Jag tänker även på HVB hem där man bl.a är kvalificerad som usk. Nu är det 'tyvärr' så att det inte kommer så många ensamkommande längre, men det finns tex stödboende som är för de som klarar sig själv i större utsträckning. Du åker ofta runt till lägenheter, kollar att de mår ok, hjälper till med praktiska saker som att betala räkningar, kontakter med olika myndigheter och liknande. Som tex det här med att inte köpa dyr märkesjacka när pengarna kommer och sedan inte äta något sista veckan kan vara lite komplicerat ibland.

Visst har du en del förtvivlade människor som fått avslag men det är inte alls samma stress och att sitta och prata och lyssna är ju en del av jobbet. När jag jobbade på ett HVB hem var det mycket hjälpa med läxorna, kolla på fotboll (tydligen mycket viktigt om man håller på Barcelona eller Real Madrid :grin:) men också prata, lyssna och som usk vara delegerad att lämna ut medicin och följa med på olika vårdbesök.

Sedan kan man säkert lägga in en del admin också (mycket dokumentation behövs) om det är vad du vill jobba med. Även vanliga asylboenden finns ju och där är du också kvalificerad. Språkkunskaper är definitivt ett plus :up: Om du har den erfarenheten kan du gå vidare och jobba med integration eller liknande om du är intresserad av det.

Det finns ju också vanliga HVB hem med ungdomar som inte mår så bra. Men det behöver inte vara de allvarligaste diagnoserna eller brottslighet utan ungdomar som hamnat lite snett och behöver en ny start i livet. Liknande arbetsuppgifter, kontakter med skola, vård och omsorg, dokumentation osv. Men jobbet kräver att du är ok med ungdomar och att de ibland kan vara, rent ut sagt, skitstöriga! :cautious:
 
Råder dig till att läsa den via Umeå Uni istället. Mycket bredare, du kan söka jobb som chefsassistent och som administratör inom Försvarsmakten t.ex :) Administratör inom djursjukvården också :) Den är på distans, två år.
Jag kulle vilja flika in att hur bred YH-utbildningarna är beror på anordnaren, det finns YH-utbildningar till vårdadministratör som är väldigt breda där man kan jobba inom andra områden, projektledning, etc även om fokus förstås ligger på vården.

TS, om du bestämmer dig för vårdadministratör så välj typ av utbildning utefter hur du trivs att plugga, om du vill sitta på distans eller vara på plats en del av tiden. Det som kännetecknar YH är att utbildningarna körs i samarbete med näringslivet så de är väldigt uppdaterade med vilka kunskaper som arbetsmarknaden söker.
 
Jag jobbar på korttidsboende för barn med olika funktionsnedsättningar. Har uppfattningen att det finns mer resurser inom LSS och speciellt för barn. Väldigt trivsamt arbete, stress förekommer sällan pga personalbrist.

Finns nog i de flesta kommuner.
 
Råder dig till att läsa den via Umeå Uni istället. Mycket bredare, du kan söka jobb som chefsassistent och som administratör inom Försvarsmakten t.ex :) Administratör inom djursjukvården också :) Den är på distans, två år.
Där ser man! Hade ingen aning om att vi har möjlighet till sådana jobb i framtiden :D
 
Jag kikar lite på det faktiskt :) Det ska startas en sådan utbildning på halvdistans på min ort.
Men jag tycker det känns svårt att få en klar bild av vad jobbet innebär... Administration, typ? Vissa verkar ha en del receptions arbete med?
Är arbetsuppgifterna väldigt olika beroende på var man jobbar kanske? Att det är därför det är svårt att få en tydlig helhetsbild?

Jag har ett visst intresse för administration, älskar att organisera och hålla ordning och reda oavsett om det är i ett datasystem eller en fysisk miljö så att säga.
Språk nämns ofta i infon om yrketoch det är också en styrka. Jag är mycket bra på svenska och både talar och skriver engelska mycket bra. Lär mig sakta franska också genom att lyssna på när sambon pratar med sin släkt då han har franska som modersmål.

Men hela långa arbetsdagen framför en dator känns... segt? Instängt? Särskilt om man ska sitta ensam på ett kontor och inte ens träffa kollegor...:(

Tror att många tänker som du att det är svårt att veta exakt vad man gör som med. sekr vilket jag tror beror på att vi gör allt som alla förväntar sig bara ska vara gjort men ingen tänker på vem som ska göra det :p
Arbetet kan se väldigt olika ut beroende på var man jobbar och hur respektive arbetsplats väljer att lägga upp arbetet. Men generellt så skriver vi diktat vilket kan innefatta journalanteckningar, brev, remisser, epikriser och operationsberättelser. Skrivning ingår i princip alltid. Sen kan man stå i receptionen där man t ex besöksregistrerar, tar betalt osv. Man bevakar utgående remisser (vi vill alltid ha svar på remisser inom en viss tid), är lite behjälplig när datorerna strular (innebär oftast att ringa IT-supporten bara), har hand om post dvs remisser, journalkopior, provsvar osv som kommer in och ser till att de hamnar där de ska. Diagnosregistrering gör man ofta vilket innebär att man varje diagnos har en kod och dessa måste finnas med för att vi ska få betalt enkelt förklarat. Viss telefonservice ingår rätt ofta. Sen kan det finnas fler saker som förekommer på vissa ställen som att kalla patienter, lägga scheman med mera men detta varierar väldigt mkt.

För att tycka om jobbet ska man nog ha en liten pedant i sig, som gillar ordning och reda och gilla att vara lite problemlösare. Det jag gillar med jobbet är att just att det kan vara så olika beroende på var man jobbar vilket gör att man kan välja lite beroende på vad min gillar, t ex så är uppgifterna och tempot olika på exempelvis akuten jämfört med en mottagning. Man kan på vissa ställen ha i princip 0 patientkontakt och på andra jättemkt. Det är väldigt sällan man är ensam sekreterare, det är om det är ngt väldigt litet ställe. Det är dessutom rätt intressant, man lär sig ngt nytt varje dag när man sitter och skriver.

Hoppas du fått lite mer insikt om jobbet, det är bara att hojta om du vill fråga något :)
 
Om du gillar att vara ute och jobba kan jag rekommendera att jobba på parkförvaltning/fastighetsskötsel/kyrkogård.
Jag har jobbat med det i 10 år på olika sätt och trivts väldigt bra med det. Just nu gör jag annat, men jag extraknäcker fortfarande inom det och tycker det är kul.
 
Har fött barn och grejer här, så nu har jag tid att svara :rofl:
Ser att du fått många bra svar redan, tycker det låter som jobbet skulle passa dig! Det är mycket administration, skriva journaler från det doktorn dikterar, remisser, brev... posthantering, boka besök, skicka kallelser, telefontid med en del patientkontakt (mm mm). Jag har jobbat på vårdcentral och nu på kirurgmottagning, föredrar det senare. På vårdcentralen hade vi receptionen också.
Har massor av kollegor och delar rum med en person, vi jobbar i team vilket är väldigt trevligt och inte alls ensamt! Jag tycker att jobbet är så intressant och omväxlande att det aldrig blir tråkigt, att sitta vid datorn hela dagarna är inget problem för mig iaf!
Det är allt jag kommer på nu, hungrig och lite trött :D
 
Tror att många tänker som du att det är svårt att veta exakt vad man gör som med. sekr vilket jag tror beror på att vi gör allt som alla förväntar sig bara ska vara gjort men ingen tänker på vem som ska göra det :p
Arbetet kan se väldigt olika ut beroende på var man jobbar och hur respektive arbetsplats väljer att lägga upp arbetet. Men generellt så skriver vi diktat vilket kan innefatta journalanteckningar, brev, remisser, epikriser och operationsberättelser. Skrivning ingår i princip alltid. Sen kan man stå i receptionen där man t ex besöksregistrerar, tar betalt osv. Man bevakar utgående remisser (vi vill alltid ha svar på remisser inom en viss tid), är lite behjälplig när datorerna strular (innebär oftast att ringa IT-supporten bara), har hand om post dvs remisser, journalkopior, provsvar osv som kommer in och ser till att de hamnar där de ska. Diagnosregistrering gör man ofta vilket innebär att man varje diagnos har en kod och dessa måste finnas med för att vi ska få betalt enkelt förklarat. Viss telefonservice ingår rätt ofta. Sen kan det finnas fler saker som förekommer på vissa ställen som att kalla patienter, lägga scheman med mera men detta varierar väldigt mkt.

För att tycka om jobbet ska man nog ha en liten pedant i sig, som gillar ordning och reda och gilla att vara lite problemlösare. Det jag gillar med jobbet är att just att det kan vara så olika beroende på var man jobbar vilket gör att man kan välja lite beroende på vad min gillar, t ex så är uppgifterna och tempot olika på exempelvis akuten jämfört med en mottagning. Man kan på vissa ställen ha i princip 0 patientkontakt och på andra jättemkt. Det är väldigt sällan man är ensam sekreterare, det är om det är ngt väldigt litet ställe. Det är dessutom rätt intressant, man lär sig ngt nytt varje dag när man sitter och skriver.

Hoppas du fått lite mer insikt om jobbet, det är bara att hojta om du vill fråga något :)
Jag har alltid tänkt att de gör motsvarande som assistenter och administratörer i alla andra verksamheter. Med extra utbildning om regler och terminologi inom vårdområdet. Typ.
 
Herregud. Det är ju skamligt dåligt :(
Jag fick ut 10' på 47% inom LSS. Och då hade jag inte ansträngt mig för att få upp lönen.
Ja man blir inte rik på det... Har lyckats få ut 20.000 en gång men då var det lååångt över heltid med flera 12 och 14 timmars pass och en storhelg.... Som timvikarie kan man jobba rätt knasigt i perioder...
 
Har fött barn och grejer här, så nu har jag tid att svara :rofl:
Ser att du fått många bra svar redan, tycker det låter som jobbet skulle passa dig! Det är mycket administration, skriva journaler från det doktorn dikterar, remisser, brev... posthantering, boka besök, skicka kallelser, telefontid med en del patientkontakt (mm mm). Jag har jobbat på vårdcentral och nu på kirurgmottagning, föredrar det senare. På vårdcentralen hade vi receptionen också.
Har massor av kollegor och delar rum med en person, vi jobbar i team vilket är väldigt trevligt och inte alls ensamt! Jag tycker att jobbet är så intressant och omväxlande att det aldrig blir tråkigt, att sitta vid datorn hela dagarna är inget problem för mig iaf!
Det är allt jag kommer på nu, hungrig och lite trött :D

Ja det låter som att det är värt att titta närmare på! Idag ska jag ta sonen och knata runt och leta extrajobb iaf. Börjar på min lilla Ica nära som jag varit kund hos i många år. Hade prao i en mataffär när jag var tonåring och minns att jag tyckte att det var roligt. Hoppas bara att jag kan lära mig ett nytt jobb snabbt nog nu efter två år utan jobb...
 
Om du är steriltekniker kan du få jobb på Djursjukhus. Då kan du gulla och klappa alla söta djur som är på operation utanför steriles där du jobbar :love: ;) Jobba med djur utan att jobba med djur liksom :D
Arbetsförmåner kallas det va?:D
Här finns dock inget djursjukhus som så utan bara mindre vet.kliniker som sällan söker personal. Därav mitt beslut att strunta i utbildningar i djursjukvård då den arbetsmarknaden är så begränsad här.

Men man kan ju jobba på humansjukhus tills nåt dyker upp förstås:idea:
 
Arbetsförmåner kallas det va?:D
Här finns dock inget djursjukhus som så utan bara mindre vet.kliniker som sällan söker personal. Därav mitt beslut att strunta i utbildningar i djursjukvård då den arbetsmarknaden är så begränsad här.

Men man kan ju jobba på humansjukhus tills nåt dyker upp förstås:idea:

Åh synd! Nä på mindre kliniker brukar sköterskorna själva sköta sterilen, men på Djursjukhus behövs det oftast en egen person då det opereras så mycket.
Låter som en bra plan :D Jag kan hojta om vår nuvarande inte vill vara kvar längre :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 091
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 779
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 333
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel
Dagbok Ännu en skriva av sig tråd. Jag mår inte bra och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig vidare. Det känns som att jag är i ett moment...
Svar
17
· Visningar
1 967
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp