Byte till annat hö till lite för tjock häst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare AnnikaH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 884
A

AnnikaH

Mitt hö håller på att ta slut och det finns tyvärr heller inte mer att få tag i hos bonden där jag brukar köpa.

Det finns hö (mycket dyrare men vad gör man?!) att köpa hos en annan leverantör men detta hö skiljer sig mycket från det jag haft.

Höet jag haft nu har 40 smbrp och 7.7 MJ vilket ger en kvot på 5.2 och det nya höet har 76 smbrp och 7.9 MJ vilket ger en kvot på 9.6 om jag inte är helt ute och cyklar. Rätt stor skillnad tycker jag, eller vad tycker ni?

Vad ska jag tänka på om jag måste byta till detta höet (förutom att föra in det successivt under ett par veckor förstås)?

Hästen som ska ha höet är en 21 årig halvblodsvalack som är lite för tjock om magen. Det är svårt att motionera honom mera eftersom han har diagnosen strålbenshälta och därför endast ska promenadridas lite lätt 3-4 ggr per vecka.

Han får idag förutom hö, ett par deciliter krafft rehab (för att hålla en fin form, tappar annars på överlinjen), betfor, mineraler och lite morötter. Han har en känslig mage och blir lätt lös och rinnig vid foderbyten eller andra störningar.

Hoppas att någon här på buke kan komma med goda tips och råd!

Sv: Byte till annat hö till lite för tjock häst

Du behöver ju inte ge Rehab och betfor i alla fall... Räkna ut den kvot du har nu och så kan du mha olja eller halm (båda innehåller bara Mj) komma fram till samma Mj och kvot med det nya höet som det gamla. Tänk bara på att han får i sig tillräckligt med strå! Även om han bara ska ridas 3-4 dagar kan han väl promeneras några dagar till eller?
//marti

OK, det är alltså olja eller halm som ska läggas till för att få kvoten "rätt" eller samma som med det gamla höet.
Kollade på kvoten idag med det hö jag har nu och den ligger faktiskt lägre än jag var medveten om, bara på 5.5! Den borde ju vara minst 6 eller hur?
Hur kan han se så fin ut då?! Visst är magen rund men även överlinjen ser bra ut tycker jag särskilt med tanke på att han har några år på nacken.

Om jag fattat det rätt borde jag väl ÖKA på högivan för att få upp kvoten eller?! Men blir han inte bara ännu tjockare då?! Han har aldrig varit direkt svårfödd, men inte så här lättfödd heller!

Promeneras några dagar extra kan han säkert göra, får hoppas att det gör lite skillnad.

Jag menade att jag väl borde öka högivan med det hö jag har nu alltså inget annat.

Ju mer du ger av det hö du redan har så sjunker kvoten i din totalfoderstat då höet bara har en kvot på 5,2 och foderstaten 5,5. Att din pålle ser skaplig ut på 5,5 i kvot kan bero på att han inte behöver högre kvot, 6,0 är en rekommenderad normalkvot. Det finns hästar som ser bra ut på 5 och de som kräver 8 eller mer...

Vad du ska vara noga med när du byter hö är att din pålle får tillräckligt med strå... MINIMIGIVA är 1 kg ts/100 kg men det är alldeles för lite tycker jag... Det är mycket bättre att försöäka landa så nära 2 kg ts/100 kg som möjligt. 2 kg ts motsvaras av 2,4 kg hö med 84% ts. I ts-givan räknas allt grovfoder dvs hö, hösilage, lucern, halm osv..
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 707
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon... 2
Svar
23
· Visningar
2 152
Senast: Soffan74
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 896
B
Foder & Strö Ska snart få hem min foderhäst, en 11 årig halvblodsvalack på 163 cm. Han är rätt omusklad över ryggen men det ska ändras på med rätt...
Svar
15
· Visningar
1 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka