• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare wenn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 5 816
W

wenn

Nu behöver jag hjälp! Har börjat träna byten med min pålle. Det går väl hyffsat. Jag menar han byter fram när jag ber honom byta men jag får inte med mig bakbenen. Det spelar ingen roll om vi gör det över en bom. De vill bara inte följa med...:confused:
Någon som har varit med om liknande och som har några bra tips?

Sv: Byten

Du måste börja bakifrån, då kan det inte bli fel.

Jag tränade min på en rak grusväg, tex i höger galopp.
Sen gjorde jag förvänd sluta och ställde om honom samtidigt som jag gav "signal" för ny galopp. Då bytte han bakifrån och fram hängde så snällt med.
Bom snurrar bara till det för min.

Det finns en hel tråd om byten på dressyrforumet:idea:

Jo jag såg det men hittade inte riktigt något som passade mig. Allt handlade om hur man gör byten. Jag har aldrig haft några problem med mina tidigare hästar med bytena. Så därför blev jag lite rådvill nu när jag inte får till det på min kuse.:(

men nu ville hon ha hjälp till sin häst, varför ska man ställa en fråga alls då, ja tror att alla frågor finns de säkert svar på i gammla trådar sluta upp med sånna komentarer

ja vet tyvärr inte hur du ska göra ble bara lite sur på komentaren TS fick sorry för kapningen

Du måste börja bakifrån, då kan det inte bli fel.

Jag tränade min på en rak grusväg, tex i höger galopp.
Sen gjorde jag förvänd sluta och ställde om honom samtidigt som jag gav "signal" för ny galopp. Då bytte han bakifrån och fram hängde så snällt med.
Bom snurrar bara till det för min.

Tack! Ska prova det!

Träna galoppombyten i skritt: rid sluta, byt mellan höger och vänster sluta och träna tills det sitter som en smäck i skritt. Sedan gör du det i trav och när det sitter gör du det i galopp. Då byter hästen inte bara sluta utan även galopp.

Träna galoppombyten i skritt: rid sluta, byt mellan höger och vänster sluta och träna tills det sitter som en smäck i skritt. Sedan gör du det i trav och när det sitter gör du det i galopp. Då byter hästen inte bara sluta utan även galopp.

Men det blir ju galoppsluta - byte - galoppsluta? Eller? Det låter inte särskilt rakt:confused: Hur får du sen hästen rak om du ska byta fler gånger? Det blir lång väg för bakdelen? Måste du inte rakställa mellan?

Eftersom jag rider akademisk ridkonst är den absolut raka hästen ett tillstånd som kommer väldigt sent i utbildningen.
Graden av böjning väljer man efter vad hästen är mogen för och vad man har för syfte med övningen. Likaså graden av tvärning i slutan.

Tävlingsdressyrbyten finns det väl ett annat forum för?

Ar eller ej så låter det väldigt märkligt i alla fall. :crazy: Jag menar för hästen.

Gör du såna byten med din häst? Jag menar nu inte i skritt eller trav för det är ju knappast galoppombyte :confused: Utan byter du i galopp?

Och även om det finns andra forum (vad du nu menar med den kommentaren:confused: ) så kan man väl vara intresserad av hur det är tänkt i praktiken, eller hur?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte det är ett dugg märkligt, inte min häst heller (även om vi bara tränar i skritt ännu).
Jag har inte kommit dithän med min häst, att vi gör galoppbyten. Han har inte tillräcklig styrka för att galoppera så samlat än.

Jag tävlar inte, rider inte modern dressyr, därför försöker jag inte diskutera det. Och om jag ville, skulle jag inte göra det här.

Fast gör man galoppombyten innan hästen kan vara rak inom AR? Kan hästen vara samlad innan den är rak? :confused:
Det kanske fungerar det du skriver, men jag undrar om man inte får väldigt vingliga byten?

Fast gör man galoppombyten innan hästen kan vara rak inom AR? Kan hästen vara samlad innan den är rak? :confused:
Det kanske fungerar det du skriver, men jag undrar om man inte får väldigt vingliga byten?

Ja, naturligtvis. Böjning/ställning och sökning framåt-nedåt är grunden i min ridning enligt den akademiska ridkonsten. Läs BB:s bok!

Nej, det blir inga vingliga byten.

Jo det måste bli som en orm:crazy: Svårare för hästen tycker ju jag, men men...

CillaW: Samling utan att ha rak häst:crazy: Det kommer sen? Nej jag förstår inte.

Men vad kallas det du då gör nu, i skritt? Sluta-byte:confused:

Det är möjligt att det handlar om språkförbistring eller definitionsdiskrepans här och att en del diskuterar päron och andra diskuterar gnuer.

Samling i böjning hör till grunderna. Rakriktning betyder för mig att hästen ska kunna göra allt lika bra åt båda hållen. Först därefter kan vi göra det med hästkroppen rak.

Det jag gör i skritt, det kallar jag nog ingenting. Jag bara gör det, i bästa fall.

Teoretiskt sätt så ska det ju funka att få hästen att byta bättre bak genom att gå från sluta till sluta, och det kan man, som Cilla skriver, föröva i skritt och trav innan man gör det i galopp.

I praktiken tycker jag dock att det verkar funka bättre att byta från öppna, kanske för att en lätt öppnaattityd i galoppen gör hästen lättare framtill och alltså förbättrar galoppens kvalitet på ett generellt plan.

Teoretiskt sätt så ska det ju funka att få hästen att byta bättre bak genom att gå från sluta till sluta, och det kan man, som Cilla skriver, föröva i skritt och trav innan man gör det i galopp.

Ja, teoretiskt är det klart man får med bakbenen genom slutan, det är ju en rörelse där man får koll på bakdelen bättre, men menar ni att hästen i ett språng går från riktig vänstersluta tex och nästa skuttar över med bakdelen i högersluta o byter galopp? :confused: I skritt och trav behöver hästen flera steg för detta, så det går ju inte att jämföra ens:confused:
Om man inte rakriktar mellan:confused: blir det långt för bakdelen att flyttas i ett enda språng. Det måste helt enkelt bli vingligt om man nu skulle göra det i vartannat eller varje språng:confused: Hästen får kränga runt och vad händer med balansen:confused:

Är det någon som nått så långt som skulle kunna visa byte i serier med den tekniken:confused: Film då, så man ser. Och jag menar inte i skritt eller trav då:crazy: Jag vill se i galopp för att förstå att jag inte fattar. :cool: Nån härinne byter väl kanske i galopp också, alla kan inte vara kvar i skritt, väl:confused:

Eftersom jag precis börjat med galoppombyten med hästen är jag intresserad av ämnet, kan man säga

Jag tror faktiskt inte man byter från hö. sluta till vä. sluta, det är mera så man tänker, att man helt enkelt byter med bak eftersom det är med ytter bak hästen börjar galoppsprånget, man ser alltså till att få med ytterbak först i fattningen, om du förstår, jag är så dålig på att förklara:crazy: .
Men detta är inte specifikt för AR utan för alla galoppfattningar och alla byten. Jag har aldrig gjort byten i serier men antar att man måste bara böja om lite lite och ha en extremt lyhörd häst som byter bara av att man ändrar vikten lite, annars skulle man väl aldrig hinna med.

Jag tror faktiskt inte man byter från hö. sluta till vä. sluta, det är mera så man tänker, att man helt enkelt byter med bak eftersom det är med ytter bak hästen börjar galoppsprånget, man ser alltså till att få med ytterbak först i fattningen, om du förstår, jag är så dålig på att förklara:crazy: .
Men detta är inte specifikt för AR utan för alla galoppfattningar och alla byten. Jag har aldrig gjort byten i serier men antar att man måste bara böja om lite lite och ha en extremt lyhörd häst som byter bara av att man ändrar vikten lite, annars skulle man väl aldrig hinna med.

Nej precis, det jag undrade är om man bara "tänker" sluta eller rättare, att ta med bak då. Men här beskrevs det som sluta till sluta - och om det inte är så undrar jag vad man gör i skritt då om man även där bara "tänker" :confused: Dvs förberedelserna som det talas om.

Byten i serier är mycket avlägset här med kan jag säga, så jag går inte in på hur man gör det, men inser ju bara att från sluta till sluta låter väldigt komplicerat:crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 781
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka