Byta mobilabonnemang

Wysiwyg

Trådstartare
I sommar går min bindningstid ut för abonnemanget jag tecknade när jag köpte min telefon. För att dra ner mina telefonkostnader med ett par hundra i månaden har jag bestämt mig för byta leverantör (om det nu heter så för mobilabonnemang).

PÅ mina sidor står det att min bindningstid går ut 17-08-02 och att uppsägningstiden är 30 dagar. Ska jag vänta tills september och bara föra över numret till nya leverantören när jag beställer abonnemanget? Grejen är att jag ju inte vill betala dubbla månadsavgifter, både hos nya och gamla. Men kan jag bara säga upp abonnemanget och ändå ha kvar mitt nummer till den nya leverantören när tiden har gått ut?
 
Jag har gjort så.

När tiden gått ut och jag inte var bunden utan bara fortsatte abonnemanget utan bindning - då gick jag till affären och bytte till en vettigare operatör. I mitt fall en som har täckning där jag bor.
Nya operatören avslutade åt mig.
Behålla numret var självklart.
 
@tanten

Ja jag har bytt operatörer med mitt nummer en del när jag var yngre. Men då tror jag inte jag hade en uppsägningstid på abonnemanget. Det är alltså dubbla månadsavgifter jag vill slippa eftersom det är en månads uppsägning på mitt nuvarande.
 
@tanten

Ja jag har bytt operatörer med mitt nummer en del när jag var yngre. Men då tror jag inte jag hade en uppsägningstid på abonnemanget. Det är alltså dubbla månadsavgifter jag vill slippa eftersom det är en månads uppsägning på mitt nuvarande.
Borde inte en vettig försäljare kunna fixa det? Dvs se till att abonnemangen inte går omlott? Så nya abonnemanget börjar när det gamla går ut?
 
@tanten Säkert men jag är ju nästan 90-talist så det där med att prata med försäljare i butik känns främmande. :D Tänkte bara beställa på nätet. Men då kanske jag måste släpa mig iväg till en faktisk butik. Om nu den nya operatören har några sådana..
 
@tanten Säkert men jag är ju nästan 90-talist så det där med att prata med försäljare i butik känns främmande. :D Tänkte bara beställa på nätet. Men då kanske jag måste släpa mig iväg till en faktisk butik. Om nu den nya operatören har några sådana..

Välj operatör och ring upp dem så fixar de allt. Jag sköter alla ändringar med mina Tele2-abbonemang via telefon.
 
Jag är definitivt inte 90-talist men när jag bytte ringde jag bara upp bolaget jag ville byta till, förklarade situationen så fixade de allting. Inget fysiskt besvär alls förutom att knappa in siffrorna :up:
 
Välj operatör och ring upp dem så fixar de allt. Jag sköter alla ändringar med mina Tele2-abbonemang via telefon.

Jag är definitivt inte 90-talist men när jag bytte ringde jag bara upp bolaget jag ville byta till, förklarade situationen så fixade de allting. Inget fysiskt besvär alls förutom att knappa in siffrorna :up:

+ @tanten

Ska se om jag hittar något telefonnummer till dem när det börjar bli dags!

Tack för hjälpen! :D
 
Du behöver inte vänta till september. Om du säger upp det minst 30 dagar innan bindningstiden går ut så avslutas det när bindningstiden upphört. Det behöver alltså inte bli bindningstid+30 dagar, utan bara din bindningstid. Enklast är som du fått tips om - att kontakta den nya operatören och låta dem sköta det hela så du inte får dubbla kostnader, får ditt nr osv.
 
@starcraft Ja jag ska kontakta dem. :) Men grejen är ju att jag inte vill att numret avslutas utan går över på den nya operatören. Så jag vågar inte säga upp, vänta tills det gått ut och sen kontakta den nya operatören för då tänkte jag att numret kanske var "borta" eller nåt.

Sen är det ju inte urakut även om jag skulle råka vänta tills oktober. Nu har jag ju haft den här månadskostnaden i 2 år. Även om det ju såklart är bra att byta så snabbt jag kan.
 
@starcraft Ja jag ska kontakta dem. :) Men grejen är ju att jag inte vill att numret avslutas utan går över på den nya operatören. Så jag vågar inte säga upp, vänta tills det gått ut och sen kontakta den nya operatören för då tänkte jag att numret kanske var "borta" eller nåt.

Sen är det ju inte urakut även om jag skulle råka vänta tills oktober. Nu har jag ju haft den här månadskostnaden i 2 år. Även om det ju såklart är bra att byta så snabbt jag kan.
Ring nya operatören så den får förklara så att du inte behöver "tro" nånting utan att du får veta hur det ligger till.
 
@starcraft Ja jag ska kontakta dem. :) Men grejen är ju att jag inte vill att numret avslutas utan går över på den nya operatören. Så jag vågar inte säga upp, vänta tills det gått ut och sen kontakta den nya operatören för då tänkte jag att numret kanske var "borta" eller nåt.

Sen är det ju inte urakut även om jag skulle råka vänta tills oktober. Nu har jag ju haft den här månadskostnaden i 2 år. Även om det ju såklart är bra att byta så snabbt jag kan.
Den nya operatören brukar kunna fixa det och att de iom att de säger upp det också gör nummerförflyttningen. De vill ju ha dig som kund så de brukar vara väldigt hjälpsamma när det gäller sånt, däremot har jag erfarenhet att förflyttningen brukar kosta en slant. Bara var tydlig med vad du vill ha, annars finns risken för dubbla månadskostnader.
 
@starcraft Vad är det då som kostar pengar? Att ta med sig numret till en ny operatör?
När jag gjorde det för massa år sedan så kostade det pengar. om det var någon administrativ avgift eller att det kostade pengar för nya operatören att köpa loss nr vet jag inte. Inte säkert att det är så längre. Men jag tänkte att det är bra att kolla upp om man är orolig för extra kostnader.
 
däremot har jag erfarenhet att förflyttningen brukar kosta en slant.
Jag har flyttat från Telia till Tele2 och från Tele2 till Tre och inget av det kostade. Om de skulle ta betalt för en sån sak skulle jag välja en annan.

Sista överflyttningen gick jättesmidigt, men till Tele2 var helt sanslöst. Fick göra tre inspelningar där jag godkände det, de slarvade bort de två första på nåt sätt och när de ringde mig för att göra en tredje stod jag olämpligt till och frågade om jag kunde ringa upp om det senare under dagen, vilket gick bra. När jag ringde upp hade de avbrutit ärendet med motiveringen "kunden vägrar göra en ny inspelning" :banghead:. Gjorde då en ny, men eftersom begäran hade avbrutits tog det ytterligare två veckor och jag fick ringa Telia och be om att få ha kvar gamla abonnemanget två veckor extra (för att alla hade det numret, så jag orkade inte få ett glapp och informera alla om ett tillfälligt nummer).
 

Liknande trådar

Samhälle Okej ja jag vet jag har legat under en sten halva mitt liv. Men jag har ett svindyrt abonnemang på telia som jag betalar för varje...
2
Svar
24
· Visningar
1 205
Senast: Ajda
·
Äldre Beställde 1 Augusti ett mobilabonnemang + ny mobil. Första gången någonsin jag kommer ha ett abonnemang,har bara haft kontantkort innan...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: WBanna
·
IT & mobiler Jag har en längre tid funderat på att lägga om mitt elektroniska liv i syfte att reducera kostnader. Jag hade fast telefoni + fast...
Svar
8
· Visningar
1 933
Senast: Mirtai
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp