Byte av försäkringsbolag - nackdelar?

Kassiopeja

Trådstartare
Jag har en av mina hästar försäkrad i F-bolag X och överväger nu att flytta över försäkringen till F-bolag Y pga att F-bolag Y har bättre villkor.
Hästen är A1-försäkrad för fulla inköpspriset och utan reservationer, samt har varit skadefri hela tiden som hon varit i min ägo. Hon var 2 år gammal när jag köpte henne år 2000.

Vad finns det för NACKDELAR med att byta bolag? :confused:
 
Beror på vad som står i ett eventullt köpeavtal. Vissa avtal innehåller en kausul om att hästen måste vara försäkrad i ett visst bolag för att ta dolda fel.
Annars är det väl bara de ca 20 dagarnas karens för sjukdom vid bytet som skulle vara en nackdel.
 
I mitt köpeavtal står bara att hästen ska vara försäkrad till köpesumman och inget bolag är specificerat. Men vad jag oroar mig för är väl om det händer något som det nya f-bolaget kan hävda har påbörjats innan försäkringen tecknades i det nya bolaget trots att hästen var fullt försäkrad i ett annat bolag innan??? :crazy:
 
Vis av erfarenhet efter ett bråk med bolag så byter jag aldrig bolag. De får kosta lite mer... Jag förlorade mycket när vi hamnade i tivst en gång.
Pratade med vd:en för ett av våra stora bolag om detta och han höll med... Det är säkrare att inte byta med tanke på tvister som kan uppstå. I regel är det lite pengar i längden man sparar. Oftast ändrar de ju premier efterhand så man förlorar/tjänar väldigt lite på att ändra. prova att pruta istället! Kanske det är skillnader i villkoren som gör prisskillnaden och det kanske ävenditt nuvarande kan ändra på.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 625
Senast: Tassa
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 720
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp