Byter gångarter, Tacksam för hjälp..

cress

Trådstartare
Min älskade häst Jag har haft i tre år, klockrena gångarter, vi har tävlat mycket, har helt plötsligt börjat med gångarts mix, trav, pass, tölt , allt på en gång..
Det började med att Jag annonserade medryttare, det kom lite tjejer som provade honom, det var då han började blanda in passen.. Han är numera lite stressad, och ju mer han blandar gångarter destu spändare blir han..
Jag ångrar mig så att Jag lät olika människor rida honom, han är en riktig enmans häst..

Men hur ska Jag göra för att korrigera detta, Jag har gjort som så att Jag rider honom i kort tempo tölt, så fort han börjar blanda har Jag saktat av till skritt/halt och börjat om.. Men Jag vet inte om det är rätt väg att gå? Snälla hjälp mig till rätta med vårat problem:bow:
 
Sv: Byter gångarter, Tacksam för hjälp..

Var det mångaa som provred? Rider de fortfarande?

Annars skulle jag börja med att kolla upp så att han inte har ont någonstans.

Om inte så skulle jag testa att låta hästen vila ett par veckor från ridning och bara jobba från marken, lite ledarskap och mys så att han känner sig trygg med dig utan att blanda in de situationer som stressar honom. Sen börja om från början helt enkelt och bygga upp förtroendet igen. Det kan ju vara svårt med såna personliga och stressade/spända hästar, det bästa tycker jag är att börja från början och bygga upp tillit i att de klarar av det man ber dem om och att inte ge dem för svåra uppgifter. Massa beröm och lätta övningar som de är bekväma med.
 
Sv: Byter gångarter, Tacksam för hjälp..

Annars skulle jag börja med att kolla upp så att han inte har ont någonstans.

.

Amen.
Och kolla sadeln - hästarna ändrar sig så en välsittande sadel kan plötsligt bli fel.
Och när vet. kollat hästen, ta ut equiterapeut eller liknande.
 
Sv: Byter gångarter, Tacksam för hjälp..

Amen.
Och kolla sadeln - hästarna ändrar sig så en välsittande sadel kan plötsligt bli fel.
Och när vet. kollat hästen, ta ut equiterapeut eller liknande.

Ja verkligen. Sadeln kan de ju växa ur så himla snabbt. Bara ett par månader efter min gamla fick en ny hade han vuxit ur den igen och kunde varken trava eller galoppera. Ytterligare ett sadelbyte och vips så var gångarterna tillbaka. Bett och nosgrimma kan också göra otroligt stor skillnad, men de växer ju inte ur ett bett på samma sätt.
 
Sv: Byter gångarter, Tacksam för hjälp..

Min älskade häst Jag har haft i tre år, klockrena gångarter, vi har tävlat mycket, har helt plötsligt börjat med gångarts mix, trav, pass, tölt , allt på en gång..
Det började med att Jag annonserade medryttare, det kom lite tjejer som provade honom, det var då han började blanda in passen.. Han är numera lite stressad, och ju mer han blandar gångarter destu spändare blir han..
Jag ångrar mig så att Jag lät olika människor rida honom, han är en riktig enmans häst..

Men hur ska Jag göra för att korrigera detta, Jag har gjort som så att Jag rider honom i kort tempo tölt, så fort han börjar blanda har Jag saktat av till skritt/halt och börjat om.. Men Jag vet inte om det är rätt väg att gå? Snälla hjälp mig till rätta med vårat problem:bow:

Jag skulle inte sakta mer till skritt/halt för att börja om, skritt och halt betyder "vila" och beröm för att man gjort något rätt, försök istället korrigera tillbaks till den gångart du ville ha och ta sedan ner till skritt när du fått som du ville, alternativt gör det jobbigt för hästen i den gångart den själv växlat till, har den valt något annat än vad du ville då ska det banne mig bli jobbigt för den också......och låt den sedan välja det DU ville och låt det bli det bekväma för den. Är ingen expert men har lärt av egna misstag att ta ner till skritt är det värsta man kan göra.
 
Sv: Byter gångarter, Tacksam för hjälp..

Jag är inte heller något proffs, men så gör jag också. Alltså tar tillbaka till den gångarten jag bad om. Och sen får den beröm och avsaktning.
 
Sv: Byter gångarter, Tacksam för hjälp..

Min älskade häst Jag har haft i tre år, klockrena gångarter, vi har tävlat mycket, har helt plötsligt börjat med gångarts mix, trav, pass, tölt , allt på en gång..
Det började med att Jag annonserade medryttare, det kom lite tjejer som provade honom, det var då han började blanda in passen.. Han är numera lite stressad, och ju mer han blandar gångarter destu spändare blir han..
Jag ångrar mig så att Jag lät olika människor rida honom, han är en riktig enmans häst..

Men hur ska Jag göra för att korrigera detta, Jag har gjort som så att Jag rider honom i kort tempo tölt, så fort han börjar blanda har Jag saktat av till skritt/halt och börjat om.. Men Jag vet inte om det är rätt väg att gå? Snälla hjälp mig till rätta med vårat problem:bow:

Om han blir uppriktigt stressad när han blandar så hade jag försökt ligga steget före. Träna övergångar så du befäster det som är bra och gör det till det normala igen. Problemet om hästen "kommer undan" med att stressa upp sig är att det blir en övning i sig för den. tölt-hoppetistuts-skritt! :)

Missar du nedtagning innan den börjar blanda så behåll lugnet och fortsätt be om det du ville ha från början. När det väl kommer igen så beröm, gärna innan avsaktning, och sakta sen eventuellt av. Din avslappning i sadeln är ett gott beröm. Jobba lösgörande med mjuka hjälper så tilliten kommer tillbaka.

På dessa stressade hästar kan det hjälpa att sitta med ett leende på läpparna. Ler du, blir du mindre spänd och frustrerad när det händer. Du har också närmare till beröm när det väl blir bra! Det kan hjälpa att prata lugnt för sig själv (hehe nu låter jag väl helt knäpp): Nänä, inte så, kom igen (vänta ut gångart) såååja den ville jag ha.
jag menar inte att hästen förstår dina ord, men din kropp gör det. Säger du orden och låter avslappnad så blir du själv lättare avslappnad.

Det mest typiska i en sån här situation är att man spänner sig och då fortplantar sig det ner i hästen=ond cirkel

Det kan hjälpa att, med mjuka hjälper, böja hästen lätt eller mkt, rid mot öppna tänk på att få bakbenen lugnt aktiverade i både igångsättning, nedtagning och som korrigering. Lossa ev spänningar i hals och bakdel, se så den är nöjd med dina tygeltag. Oftast i dessa gångartmixer så spänner hästen sig till en "planka", din uppgift är att få plankan att bli ett mjukt gummiband! ;)

Nu lät det säkert flummigt men OM du testar det så berätta gärna sen hur det funkade


Helt enkelt rekommenderar jag nog positiv förstärkning.
 
Sv: Byter gångarter, Tacksam för hjälp..

Jag började om från början, han fick ett par dar ledigt (han verkligen hatar sin ledighet) Jagbad medryttaren att stanna hemma, det blev bara han och Jag igen,som det alltid varit i tre år, Nu har han slappnat av och blivit sitt vanliga Jag igen,.. Frågan är nu vad Jag ska säga till medryttaren? Det går uppenbarligen inte..
 
Sv: Byter gångarter, Tacksam för hjälp..

Det är ju bara att säga som det är. Är ju inte henns fel utan hästen som inte funkar med fler än en ryttare.
 
Sv: Byter gångarter, Tacksam för hjälp..

Håller med Gimlan.

Du har väl inte skaffat en medryttare för att denne ska få rida till varje pris, utan för att du behöver hjälp med din häst. Och om hon inte kan hjälpa dig och underlätta din situation så försvinner ju hela syftet.

Hoppas att du hittar någon som funkar bättre med hästen eller att du hittar någon annan lösning.
 
Sv: Byter gångarter, Tacksam för hjälp..

Det har ju gått bra nu, jag har ridit honom, han är lugn och säker i sina gångarter.. Så jag tänkte i dag att ge min medryttare en ny chans.. Slutade med en stressad häst, återigen gångarts trassel, jag bad henne ta det lugnt, våga släppa på tygeln för att få honom att slappna av i skritt,.. Han drog för henne sista biten hem, och så trampade han sig blodig på båda ballarna.. :(
 
Sv: Byter gångarter, Tacksam för hjälp..

Har inte läst alla de andra svaren men jag skulle börja med att kolla över sadeln, kolla så att hästen inte har ont och endast låta duktiga ryttare som kommer överens med honom rida honom.

Att hästen blandar in pass eller andra gångarter kommer främst från att den spänner sig (om vi nu antar att den inte har ont) och är stel. Alltså hästen är inte lösgjord. Har du försökt att gå ifrån alla gångarter förutom skritt ett tag? Jobba i skritt, öppnor, slutor, skänkelvikningar, volter, massa lösgörande! När han känns 100 där igen hade jag lagt in små sträckor av tölt, kanske bara ett par steg. Beröm massor när han gör rätt. Öka sedan sträckorna mer och mer. Krånglar han hade jag försökt lösa det i gångarten du är i, inte skritta eftersom att det då blir eftergift/vila/beröm.

Det är iallafall hur jag hade gjort, hoppas du kunde få något tips iallafall och lycka till :)
 
Sv: Byter gångarter, Tacksam för hjälp..

Problemet är bara när medryttaren rider honom.. Och ett par dagar efter åt tills han slappnat av, Jag blev lite orolig därav tråden att han skulle vara förstörd för alltid, men det är bara att inse att han trivs bäst med sin matte :) Vilket Jag borde vara stolt över :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 592
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan För 7 månader sen köpte jag min första häst. Har haft erfarenhet som medryttare men absolut ingen skolad och kunnig ryttare. Tanken var...
Svar
11
· Visningar
2 597
Senast: angelwings
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 613
Senast: Bobloblaw
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 293
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp