Bukefalos 28 år!

byter galopp och muskelarbete...

E

Emmsson

Jag har en fd travare som är 6 år och som jag håller på att "rida" in. Men jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha lite hjälp med. Han kan jätte fin högergalopp och kan den jätte samlad och fin (lika så ökad):) men i vänster går det inte lika bra. Först trodde jag att han inte förstod skänkeln men nu har jag märkt att han börjar med vänster men efter 1-2 galopp språng byter han till höger. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det... Nu saktar jag ner och börjar om från början men det blir lika dant varje gång. :(
Sen om muskelarbetet. Hur bygger man upp muskler bäst? Nu tränar vi i backar en gång i veckan, men finns det något annat som man kan träna upp musklerna? Har en liten misstanke om att han inte har tillräkligt med muskler för att bära sig i vänstergalopp:crazy: Har hört att volter och serpentiner är bra för muskelarbetet på båda sidor.. Är det nått man kan göra mer?
Tacksam för svar och tips! :bump:
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

Tjänare emmsson !!

Du har noog helt rätt i att han inte orkar vänster (samma med magicen i höger;))

klättra e det enda jag vet :p

mycke övergångar typ skritt_galopp o sånt stärker osså ;)

//lollo
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

Hej!
Övergångar är bra. Om han fattar rätt och sedan byter efter typ två språng kan det vara bra att fatta och sedan sakta av innan han hinner byta. Dvs fatta vänster ta två språng sakta av, fatta igen, ta två språng och sakta av. På detta sätt hinner han aldrig byta och han stärker sig enormt i vänster när du fattar. Var noga med att han fattar galoppen rätt, så att han inte springer in i galoppen för det stärker inte. Utan se till att han fattar med bakbenet och på det sättet kommer in i galoppen. På detta sätt tror jag du löser problemet. Du kan även försöka med att inte galoppera så mycket i höger utan att när ni tränar galopp så tränar ni vänster eller ingenting. Då borde han lära sig det ganska snabbt.
Det är fattningarna och avbrotten som stärker, inte själva galoppen.
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

Som redan sagts så är det fattningarna som stärker och inte själva galoppen. Ett annat litet tips är att jobba med öppna och sluta för att stärka bakbenen. I vänster galopp är det höger bakben som ska bära mest vikt och det kan man träna med slutor i vänster varv och öppnor i höger varv. När man har tränat upp bakbenet och vill ge sig på galoppen igen så kan det även vara lättare att fatta galoppen direkt ur slutan.

Min travare hade tvärtom mot din svårare för höger galopp, men efter mycket stärkande övningar (mest i skritt) så kan han faktiskt fatta högergalopp nästintill klockrent nu. Fast vi fattar fortfarande från sluta och i skritt. Har inte kommit så långt med galoppträningen än...
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

Tänkte precis skriva det där med öppna och sluta men du va snabbare ;)
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

Haha, för en gångs skull. :p Men visst fungerar det bra? Du hade väl också en travare..?
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

Jupps det funkar jättebrao :p Han hade/har osså problem med höger men nu e det mkt bättre;)
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

Okej.. Tack för tippset.. Han springer inte in i galoppen :p som är skönt att han inte gör utan det är just att han byter.. Tack så jätte mkt för tipset! :bump: :love:
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

Okej.. Tack för tippset.. Han springer inte in i galoppen :p som är skönt att han inte gör utan det är just att han byter.. Tack så jätte mkt för tipset! :bump: :love:

Tippsen* ska det vara! haha:p
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

;) jag ska skvallra för fredrik om din svenska!!
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

Haha du skulle bara våga din lilla unge dam! :devil: haha Men jag älskaaar dig ändå!! :love: ;) :bump:
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

Haha vågar gör jag ;) Hmm du emma om inte du köper en jättedyr hopphäst åt mig så kommer jag att skvallra för fredrik!!:D:D
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

Hmmm :idea: jag kan köpa dig en käpphäst! :idea: Jag älskar mig själv o mina ideer! :love: haha! :rofl: Kramar till Dig lollo! :love: När kommer du tillbaks till skolan?:confused: puss!:bump:
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

Imörrn jag skulle egentligen bara vara hos tandläkaren på förmiddan men sen skulle jag bara hem en pyttestund sen så missa jag bussen och det gick ingen mer fören kl 3 :D
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

Du är ju bara för smart!! :D
 
Sv: byter galopp och muskelarbete...

jaag veet :D tack så jäättemkt :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 505
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 356
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp