Byta sadelgjordsstoppar?

Estivuz

Trådstartare
Funderingar till någon sadelmakare där ute... Kan man ändra en hoppsadels sadelgjordsstroppar och byta ut till långa och ha kort hoppgjord istället? Eller är det omöjligt? Om det går, vad skulle ett sånt kalas kosta ungefär?
Jag får sådana skavsår av sadelgjorden med de korta stropparna, så dumt, mycket bättre med långa när man rider med korta läder!

Sv: Byta sadelgjordsstoppar?

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men jag tycker det är väldigt konstigt att man ens har korta stroppar på en sadel!! Jag hade hellre haft långa på alla så det blir närmre kontakt och mindre buligt. Varför har man korta? Någon som kan svara på det? Känns som det är nån gammal vana som lever kvar envist..

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men jag tycker det är väldigt konstigt att man ens har korta stroppar på en sadel!! Jag hade hellre haft långa på alla så det blir närmre kontakt och mindre buligt. Varför har man korta? Någon som kan svara på det? Känns som det är nån gammal vana som lever kvar envist..

Å jag tycker att det är helt vansinnigt med långa stroppar!
Så ofta som de klämmer å nyper hästen...

Å jag tycker att det är helt vansinnigt med långa stroppar!
Så ofta som de klämmer å nyper hästen...

Det har jag aldrig varit med om. Antar att det gäller att ha en bra gjord också, kanske en anatomisk om hästen är känslig.
Jag har länge funderat på varför man har korta stroppar på hoppsadlar, bara dumt egentligen. Fälttävlanssadlar med enkelkåpa har nästan alltid långa stroppar, man kommer ju närmare hästen också med skänkeln.

Kan man säkert. Jag har både bytt ut allihopa från syntet till läder på en wintec och fått nuvarande på batesen ändradei om att den sista var kortare än de övriga två. Har väl kostat någon hundring typ :)

Globus Ordo Equester har kort gjord med platta.

Hej!

Visst går det att byta stroppar :) Ta kontakt med en sadelmakare så kan de hjälpa dig. Priset kan variera beroende på vad den enskilde sadelmakaren tar för byten av stroppar.

/Anne-Lie Höög

Det är inga problem att byta, likaväl som man kan byta ut slitna stroppar går det byta till långa istället. Jag skulle säga runt 900 kr för 4 st.

Klart det går att byta stroppar, hur ska man annars göra om dom ursprungliga går sönder? ;)

Är det en nyare sadel med garanti kvar så hade jag kollat upp med tillverkaren vad dom säger om att modifiera stropparna. Dom kan vara riktigt kinkiga när det kommer till ändring av ursprungsutseendet.

Annars ligger priset runt 200-300 kr per stropp skulle jag gissa på. Kanske lite mer om stropparna är fastsydda högt upp, under bossan vilket gör att sadelmakaren behöver ta isär sadeln för att komma åt ordentligt.

Det verkar vara 350 kr per stropp som gäller iaf här i sthlmsområdet, har ringt runt lite. Så det får vänta tills nästa löning!

Men visst gör man bara två stroppar när man har långa? Känns lite överflödigt med tre.

Ja oftast så. Om du inte har gjord med tre spännen. Men det var länge sedan jag sett en sån nu. Men när jag haft 3 stroppar så har den tredje bara vart ivägen. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 938
Senast: Fibusen
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka