Byta från dagtid till oregelbundna tider ?

Bukefalos 30 år!

lili123

Trådstartare
Hej!

Mina barn är 17 och 9 år.
Har de varannan vecka.
Har ingen som kan hjälpa mig på veckordagarna när jag har barnen.

Jobbar i dag som lokalvårdare 100%.
Måndag-fredag 8-16.30.
Lön: 28 000 ungefär

Nytt erbjudande: Undersköterska (utbildad)
Oregelbundna tider.
Lön: 31 000:- + ob.
Men blivit lovad att endast jobba dagtid och inga helger barnveckan.

Dilemmat är att jag träffar/bor min särbo den veckan jag inte har barnen. Han jobbar dagtid. Då blir det en del kvällar och även den helgen vi är "barnfria".

Ekonomin är inte så bra och det är precis så det går runt. .

Fördelen är ju då ekonomi, och min minsta behöver inte gå så långa dagar varje dag.
Då man i bland kanske slutar 14.00, eller en ledig dag i veckan.

Hur hade ni gjort ? :)
Ska tillägga att jag trivs både som lokalvårdare och undersköterska.

Är det värt 3000 kr mer i månaden för att förmodligen jobba mer den veckan du inte har barnen och därmed också träffa särbon mindre?
Hos oss jobbar man 6 dagar när man har helgen, och ca 4-5 dagar när man inte har helg (SÄBO).

Nae der låter inte så lockande.
Tack för snabbt svar.
Jag stannar här 😊
Måste säga att 28k som lokalvårdare är riktogt bra, när jag var i den branschen hade jag inte ens 22k på heltid som fast anställd, dessutom med påslag för erfarenhet 😂 nu var det iof ca 8 år sedan jag slutade, men löneutvecklingen är ju inte så snabb där 😅

Hej!

Har de varannan vecka.

Måndag-fredag 8-16.30.

Oregelbundna tider.

Dilemmat är att jag träffar/bor min särbo den veckan jag inte har barnen. Han jobbar dagtid. Då blir det en del kvällar och även den helgen vi är "barnfria".

Fördelen är ju då ekonomi, och min minsta behöver inte gå så långa dagar varje dag.

3000kr + ob. Det kan ju bli rätt mycket mera?
Blir det alltid varannan helg? Eller blir det ibland färre helger?

Mera tid med barnen låter ju oxå lockande!

Jag saknar enormt att jobba udda tider. Man sparar så enormt mycket tid i vardagen på att transportera sig andra tider än de flesta andra, kunna handla på andra tider än de flesta andra osv. Men för att det ska fungera för en relation krävs det förstås också en partner som inte tycker att det är en dålig idé.

3000kr + ob. Det kan ju bli rätt mycket mera?
Blir det alltid varannan helg? Eller blir det ibland färre helger?

Mera tid med barnen låter ju oxå lockande!
Det blir ju inte mycket mer sett till pengar i ob om det är 2 helger i månaden "bara" plus eventuellt någon kväll. Det är inte direkt hög ob inom vården 😅
I min kommuns vård och omsorg är ob kväll 24.80 kr/Tim och helg 63.90 kr/Tim. 8,5 Tim veckoslut gav 543 kr före skatt när jag kollar en tidigare lönespec. Nu kan det ju skilja sig lite kanske om det är privat/kommunalt, men rik blir man inte.

Senast ändrad:
Undersköterska här!
Måste tyvärr slå hål på tänket om att sluta kl 14.00 om du jobbar 100%. Det är 07.30- 17.00 eller 07-16 alt 16.30 som gäller. Sedan är det långa kvällar, 13-22 eller 14-22.

Trivs du med jobbet du har nu så skulle jag inte byta. Pengar är mycket men inte allt. Personal till vården kommer det vara brist på i många år framöver så du hinner jobba med vården innan pensionen 😉

Hej!

Har de varannan vecka.

Måndag-fredag 8-16.30.

Oregelbundna tider.

Jag jobbar dagtid barnvecka, kan både hämta och lämna, ledig helg. Jobbar alla barnfria helger, blandat dag, kväll och natt. Fördel: kan jobba 85% och få ut motsvarande heltid. Nackdel: har jag inte barnen är jag på jobbet eller hos stora barnet och checkar in hemma på skumma tider. Jobbar inte 85% barnvecka men mycket mer när jag inte har lilla hemma.

Jag har mer lediga dagar än vad kollektivavtalet säger, men jag har en bra schemaläggare.

Skulle aldrig byta bort ett måndag - fredag jobb.
Oregelbundet och inom vården innebär också jobb under årets alla dagar, oavsett om det är jul, påsk mm.

För mig är friheten av att ha vardagskvällar till aktivitet, barnets, mina egna eller familjens gemensamma. Samma sak på helgerna.
Att inte behöva pyssla runt ett oregelbundet schema är så skönt.

Undersköterska här!
Måste tyvärr slå hål på tänket om att sluta kl 14.00 om du jobbar 100%. Det är 07.30- 17.00 eller 07-16 alt 16.30 som gäller. Sedan är det långa kvällar, 13-22 eller 14-22.

Trivs du med jobbet du har nu så skulle jag inte byta. Pengar är mycket men inte allt. Personal till vården kommer det vara brist på i många år framöver så du hinner jobba med vården innan pensionen 😉
Beror ju helt på var man arbetar?
Vet absolut folk som jobbar som uska som slutar 14.00 ibland.

Jag föredrar att variera tider så hade lätt valt usk-jobbet! :laugh: Men om det är viktigt för dig med regelbundenheten och att ha givna gemensamma helger o kvällar med särbon så stanna på nuvarande :up:

Beror ju helt på var man arbetar?
Vet absolut folk som jobbar som uska som slutar 14.00 ibland.
Vi slutar så pass tidigt kanske 1 gång på 8 veckor med 100% tjänst😅
Jag hade inte valt bort mån-fre jobb, extra jobba som uska på ledig tider istället? (Om du får ihop det med vilor)

Jag funderar på att utbilda mig till ett yrke som kräver jobba dygnet runt årets alla dagar. Men det är ett aktivt val av mig, då jag inte har något problem med att jobba storhelger tex. Men då har industrin betydligt bättre ob.

Jag gick från ett mån-fre dagtid-jobb till ett jobb med skift (dag, kväll, helg men inte storhelger) och rullande fyra veckors schema.

Jag har mest jobbat oregelbundna tider innan förra jobbet också, och kan konstatera att det inte alls passar mig att jobba just dagtid mån-fre alltid. Jag tycker att det är så mycket enklare att få till resten av livet (tandläkare, veterinär, frisör, hinna med saker utöver jobbet osv) som jag jobbar nu! Det passar mig väldigt mycket bättre, på alla sätt. Jag jobbar en del övertid också - gillar att jobba storhelgerna t ex! - och känner ändå att jag hinner med mycket mer på fritiden än på mitt förra jobb (fast jag alltså jobbar mer..båda jobben är/var heltid, ska tilläggas).

I "mitt" kollektivavtal så har vi inte heller särskilt fantastisk OB, men det blir ändå nån tusenlapp efter skatt (jobbar några kvällar och en helg i månaden enligt schema). Stora pengar blir det väl inte, men det är väl lite en definitionsfråga också - jag tycker iaf att det är en kännbar skillnad, jag kan göra en del för pengen liksom.

Jag hade bytt! Men det är ju utifrån mina preferenser. Jag har inga barn och vill inte heller ha.

Hej!

Har de varannan vecka.

Måndag-fredag 8-16.30.

Oregelbundna tider.

Säg upp dig och jobba som timvikarie på båda. Då kan du få upp lönen, kunna välja dina egna tider, samt kunna välja att jobba mer i perioder om det behövs.

Jag jobbar som USKA inom äldreomsorgen och älskar mitt jobb, men värdelösa scheman som gör att man sitter fast. Fler och fler säger upp sig då de inte får ihop vardagen hemma, oftast med barn varannan vecka, sen vickar dom istället. Kör dagtid mån-tors när de har barnen, sen barnfria veckan kör dom på för fullt med dubbla pass ibland. Får ut betydligt mer än mig i lön/timmar, men gäller ju att spara en del så det går att ta sig semester.

Undersköterska här!

Kan ju variera...När jag började som usk i hemtjänsten på 100 % hade jag som du säger , förutom långa kvällar bla 12-21 (snacka om att sabba dagen åt båda håll...) hade jag 7-16, typ en dag i månaden slutade jag 15. Sen fick vi valet att korta ner lunchrast till 30 min vilket jag valde och vips blev det mer blandat 7-14, 7-15, 7-16.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka