byta galopp

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare PernillaO
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 351
P

PernillaO

jag har alltid fått lära mig att man ska ställa om innan man byter galopp. men i tisdags när jag red lektion sa min ridlärare att man skulle ställa om efter att hästen bytt galopp. det för att underlätta för hästen. nu är jag som ett frågetecken. hur ska man göra?

Lyssna på din ridlärare. Jämför med hur man gör med en häst som har svårt för att fatta rätt galopp- man ställer den utåt och låter inner tygel vara väldigt lös.

Oj, oj....da rider jag i sa fall helt galet!!
Om en hast har svart for en galopp sa staller jag den hasten inat, lagger vikten pa insidan och trycker till. Men det funkar ju ocksa.

Gör det :eek: :crazy:

Vilket ben börjar hästen galoppera med?Jo ytter bak..och för att hjälpa hästen att sätta sin vikt där ställs hästen utåt..för att ge den de bästa möjligheterna till en bra galoppfattning.Där den inte bli gämfota eller på bogarna ;)

Ställa om innan funkar bäst tycker jag. Det är också det råd jag fått av min nuvarande hopptränare.

Det är nog därför som åsikterna går isär!
Ska du tävla dressyr och visa byten är det viktigt att du lär hästen att byta rakt. Detta blir svårt när du ställer om innan bytet, då hästen gärna vill slänga ut med baken.
Ska du ha bytena för att tävla hoppning så ska de ju "bara" flyta och då spelar det ju ingen roll om de är raka eller inte.

Visst blir det lättare för hästen om du har den rak i sidan eller ngt motställd!

d beror nog mkt på hur pass utbildad hästen är.. jag tycker det funkar bäst om häste när rak.. en häst på stallet ja jobbar är hyper spänd för allt typ om man flyttar vikten, så på han ställer man bara om så byter han.. en del andra är lättare att få igenom rena byten på om hästen är utåtställd.. smaksak :smirk:

Ja, det fungerar!! :D

Om det inte fungerar sa rider hela irlandska folket felaktigt och har gjort sa i flera hundra ar. Jag vet inte vad som ar ratt eller riktigt, antagligen maste det finnas flera olika vagar till samma mal. Hade JAG stallt en hast uttat sa hade den fattat fel galopp!! Men sa har vi ju ingen galoppfattning pa Irland heller. :smirk:

Det är skillnad på hopp och dressyrbyten som någon skrev tidigare..Jag är dressyrtant så jag tycker det är viktigt att byterna blir raka och inte svajiga som hoppbyterna oftast blir.jag vill att mina byten ska spåra och inte hamna på tre spår ;)Det blir väldigt komiskt att se byten i varge på tre spår kan jag säga dig :D

Det låter helt ologiskt för mig. Om hästen har svårt för att fatta galopp ställer man det utåt för att förhindra att den tar för sig med ytter sidan och rider med väldigt lös inner tygel för att öppna upp för galoppen där. I vissa fall får man till och med låta inner tygel hänga löst. Tar man i innertygeln i fattningen får hästen signal att den inte ska ta för sig med inre sidan. Hur ska hästen förstå då??

Då måste jag kontra och säga att jag som hoppryttare oxå tycker att det är viktigt att bytena blir raka. För att få en bra hopphäst så måste hästen vara välriden i dressyr. Har med min hopphäst börjat göra byten ner till vartannat nu (utan svaj) ;)

Jag delar helt din uppfattning.. :bow:
Men många gör det inte...Många har atityden (byte som byte Huvudsaken är väl att hästen kan byta från höger till vänster el omvänt) :smirk:Sen hur det ser ut verkar dom inte ta någon notis till :crazy:

Skulle jag ställa utåt i en galoppfattning skulle jag definitivt få fel galopp.

Innan själva fattningen kollar jag så innersidan är lösgjord. I själva fattningen vill jag fortfarande ha kvar ställningen i innersidan. Men jag kan ha honom ställd inåt med stöd för ytter och jag behöver inte tjuvhålla i innertygeln för att få en ställning. = Innertygeln är väldigt lös.

Vid byte vill jag ställa om efteråt.

Om du tittar på den här hästens rörelse mönster..Ytterbak är ju tydligt i marken..Vad skulle hända om du i det här läget började ställa den innåt?
glider98.jpg

Här nedan har du en bild på ditt vis.Vart hamnar vikten?
grey-horse-dressage-show-200.jpg

Men vad är det som säger att inte vikten ff kan vara på ytter men innersidan ngt ställd?

I så fall skulle man ju inte kunna rida på böjt spår.

Jag rider alltid för mina ytterhjälper men jag måste ju kunna ställa åt vilket håll jag önskar utan att vikten flyttas.

Bilderna du la ut är tydliga, men jag tycker attt det är lite dumt att lägga ut på två ekipage som inte är på samma nivå. Men det är ju klart att skillnaden blir ju mer tydlig då.

Jag rider alltid för mina ytterhjälper men jag måste ju kunna ställa åt vilket håll jag önskar utan att vikten flyttas.
Jo det är klart.. ;)
Tyvärr satte jag dig nog lite i ett fack :o Inte min mening igentligen..Men om man tittar på första bilden där hästen har gott om balans där skulle man lätt kunna kräva svag böjning då hästen är så välbalanserad..Men på en mindre rutinerad häst som den andra så skulle det inte gå.Där den ännu inte har styrka att bära sin vikt som på första bilden.galoppombyten är ju igentligen en sak som hästen även gör naturligt.T.e.x i hagen när den byter riktining.Och inte ens då ställer sig hästen :).Men då har den ju bara sin egen vikt att tänka på och fördela.
Jag är ledsen om jag klev på en öm tå :crazy:
Men jag vet inte hur många gånger jag har fått förklarat att hästen inte börjar galoppera med frambenen och att man inte ska titta på innerbogen och luta sig framåt i fattningar och byten :crazy:Eller varför inte "led och håll i innertyglen :crazy:
Sorry att jag överreagerade så :(
Men jag hoppas att du förstår.Och att bilderna åt minstonde visar någon vart vikten hamnar och hur rörelsemönstret ser ut.
Du rider på dina ytterhjälper det är underbart att höra :bow:
*Q sitter fast i ett gäng gammla trådar där det fattas och byts för innerhjälp :crazy:*
"hoppas du förstår mitt svammel?*

Du klev absolut inte på en öm tå. :)

Det är svårt att öht förklara när man skriver (iaf jag har det), vissa detaljer är så självklara så de hamnar åt sidan.

Och jag ser bara skräck senarier framför ögonen när folk talar om ställning i galopparbete :crazy:Det jag ser är inte en häst som är svagt böjd.utan en häst som är själpt innåt :crazy:
Om man har hästen i balans och gör på rätt sätt kan man ha hästen något ställd i nacken.Men det är ändå lite av överkurs på det här forumet ;)

Liknande trådar

Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: Emma-pemma
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 780
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka