på semester.

Här kommer lite bilder!

Först på hästrygg:

22207729.jpg

22207731.jpg

22207732.jpg

Sedan med sadel på:

22208003.jpg

Det ser värre ut från andra sidan, vet inte om hela min värld är sned... Det är inte bara på kortet dock utan i verkligheten också.

22208004.jpg

Men när vi kom ut så såg det bättre ut, lite sned här också, tror att hon står närmre mig med frambenen:

22208656.jpg

Avtryck + svett på häst:

22208007.jpg

Avtryck på schabrak:

22208655.jpg

Den är för smal och du ser själv var den trycker för mycket. Där du har de torra områdena. Börja med att ta ur luft och prova, men jag tror tyvärr inte det kommer räcka för den ligger mycket i bakvikt. Prova även att lägga den lite längre bak när luften är ändrad, den ligger inte alls i hästens sadelläge.

Jag har inte fått med någon pump men misstänkte att det var samma system som med bollar :) Finns en sån hos min bror.

Men jag ska ju tömma på luft. Hur vet jag att det blir lika mycket på båda sidorna?

Jag tänkte att man kanske kunde ta ut lite luft framtill så att den blir vidare, ev lite bak så att luften har möjlighet att fördela sig bättre.

Eftersom jag inte har koll så kanske det är lika bra att åka in med häst och sadel så att någon kunnig får fixa. Lite besvärligt bara då transportchauffören är på semester.

För att veta att det blir jämnt så måste man först tömma den helt och sedan pumpa lika mga slag i varje. Om systemet inte läcker så blir det jämnt. Men man får ju samtidigt klämma och känna också så att man känner att det känns bra. (fotbollspump finns att köpa annars i varje sportaffär. Kostar inte mga kronor).

Men det var ju ganska mkt för smal som den är nu. Verkar konstigt att sadelutprovaren har valt den bommen från början och dessutom med hård pumpning. För även om de kan ändra sig mkt på kort tid så verkar det ha varit väldigt lite att ta på från början. Så tag kontakt igen för en genomgång. Fram tills dess kan du ju tömma ur och pumpa i lite för att se hur det ser ut då, men mkt talar väl för att du skulle behövt en storlek bredare på bommen.

Är den pumpad hårt baktill också? Släpp ut och ha bara pyttelite baktill och lite i fronten. Prova dig fram på marken och när den ligger bra där så kan du sedan sitta upp och ev finjustera lite efter att ha ridit några varv. Då kan du säkert få den till att ligga bra tillfälligt fram tills du kommer iväg till sadelutprovaren.

Den är för smal och du ser själv var den trycker för mycket. Där du har de torra områdena.

Nu är jag inte alls så haj på detta men jag trodde att det var tvärtom, att det blir mer avtryck där sadeln ligger an mer.... där ser man :confused:

Om trycket är så pass hårt el. konstanst att det inte blir någon cirkulation i områden så blir det torra områden, ibland kan det även bli krullat, en del får svullnader.

Ibland så blir det även torra områden och ljusare märken om sadeln inte ligger an ordentligt eller är fel form, men det bruakr då visa sig mestadels i mitten av sadeln. Men i ditt fall så ser man att det är nummer ett som är boven.

Jag trodde du menade på schabraket men nu antar jag att du menar på hästen. Är det de ljusa prickarna du tänker på? Att sadeln trycker fram?

Nu har jag iaf bokat en ny tid hos sadelutprovaren, efter dennes semster så det dröjer ett tag till. Blir väl barbacka och tömkörning...

Men det var ju ganska mkt för smal som den är nu. Verkar konstigt att sadelutprovaren har valt den bommen från början och dessutom med hård pumpning. För även om de kan ändra sig mkt på kort tid så verkar det ha varit väldigt lite att ta på från början. Så tag kontakt igen för en genomgång. Fram tills dess kan du ju tömma ur och pumpa i lite för att se hur det ser ut då, men mkt talar väl för att du skulle behövt en storlek bredare på bommen.

Är den pumpad hårt baktill också? Släpp ut och ha bara pyttelite baktill och lite i fronten. Prova dig fram på marken och när den ligger bra där så kan du sedan sitta upp och ev finjustera lite efter att ha ridit några varv. Då kan du säkert få den till att ligga bra tillfälligt fram tills du kommer iväg till sadelutprovaren.

Fick till och med se en naken bom, likadan som den jag har och det såg ut att passa bra på hästen. Men eftersom man kunde anta att hon skulle ändra sig så hade jag gärna tagit en bredare bom och ev. ridit med nån fårskinnspad ett tag. Kanske ska ge mig i kast med att mäta vidden på hästen och sadeln. Hittade en beskrivning på hur man gör på nån tråd här. Men ny tid är bokad och får fixa lite med luften så länge. Den är hårt pumpad baktill också. Vet inte om jag vågar testa men jag antar att jag inte har så mycket att förlora.

Mm, fläckarna syns både på häst och schabraket. Det är nog ide att ta en för bred bom och rida med pad en stund eftersom den ryggen kan bredda sig mycket mer om den får en chans.

Om det kommer muskler så behöver du byta sadel om ett tag igen om du inte tar så bred du bara kan för dagen.

Jag hoppas ju att det kommer muskler. Jag misstänker att hon har gått ihopkrullad med sänkt rygg och bakbenen efter sig. Mitt främsta mål nu är att antikrulla henne. Vi är ute och klättrar en hel del och det finns planer för cavaletti och studshoppning. Hon är grymt snedmusklad också. Vänster är hennes starka, stela sida. Det är väl därför sadeln ligger högre fram på den sidan? Jag som undrat varför jag måste ha mina nya fräscha stigläder på olika hål...

Just nu ångrar jag att jag inte tog en bomlös, en med utbytbara järn eller en omvärmningsbar... Jag provade en Prestige Hippos strl 34 men den var alldeles för bred. Dessutom var den för svängd så det hade egentligen inte varit en lösning. Dessa val medför väl inga garantier antar jag.

Sadla längre bak sa du... Jag har alltid tyckt att jag sadlar längre bak än de flesta. Vad ska jag tänka på? Hon har ganska kort sadelläge.

Håller med dig, en sadel med utbytbart järn är guld många gånger. På din skulle jag absolut ha provat Isabell Wert el. Bates caprilli för om en Hippos 34 var för vid så finns ju utrymme på de utbytbara järnen en bra stund framåt.

Det är ganska enkelt, om man har en sadel som passar så syns det tydligt när den trillar på plats i ryggen.

Om man lägger sadeln överdrivet långt fram på halsen och så drar den sakta bakåt, vid något läge när man kommer förbi manken med framvalvet så kan man e hur sadeln bara trillar ner i hästen, där är hästen sadelläge och där brukar även bogbladen gå fria per atomatik. Det sitter olika på varje individ, är svårare att se så enkelt om inte sadeln är välpassande.

För att veta att det blir jämnt så måste man först tömma den helt och sedan pumpa lika mga slag i varje. Om systemet inte läcker så blir det jämnt. Men man får ju samtidigt klämma och känna också så att man känner att det känns bra. (fotbollspump finns att köpa annars i varje sportaffär. Kostar inte mga kronor).

kan man inte bara använda en kompressor med en tryckmätare på? jämnare än så kan det väl inte bli. antal pump som du säger kan ju innehålla olika mycket luft. så att använda kompressor med tryckmätare borde ju vara det bästa så ser man exakt hur många bar/kg man har pumpat i. en tanke bara.. :)

Jo, det kan man säkert göra! :laugh: Men du känner med lätthet bara med handen om det känns jämnt eller inte.

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 214
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det... 2
Svar
28
· Visningar
5 048
Senast: Nea_
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 545
Senast: pews1972
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett... 2
Svar
28
· Visningar
6 088
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka