Byte av operativsystem

sussisus

Trådstartare
Från Vista till XP - är det bara att stoppa i cd:n i maskinen och installera XP?

Jag har precis köpt en HP DV5-1115-laptop, som förstås har Vista Home Edition och jag har redan blivit osams med Vista.
Har även köpt XP Home edition SP3 (OEM om det viktigt att veta) och tänkte installera den istället - men hur gör man?

Dessutom måste jag lämna tillbaka Microsoft-cd:n (Hem- & studentversionen) jag köpte, för säljaren "glömde" att meddela att Outlook inte var med på denna version...
Visst, det borde jag hålla reda på själv, vad jag köper alltså.
Min ursäkt för detta "slarv" är att det är faktiskt första gången jag köper dator på egen hand, har annars haft dator genom föräldrarnas jobb.

Sv: Byte av operativsystem

Jag installerade nyligen om från Vista Basic till XP på min HP laptop. Då var det bara att sätta i cd:n och köra. Var lite krångligt med vilka val man skulle göra i början har jag för mig men det löste sig. Hoppas att du är medveten om att allt du har på datorn försvinner när du byter operativsystem. :)

Lycka till!

Det är nog bara att vänja sig. Snart är den tidagre varianten inte aktuell med uppdateringar o liknade. Men håller med Vista är tålamodskrävande...

Har bara lagt lite patiens på laptopen, har inte gjort något annat än att kolla genom lite.

Saken är den att jag på gammeldatorn har Windows 2000, så det är ett väldigt stort hopp mellan mina båda datorer.

Så sant, men de har tydligen förlängt supporten på XP med flera år (2-3 år i alla fall) just för att det är så populärt bland användarna.

Kan det vara första gången Microsoft har ändrat sig, tro?

Blir mer och mer förundrad över hur de kunde släppa ut Vista på marknaden, det verkar liksom vara ett hafsverk och inte riktigt genomtänkt.

Nä, det ska allt vara Microsoft!

Det är Microsoft som "tillverkar" både Windows och Vista.

Vista är inget hafsverk, men jag håller med om att de släppte det för tidigt. Men nu har det mognat och det finns drivrutiner till det allra mesta. Det som de flesta har emot Vista är att det är stor skillnad mot XP, och många ogillar att behöva lära sig något nytt när de kan det gamla någorlunda bra. Plus fördomar och grupptryck från kompisar och brorsor som benhårt anser att XP är bättre fast de egentligen inte har någon koll.

Vista är ett modernare operativsystem, och det har ett helt gäng med nya fina funktioner som piskar XP:s rumpa ganska hårt. Om man bara ids lägga lite tid på att lära sig Vistas nya interface. Det är mer säkert, många funktioner har blivit polerade och vidareutvecklade och jag personligen tycker det är snyggare och trevligare att arbeta med - skulle aldrig byta ned mig till XP idag. Har man ett gammalt härke så finns kanske ingen vits att byta upp sig till Vista, men köper man nytt verkar det bara konservativt att byta ned sig till XP - särskilt om man ändå köpt Vista.

Jag skulle alltså rekommendera dig att ge Vista lite mer tid så att du ger det en rimlig chans att komma över nyhetsobehagströskeln innan du byter ned dig. Man kommer alltid lite på kant med nya saker innan man lär sig hur de fungerar och hittar funktionerna man verkligen gillar. Och gillar du inte Vista är det kanske bättre att välja något annat modernt operativsystem istället för gamla XP? Finns ju flera som är gratis, och så slipper du köpa officepaketet också. Går ju rätt snabbt att installera och testköra om du är nyfiken, och gillar du inte vad du ser så är det ju bara att stoppa in din älskade gamla XP-skiva och fortsätta med det som känns invant och tryggt! ;) Ubuntu? Fedora? Linux Mint? (m.fl.)

Liknande trådar

K
IT & mobiler Rörig rubrik, men jag ska förklara så gott jag kan. I somras köpte jag en FujitsuSiemens med förinstallerat Vista. Datorn i sig är... 2
Svar
22
· Visningar
2 711
Senast: maria85
·
IT & mobiler Är det svårt att byta språk på XP ? Alternativt hur svårt är det att grundinstallera det ? Kan ju förklar lite så att ni förstår, jag...
Svar
1
· Visningar
1 240
Senast: flugskit
·
IT & mobiler När jag köpte dator för ca 3 år sen, köpte jag en Packard Bell, nått som jag ångrar bittert. Men nu har jag den iaf. Fick med ME, som...
Svar
12
· Visningar
1 140
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25