Byta tillbaka däck efter att ha typat ner??

Willja

Trådstartare
Jag har just varit i kontakt med bilprovningen och fått konstaterat att jag kan typa ner släpet genom att sätta på andra däck som har ett lägre "load index" än vad som sitter på nu.

När jag surfar runt här så verkar det som om det är ok att byta tillbaka när man väl registrerat om släpet? Stämmer det?

Är det alltså ok om jag lånar däck och registrerar om och sedan sätter på mina ursprungliga däck? Går släpet igenom en vanlig besiktning sedan då?
Det verkar ju helskumt! Men det vore bra för ekonomin...

Sv: Byta tillbaka däck efter att ha typat ner??

Hej!

Har du typat ner din vagn så får du inte sätta på de andra däcken. Blir du stoppad av polis med de däcken får du problem. Blir olagligt då.

Mvh Susanne,

Det lät ju mer logiskt som du säger!

Får väl försöka få tid till att plugga till BE-kort då:cool:

Hej!

Har du typat ner din vagn så får du inte sätta på de andra däcken. Blir du stoppad av polis med de däcken får du problem. Blir olagligt då.

Mvh Susanne,

Det kan väl inte vara olagligt att ha bättre däck på släpet? Det enda som anges i regbeviset är ju däckdimension, inte däckens bärkraft.

Om man typar ner ett släp på det sätt TS angett så sätter man ju på däck som tål mindre belastning, och iom det så ändras släpets totalvikt och maxlast. Om man sedan byter tillbaka till de ursprungliga däcken, som tål högre belastning, påverkar ju inte släpets övriga egenskaper (totalvikt, maxlast). Däremot, om TS hade ökat släpets totalvikt genom att sätta på däck med högre loadindex, så hade det inte varit tillåtet att byta tillbaka till de ursprungliga däcken (med lägre loadindex) igen.

Jag har kört med bättre däck än vad som stod att det skulle vara, dimensionen var rätt men hade C däck i stället för vanliga som det stod och det gick igenom besiktningen (en väldigt nitisk ska nämnas också) i alla fall.

Du har förbundit dig att ha en begränsning på släpet, i o m att du väger ner det. Det är en förutsättning som anges i reg.beviset. De däcken som begränsar släpet ska alltså vara på släpet.

Där ser man... Det var nytt för mig (men har iofs aldrig typat ner släp heller, däremot beställt med lägre totalvikt från fabrik och då finns det inget angivet i regbeviset, utan det släpet kunde utan problem typas upp till sin "originalvikt" utan att någonting behövde ändras)

Utgick från att det skulle vara okej att förbättra släpet med tåligare däck utan att någon skulle säga flaska...

Du behöver även intyg från tillverkaren.
O nej du får inte byta däck. De var väldigt tydliga med det när vi typade ner vår boj, valde därför att byta handske istället.

Det var bilprovningen som sa att det alltid behövs ett intyg från tillverkaren.

Om du menar bromsbelastningsintyg så är det inte säkert att det behövs.

Du måste i stort sett alltid ha ett nytt bromsberäkningsintyg och ett tillverkarintyg från tillverkaren.

Är släpet tagit i bruk efter 1 Januari 2005 så krävs det en avsevärd teknisk förändring för att typa ner de flesta släp, i dessa fall räcker det i regel inte med att bara byta däck, utan man behöver i regel byta hela påskjutsanordningen.

Vissa tillverkare väljer dock att registrera sina släp i ett visst utförande på vissa fasta vikter, till exempel 1350, 1400, 1500 och 1990 kg.

Att då typa om dessa släp är avsevärt mycket lättare då det bara krävs ett intyg från tillverkaren och inget bromsberäkningsintyg.

Om man skiftar däck för att typa ner ett släp så får man inte skifta tillbaka till de bättre däcken, även om man nu tycker att det inte skulle spela någon roll.
Likadant är om du byter påskjut för att typa ner ett släp och sen byter tillbaka till det ursprungliga och bättre är heller inte tillåtet att göra.
Alla uppgifter registreras hos bilprovningen när du gör en registreringsbesiktning. Även om det inte syns i reg. beviset så finns det lagrat på just det fordonet.
På regbeviset syns bara däckdimensionen och inte load index eller belastningsindex eller vilket påskjut du har. Men uppgifterna finns lagrade bland de tekniska specifikationerna för just detta fordonet.
Gör man en ändring för att typa ner ett släp så måste det vara så.

Påskjutet finns med på regbeviset, i tilläggsinformationen. Övriga sådana data syns alltså inte i pappersform/på transportstyrelsens sida?

Man lär så länge man lever :)

Påskjutet finns med på regbeviset, i tilläggsinformationen. Övriga sådana data syns alltså inte i pappersform/på transportstyrelsens sida?

Man lär så länge man lever :)

precis så är det, det är inte alltid påskjutet står med på regbeviset heller har jag sett.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 649
Senast: nowayout
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 140
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 435
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 568
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma