Bukefalos 28 år!

Byte av försäkringsbolag(skada:/

Sv: Byte av försäkringsbolag(skada:/

Det låter ganska osannolikt att KS uppstår på mindre än 6 månader, det rör sig trots allt om skelettet, närmre bestämt avståndet mellan tonutskotten. Det kan vara medfött eller ha uppstått gradvis under längre tid. Hade du bytt bolag 5 år tidigare hade bedömningen mycket väl kunnat bli annorlunda.

Jag bytte försäkringsbolag när jag köpte min häst, det var då eller aldrig i min värld, hon var lågt försäkrad i Agria så jag tog risken. Nu har jag haft hästen ett par år och hon är fortfarande frisk så jag räknar med att risken för den här typen av "chock" är mindre och minskande. Jag spattröntgade dessutom henne före köp (islandshäst så problem område) och skickade dokumentation till bolaget både för att minska risken för en spatthäst och för att få ut ersättning om hästen får spatt inom kort efter tecknandet av försäkring.
 
Sv: Byte av försäkringsbolag(skada:/

kl

de andra stora bolagen gjorde en överenskommelse för ett par år sen att en häst som haft en försäkring hos någon av de skulle kunna försäkras hos de andra utan att denna sitsen uppstod.

Tyvärr är Dina ett nytt bolag och de har väl helt enkelt inte varit med på denna överenskommelsen.

Om du vill ha mer hjälp så kontakta din konsumentombudsman i kommunen, de är duktiga på sånt här!
 
Sv: Byte av försäkringsbolag(skada:/

Tack så mycket för ditt svar:) Första "positiva" svaret hittills:) Ska kolla upp hurDina ställer sig till det och får väl gå vidare till KO /ARN om det inte löser sig...
 
Sv: Byte av försäkringsbolag(skada:/

Osäker när det gäller KS, men skelettet ändrasmkt under en hästs utveckling, även efter att den är fullvuxen. ossifications, dvs. benbildning av tex. brosk är vanligt och att benen får lite ändrad form.

Vet som sagt inte om detta eg. kan leda till KS men helt omöjligt lär det inte vara att om en häst har lite tätt liggande tornutskott vid födsel att de blir trängre med åren.
 
Sv: Byte av försäkringsbolag(skada:/

Efter två månader och överklagande av mig så har jag äntligen fått ett svar från Dina. De ersätter skadan och framtida behandlingar av ryggen:) Tack för det. Lönar sig att strida för sin sak men avråder alla att byta försäkringsbolag på sin häst. Inte värt det:/
 
Sv: Byte av försäkringsbolag(skada:/

Skönt att du fick igenom det! :-D
Hur kom det sig att de ändrade sig?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: Nevermind
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 959
Senast: WBanna
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 857
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 208
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp