Bukefalos 28 år!

Byta lem mot dörrar på transporten?

F

Francess

Går det? Får man det? Hur gör man? Var hittar man dörrar? Någon som gjort det redan? Några tips? :bow:
 
Boj eller om det är umesläp kan byta ut sina baklemmar mot dörrar.Eljest får du sälja å köpa ett fautras eller det som säljs från harvidsson o dotter. (kommer inte på namnet)
 
Nja, det hade jag väl inte tänkt mig! Maken är händigare än de flesta och det skulle inte vara några större problem för honom att montera av lemmen (eller stavas det lämmen?) och svetsa fast gångjärn till dörrar. Gammal rörläggare o flygtekniker som han är med svetscert o elbehörighet...

Vad jag hade tänkt mig är i så fall om det är godkänt att byta ut lemmen/lämmen mot dörrar, som man då tillverkar själv. Var hittar man då info om hur de ska tillverkas/vad de ska bestå av, eller om det är godtyckligt? Finns det några krav alls? De ska ju "bara" hänga där o se till att släpet är nöjaktigt tillbommat. Inget komplicerat alls egentligen.

Och om man får igenom det på besiktningen om man byter ut mot dörrar? Kanske man kan kombinera kort lem/läm (knappt halva mot innan) o dörrar bakom?
 
Hihi, en läm, flera lämmar, den lämmen heter det. :o :D

Har inga direkta tips, men på de släp med dörrar istf läm jag sett har steghöjden varit väldigt låg. Jag undrar om det inte skulle bli för högt att byta på ett vanligt släp?

Hur hög skulle steghöjden bli på ditt släp, och hur hög är den på ett t ex Ifor Williams med dörrar?
 
Hmm, fick hjärnblödning på stavningen :o Det heter ju manslem, men på transporter sitter det en läm :D

Ska kolla steghöjden. Den är säkert högre än tex Ifors, det var därför jag spånade om att göra kortare läm o kombinera med dörrar på nåt sätt. Att hoppa in i släpet är ju ingen femma, men när man ska ut igen tycker jag det blir lite högt och det går inte att gå ut framtill.

Får väl spåna vidare om inte någon annan har nån idé!
 
Kan du inte göra dörrar själv då av "vanlig" 20 mm marinplyfa? Det bästa vore ju om du har en bekant med "dörrsläp" som du kan gå och rita av konstruktionen på. Annars kanske du inte har alltför långt till en återförsäljare? Jag tror säkert att de är samarbetsvilliga om man ber snällt!
FÅR tror jag inte du behöver tänka på. De enda som skulle ha åsikter är möjligen Bilprovningen, men då detta inte har med trafiksäkerhet att göra (i deras ögon i alla fall) så finns det nog inga sådana hinder. Jordbruksverket kan knappast heller ha ngt att invända - även om steghöjden blir hög/obekväm. Några andra instanser som kan protestera finns knappast, eller?
Prova, jag vill gärna höra om resultatet!!!
 
Du måste nog omregistrea (registreringsbesiktiga) släpet om du bygger egna dörrar (eller om du skulle ha lämnat in för att få lämmen utbytt mot dörr)

anledning till att jag tror det är att man måste göra det när man tex sätter dragkrok på en bil.

lycka till å hör gärna av dig mer när du bestämt dig hur du ska göra å sen hur du gjorde! :cool:
/Linn.
 
Jo, meningen är att vi ska göra dörrarna själva, tror inte det är ekonomiskt försvarbart att måttbeställa färdiga dörrar! Det får ju inte heller bli för tungt, inte tyngre än med bakläm i alla fall. Men uteplyfa är ju en bra idé! Man kan ju göra förstärkningar runt om i lättmetall kanske?
 
Hmm, jag undrar det? Att man måste göra det när man sätter på en dragkrok är ju en sak, då får man ju inte längre lasta lika mycket inne i bilen...kroken m fäste väger ju en del i sig o det måste räknas av. Plus att de vill se att man satt fast kroken på rätt sätt för trafiksäkerheten (så den inte riskerar att ramla av i en uppförsbacke tex).

Om man byter bakläm mot dörrar så ändrar man ju inga vitala delar på släpet. Förändrar inte hur man drar eller lastar...möjligen kanske släpet får en lägre totalvikt? Sånt kan ju vara bra att få inskrivet i regbeviset iofs.
 
Nja, stor skillnad mellan dragkrok och bakdörrar. Bilprovningen är bara intresserad av saker som har med trafiksäkerhet att göra. En dålig dragkrok kan få släpet att lossna.
Dörrar eller läm bak tror jag de struntat totalt i, precis som de inte bryr sig om släpet har stora hål i golvet eller inte (fast de normalt påtalar det... :o).
 
Det besiktningen är intresserad av här, är ifall
ombyggnationen skapar en viktminskning eller viktökning.
Detta avgör dels skatten på släpet, samt hur mycket du får lasta.

Själv skall jag precis lämna in mitt släp till Boj för att bygga om det baktill till deras nya kombiluckor, som används både som läm och dörr.
Kostar ca 10000:- + moms

Hug youe horses!

/Mike :devil:
 
Precis som jag trodde med andra ord! Alltså, besiktningsdelen.

Hur högt har du upp till golvet i ditt släp? Kommer du att lasta både av o på där bak?
 
Hej!

Jag har redan dörrar på mitt släp.
Fast det är en gammal variant, som jag nu vill byta ut.

Höjden behöver du inte vara bekymrad på, när det gäller vanliga transporter.
Mitt stoföl gick lätt och ledigt av och på när hon var 4 veckor.
Och du vet.......... Vissa hästar hoppar 2 meter :D

Hug your horses!
/Mike - jäkligt nöjd dörrsläpsägare :devil:
 
Hihi! Ja, det har du ju faktiskt rätt i. Jag tänkte mest på när man ska gå ur släpet, eftersom vi inte kan ta ut framtill så måste de ju våga "hoppa" ner med...men det kanske inte är nån fara?

Vill ju inte riskera att de gör illa benen/skrapar sig. Vi ska ju naturligtvis se till att kanten är slät o fin!

:banana:
 
Förra ägarna till min trailer bytte ut lämmen mot dörrar och satte dit en kortare läm som går att ta bort om man vill. Jätte praktiskt. De höjde även taket för i och med att den var gammal (70 talare nånting) så var den ganska låg. Tyvärr har den blitt lite rostig under till så den håller kanske inte så länge till, vilket är synd, för den är väldigt originell! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
539
Senast: misswilma
·
Utrustning Är intresserad av att köpa transport framöver och har hittat några intressanta, men de har rullgardin och jag har fått för mig att det...
2
Svar
38
· Visningar
2 305
Senast: Shaggy
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 595
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp