Hjälp!! Min häst är mager! Hur ska jag få tillbaka muskler och hull?

Lollisossan

Trådstartare
Hej alla hästmänniskor!

Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat muskler samt hull. (Först och främst så bifogar jag en bild som jag tog idag på han efter tre veckor i sommarhagen, vi hämtade hem han idag)

Allt började med att jag köpte Cirano av min tränare i slutet av mars. Detta är min första egna, och då jag började rida han själv varje dag så är det såklart rimligt att han tappar i muskler lite grann, men under hela våren och sommaren så har han tappat rejält, och jag var ändå noga med backträning, hoppträningar, styrka, kondition osv. Samt att han började tappa i hull, trots att jag fortsatte min foderstat som min tränare hade haft. I sommar så gick Cirre på sitt första sommarbete, och vi red och pysslade om han varje dag, det fanns alltid gott om bete, men nu när vi tog hem han så ser jag ingen skillnad i hullet, tvärt om, det ser ut som om han har blivit ännu smalare!

Nu så kommer jag iallafall till det jag tror är en bidragande orsak. Min tränare har tidigare sagt att Cirano började ”falla ur” förra hösten, och att hon då började ge han Mustangs müsli protein+ foder som är rikt på protein och bra för muskelbyggnaden. Jag slutade ge han detta foder och bara köra på hästekraft då det ingår i stallhyran, men müslin blev för dyr att ha, och efter att han slutade att få det så har han sakta men säkert börjat falla ur.

Min plan är nu efter sommarbetet att börja utfodra müsli protein+ fodret igen och se om det hjälper, samt ha en mer strikt plan i min ridning, att verkligen få in styrka och konditionsträning i veckorna (tipsa gärna om bra konditions och muskelövningar) och såklart det viktigaste: att höja grovfodret! Jag har tidigare gett han 8 kg hösilage om dagen, precis som min tränare gav han då hon var hans ägare, men nu har jag bytt till hö och gått upp till 10 kg!

Om ni har några tips till hur jag kan se till att få detta bra, eller ifall ni tror att det är fodret samt ryttarbytet som har gjort att han blivit kralligare, så kommentera gärna! Glöm inte att detta är min första häst, och att jag bara är nyss fyllda 18 år med ridskola som mina tidigare erfarenheter. Som tur så har jag många runt omkring mig som hjälper mig, bland annat min mamma som är gammal hoppryttare :)

Tacksam för alla svar och hjälp angående detta!
 

Bifogade filer

  • 1CDEAEDE-74C7-445E-86BC-C86549900F62.jpeg
    1CDEAEDE-74C7-445E-86BC-C86549900F62.jpeg
    545,4 KB · Visningar: 757
Hej alla hästmänniskor!

Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat muskler samt hull. (Först och främst så bifogar jag en bild som jag tog idag på han efter tre veckor i sommarhagen, vi hämtade hem han idag)

Allt började med att jag köpte Cirano av min tränare i slutet av mars. Detta är min första egna, och då jag började rida han själv varje dag så är det såklart rimligt att han tappar i muskler lite grann, men under hela våren och sommaren så har han tappat rejält, och jag var ändå noga med backträning, hoppträningar, styrka, kondition osv. Samt att han började tappa i hull, trots att jag fortsatte min foderstat som min tränare hade haft. I sommar så gick Cirre på sitt första sommarbete, och vi red och pysslade om han varje dag, det fanns alltid gott om bete, men nu när vi tog hem han så ser jag ingen skillnad i hullet, tvärt om, det ser ut som om han har blivit ännu smalare!

Nu så kommer jag iallafall till det jag tror är en bidragande orsak. Min tränare har tidigare sagt att Cirano började ”falla ur” förra hösten, och att hon då började ge han Mustangs müsli protein+ foder som är rikt på protein och bra för muskelbyggnaden. Jag slutade ge han detta foder och bara köra på hästekraft då det ingår i stallhyran, men müslin blev för dyr att ha, och efter att han slutade att få det så har han sakta men säkert börjat falla ur.

Min plan är nu efter sommarbetet att börja utfodra müsli protein+ fodret igen och se om det hjälper, samt ha en mer strikt plan i min ridning, att verkligen få in styrka och konditionsträning i veckorna (tipsa gärna om bra konditions och muskelövningar) och såklart det viktigaste: att höja grovfodret! Jag har tidigare gett han 8 kg hösilage om dagen, precis som min tränare gav han då hon var hans ägare, men nu har jag bytt till hö och gått upp till 10 kg!

Om ni har några tips till hur jag kan se till att få detta bra, eller ifall ni tror att det är fodret samt ryttarbytet som har gjort att han blivit kralligare, så kommentera gärna! Glöm inte att detta är min första häst, och att jag bara är nyss fyllda 18 år med ridskola som mina tidigare erfarenheter. Som tur så har jag många runt omkring mig som hjälper mig, bland annat min mamma som är gammal hoppryttare :)

Tacksam för alla svar och hjälp angående detta!
Vet du vad höet har för värden är då min första fråga? Att tränarens hö funkade med den där vikten betyder ju inte att ditt hö matchar varken tillskott eller mängd som tränaren använt.
 
Alla hästar blir inte tjocka av att gå på bete. Många ranglåga som blir vallade tappar istället i vikt tex. Ta först och främst ett maskprov så du kan se om han har fått mask på betet. Tycker att du ska börja ge det han behöver redan nu när du fått svar på maskprovet för att förhindra att han faller ur mer. Kan tyvärr ej se din bild.
 
Börja med att kolla analysen på grovfodret, så får du lite riktlinjer. Att ge samma mängd som tidigare behöver inte ge samma effekt, eftersom det högst troligt är annat hösilage/hö och annat innehåll. Bra att du ökat till 10 kg hö i alla fall, 8 kg hösilage är inte alls mycket för en storhäst utan snarare minimum för en lättfödd sådan, skulle jag säga. Ta även träckprov för att utesluta mask om inte det är gjort nyligen.
 
Hej! Träckprov är gjort, så mask kan vi utesluta. Chefen på stallet har sagt att jag ska analysera fodret, men när jag frågar om hjälp (då jag aldrig gjort det förut) så berättar hon inte hur man gör :( jag bytte till hö då hösilage lätt möglar under sommaren, speciellt på vårt stall där vi haft problem med det, sen så har jag även hört att tre kilo hö är ”mer näring” än tre kilo hösilage. Men vet ej om det stämmer
 
Samma foder skriver du, innebär det samma grovfoder som hos tränaren eller annat grovfoder men samma mängd?

Mycket gräs, innebär det högt och övervuxet utan näring eller kort och näringsrikt? har gräset gått i blom eller ax är det inte mycket mer näring i än i halm.

Bygga muskler görs under vilan mellan träningarna annars hinner inte musklerna reparera sig och byggas.

Skulle max gå promenad tills hästen fått mer hull på sig, är hullet som först måste åtgärdas innan det blir tal om att bygga upp muskler.
 
Vet du vad höet har för värden är då min första fråga? Att tränarens hö funkade med den där vikten betyder ju inte att ditt hö matchar varken tillskott eller mängd som tränaren använt.


Jag och min tränare står på samma stall och har tillgång till samma foder, har inte kollat än angående näringsvärden och fodersnalys då det är svårt.
 
Samma foder skriver du, innebär det samma grovfoder som hos tränaren eller annat grovfoder men samma mängd?

Mycket gräs, innebär det högt och övervuxet utan näring eller kort och näringsrikt? har gräset gått i blom eller ax är det inte mycket mer näring i än i halm.

Bygga muskler görs under vilan mellan träningarna annars hinner inte musklerna reparera sig och byggas.

Skulle max gå promenad tills hästen fått mer hull på sig, är hullet som först måste åtgärdas innan det blir tal om att bygga upp muskler.

Hej! Jag och min tränare har samma foder då vi står på samma stall
 
Gräset i hagen var kort, vi flyttade på de till en annan hage i slutet av betet som hade bättre gräs då den tidigare blev uppbetad
 
Hej! Träckprov är gjort, så mask kan vi utesluta. Chefen på stallet har sagt att jag ska analysera fodret, men när jag frågar om hjälp (då jag aldrig gjort det förut) så berättar hon inte hur man gör :( jag bytte till hö då hösilage lätt möglar under sommaren, speciellt på vårt stall där vi haft problem med det, sen så har jag även hört att tre kilo hö är ”mer näring” än tre kilo hösilage. Men vet ej om det stämmer
Läs på här om foder
https://hastsverige.se/hastens-miljo/foder/

Nej hö innehåller inte mer näring än inplastat grovfoder, allt hänger på vad som växer på vallen, hur den gödslats, i vilket stadie det skörades och på vädret.

Hur analys tas hittar du på sidan jag länkade till eller ta hjälp av firman du skickar analysen till.
 
Hej alla hästmänniskor!

Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat muskler samt hull. (Först och främst så bifogar jag en bild som jag tog idag på han efter tre veckor i sommarhagen, vi hämtade hem han idag)

Allt började med att jag köpte Cirano av min tränare i slutet av mars. Detta är min första egna, och då jag började rida han själv varje dag så är det såklart rimligt att han tappar i muskler lite grann, men under hela våren och sommaren så har han tappat rejält, och jag var ändå noga med backträning, hoppträningar, styrka, kondition osv. Samt att han började tappa i hull, trots att jag fortsatte min foderstat som min tränare hade haft. I sommar så gick Cirre på sitt första sommarbete, och vi red och pysslade om han varje dag, det fanns alltid gott om bete, men nu när vi tog hem han så ser jag ingen skillnad i hullet, tvärt om, det ser ut som om han har blivit ännu smalare!

Nu så kommer jag iallafall till det jag tror är en bidragande orsak. Min tränare har tidigare sagt att Cirano började ”falla ur” förra hösten, och att hon då började ge han Mustangs müsli protein+ foder som är rikt på protein och bra för muskelbyggnaden. Jag slutade ge han detta foder och bara köra på hästekraft då det ingår i stallhyran, men müslin blev för dyr att ha, och efter att han slutade att få det så har han sakta men säkert börjat falla ur.

Min plan är nu efter sommarbetet att börja utfodra müsli protein+ fodret igen och se om det hjälper, samt ha en mer strikt plan i min ridning, att verkligen få in styrka och konditionsträning i veckorna (tipsa gärna om bra konditions och muskelövningar) och såklart det viktigaste: att höja grovfodret! Jag har tidigare gett han 8 kg hösilage om dagen, precis som min tränare gav han då hon var hans ägare, men nu har jag bytt till hö och gått upp till 10 kg!

Om ni har några tips till hur jag kan se till att få detta bra, eller ifall ni tror att det är fodret samt ryttarbytet som har gjort att han blivit kralligare, så kommentera gärna! Glöm inte att detta är min första häst, och att jag bara är nyss fyllda 18 år med ridskola som mina tidigare erfarenheter. Som tur så har jag många runt omkring mig som hjälper mig, bland annat min mamma som är gammal hoppryttare :)

Tacksam för alla svar och hjälp angående detta!


Du får nog planera om budgeten rejält!
Han behöver mer eller mindre fri tillgång på ett BRA och analyserat grovfoder och därefter får du trycka på med kraft och mineraler!

Kan tipsa om Dodson & Horells Build Up mix, den är fantastisk! 👌🏻👌🏻
 
Analys på höet behöver du för att ta reda på ungefärlig mängd hö som kan gå åt de ger dig riktlinjer och efter de ser du också hur mycket annat foder som går åt. Men alla hästar är inte tabellhästar så man ska inte lita blint på analysen. Hästen är dessutom äldre och stor, de går åt mat. Mina svårfödda står på fri tillgång på hö året runt, sen får de kraftfoder trots bete i hagen. Vi fodrar krafft sport plus granngården betfiber mash elit för de är vad som passar vårt hö. Men om jag var du skulle jag börja ge något protein foder typ mustangs eller liknande omgående trots att du inte har analys ännu och analys är inte svårt att ta!
 
Behöver inte betyda att fodret du ger nu skördades från samma fält vid samma tid för att du står i samma stall och det köps in av samma bonde som det som gavs i vintras.

Nej det förstår jag. Men allt hö och hösilage vårt stall köper in är ifrån samma fält av samma bonde, allt är närproducerat 15 min från stallet. Det är ju inte precis just det hösilaget hon gav honom som jag ger, men jag tror du fattar vad jag menar :)
 
Rid inte hästen innan du fått upp den i hull. Den måste lägga på sig innan den kan sätta muskler. För övrigt tycker jag att lucernhack är väldigt bra och effektivt. Det räknas dessutom som grovfoder, så man kan "ösa på" av det.

Så du menar att jag inte ska rida alls?
 
Jag hade inte heller ridit den hästen. Låt honom äta upp sig. Analys är bra. Själv är jag kass på att räkna foderstat men det finns verktyg. Och flera kunniga här är på buke. Slår också ett slag för lucern, tycker det fungerat bra, just eftersom det också är grovfoder.
Hur är tänderna?
 
Utöver att få koll på vad höet innehåller och behlver ersättas med så kan jag tipsa om d&h build up, den är väldogt bra för hästar som behöver lägga på sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 645
Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 480
Senast: Freazer
·
Foder & Strö jag har en äldre Kwpn-valack, han blir 24 nästa helg. Han har alltid varit ganska lättfödd men samtidigt behövt ha mer protein än...
Svar
18
· Visningar
2 829
Senast: Lager
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 316
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp